Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 30 Ιουνίου 2011

Οι 12 Θεοί του Ολύμπου - λίστες αναφοράς

Ζήση Ανθή :Λίστες αναφοράς  για το νηπιαγωγείο .

Οι Θεοί του Ολύμπου - λίστες αναφοράς για το νηπιαγωγείο 


Δώδεκα  Θεοί καθότανε 
σε μια κορφή του Ολύμπου , 
το Δία είχαν αρχηγό , 
προστάτη τους και οδηγό !

Οι θεοί του Ολύμπου ήταν έξι .


Μα και οι θεές ήταν επίσης έξι .


Τα αγριολούλουδα : έργα τέχνης στο νηπιαγωγείο

Ζήση Ανθή : Εποπτικό  υλικό και  ιδέες - Πώς προσεγγίζουμε έργα τέχνης στο νηπιαγωγείο ;


Τα αγριολούλουδα , οι πινελιές της φύσης – Διαθεματική προσέγγιση έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο


Όλη η φύση έχει φορέσει τα γιορτινά της και καλεί μικρούς και μεγάλους να την  επισκεφτούν , να παίξουν στα καταπράσινα λιβάδια , να μαζέψουν αγριολούλουδα ...
Η απέραντη αυτή ομορφιά εμπνέει τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας και  πολλές φορές επιστρέφοντας από κάποια εξόρμησή τους στην εξοχή , ζωγραφίζουν όσα τους έκαναν εντύπωση .
Μια εύλογη ερώτηση που γεννιέται στα μικρά παιδιά είναι : « Άραγε οι μεγάλοι ζωγράφοι , ζωγράφισαν αγριολούλουδα ;» , μια ερώτηση που φυσικά προκύπτει από παιδιά που έχουν κατά καιρούς ασχοληθεί στο νηπιαγωγείο με τα έργα τέχνης .


Η αναζήτηση ξεκινά και όσοι πίνακες ζωγραφικής αρέσουν στα νήπια τους αποθηκεύουμε και τους εκτυπώνουμε . ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ)


Στη συνέχεια , (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ) τα νήπια παρατηρούν , περιγράφουν και σχολιάζουμε τους πίνακες .
Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ; Πως είναι τα λουλούδια ; Τι είδη λουλουδιών βλέπεις ; Που βρίσκονται τα λουλούδια ; Αναγνωρίζεις τα λουλούδια σε όλους τους πίνακες ζωγραφικής ;
Τα νήπια μαθαίνουν καινούρια ονόματα λουλουδιών , όπως κρινάκι , καλέντουλα , βιολέτα , ανεμώνη  , καμπανούλα , κρόκος …


Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τον καθένα και φαντάζονται πως θα ήταν , αν μπορούσαν να μπουν μέσα στον πίνακα , τι θα έκαναν , πως θα κινούνταν …
Επίσης , μπορούν να φτιάξουν μια μικρή ιστοριούλα .
Μπορούν να εμπνευστούν από τους πίνακες και να φτιάξουν για όσους πίνακες επιθυμούν  μικρά ποιηματάκια – αινιγματάκια.

Βόλτα στην εξοχή πηγαίνουν
και αγριολούλουδα μαζεύουν ,
τι να τα κάνουν άραγε τι ;
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !


Τέσσερα λούλουδα σ’ ένα περβάζι ,
ανεμολούλουδα , τα κάνεις χάζι !
Ποιος τα ‘χει κόψει;
Ποιος τα κοιτάζει;
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες πως νιώθεις για αυτόν !


Σαν φωτάκια λαμπυρίζουν ,
με του ήλιου τα παιχνίδια !
Χρώματα πορτοκαλιά ,
κόκκινα και χρυσαφιά !
Για ποιον πίνακα τώρα μιλώ ,
πες μου , σε παρακαλώ!


Στο σκαμνάκι ένα βάζο ,
λούλουδα του αγρού το βάζω !
Μάντεψε για ποιον πίνακα τώρα μιλώ
και μίλησε μου για αυτόν !


Κορίτσι μόνο σ' ένα λιβάδι 
τις μαργαρίτες όλο κοιτάζει !
Μια μονάχα θέλει να κόψει 
σε ποιον , αλήθεια , θα τη δώσει ; 
Ψάξε τον πίνακα που σου ζητώ 
και πες μου μοναχά γι' αυτόν !


Του κάμπου , το ατέλειωτο χαλί ,
με παπαρούνες έχει στολιστεί !
Πόσοι πίνακες το δείχνουν αυτό ,
μάντεψέ το στο λεπτό !








Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως :
Πόσα αγριολούλουδα βλέπεις σε κάθε πίνακα ζωγραφικής ; Είναι πολλά ή λίγα ; ( ακριβής αριθμός – ποσότητα )




Πόσες παπαρούνες βλέπεις στον καθένα ;  
Σε πόσα έργα τέχνης τα αγριολούλουδα είναι μέσα σε βάζο ;





Τι μέγεθος έχουν τα λουλούδια (μικρά ανθάκια ή μεγάλα) ;


Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής παλαιότερων εποχών , μπορούν να μάθουν για την ενδυμασία ανθρώπων του χθες (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).



Επίσης , μπορούν να δουν πως αναπτύσσονται τα αγριολούλουδα , βλέποντας μπουμπούκια κι ολάνθιστα λουλούδια (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΒΙΟΛΟΓΙΑ ) .


Τέλος , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν ατομικά ή ομαδικά κάποιο έργο τέχνης , που τους άρεσε . Μπορούν να γίνουν αυτοί οι μικροί καλλιτέχνες και να προσθέσουν τις δικές τους πινελιές στο πανέμορφο καμβά της φύσης .( ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ )  


Ακόμη , ολοκληρώνοντας την προσέγγιση των έργων τέχνης , μπορούμε να στρώσουμε ένα μεγάλο πράσινο σεντόνι στην αίθουσα του νηπιαγωγείου , να μοιράσουμε στα νήπια κόκκινες κορδέλες και να χορέψουν το The red Poppy ή ακόμη και κάποιο άλλο κλασικό κομμάτι του Mozart ( συμφωνία 40) ή του Vivaldi από τις τέσσερις εποχές ( κλασική μουσική , που δεν πρέπει να λείπει από κανένα νηπιαγωγείο ) . Ακόμη , μπορούμε να δώσουμε στα νήπια πολύχρωμες κορδέλες και να αυτοσχεδιάσουν ακούγοντας το yellow wild flower meadow


Κι αν θέλουμε να χαλαρώσουν τα νήπια , μπορούν να ξαπλώσουν στο σεντόνι στο καταπράσινο χαλί της φύσης , ακούγοντας μια χαλαρωτική μουσική , να κλείσουν τα ματάκια τους , να νιώσουν το χάδι του ανέμου , σα να είναι αυτά τα μικρά αγριολούλουδα και να ονειρευτούν ...


  Ας εμψυχώσουμε τα νήπια να εκφραστούν με το δικό τους τρόπο !

Ποίημα :παπαρούνες της Φ. Χατζηχαννά

Ζήση Ανθή : Ποίημα - εικονόλεξο  για το νηπιαγωγείο της Φ. Χατζηχαννά .


Παπαρούνες – Ποίημα της Φιλίσας Χατζηχαννά


Παπαρούνες

Κόκκινα φωτάκια μύρια
παίζουν φωτεινά παιχνίδια
και στολίδι όλου του κάμπου
στα χωράφια πέρα λάμπουν .

Παπαρούνες  τ’ όνομά τους ,
έχουνε τη γη μαμά τους .
Θεολούλουδα σπαρμένα
 στα χωράφια   απλωμένα .

Παπαρούνες , σας ζηλεύω
και το χρώμα σας γυρεύω
να τα βάλω στα χειλάκια
και στα δύο μου μαγουλάκια .

Φιλίσα Χατζηχαννά 


Ποίημα για το μήνα Δεκέμβριο της Ρένας Καρθαίου

Ζήση Ανθή : Δεκέμβριος : παιδικό ποίημα - εικονόλεξο για το νηπιαγωγείο .


Δεκέμβριος – Ποίημα της Ρένας Καρθαίου


Δεκέμβριος

Όταν έρθει εκείνη η ώρα
ο Αι – Βασίλης με τα δώρα .

Τώρα η πλάση όλη ησυχάζει ,
κάποιο θάμα μας τοιμάζει .

Στο άγιο σπήλαιο της νυκτός ,
φως , γεννήθηκε ο Χριστός  .

Άρχοντες , καλήν ημέρα !
Έρχομαι απ’ το δάσος πέρα .

Από χιόνι έχω παιχνίδια
κι από κρύσταλλα στολίδια .

Ρένα Καρθαίου


Ποίημα για το μήνα Ιανουάριο της Ρένας Καρθαίου

Ζήση Ανθή : Ποίημα - εικονόλεξο για το νηπιαγωγείο για τον μήνα  Ιανουάριο .


Ιανουάριος – Ποίημα της Ρένας Καρθαίου


Ιανουάριος

Του Γενάρη προσταγή :
Χιόνι σκέπασε τη γη !

Σκέπασε βουνά και δάση
η άνοιξη να μην περάσει .

Κρύο θέλει κι άλλο κρύο ,
κρύσταλλο όλο το τοπίο .

Να παγώσουνε τα πλοία !
Η δική μου βασιλεία ,
ένα μήνα θα κρατήσει
και κλαρί να μην ανθίσει .

Του Γενάρη προσταγή :
Μπάλα κάτασπρη όλη η γη .

Ρένα Καρθαίου


Τετάρτη 29 Ιουνίου 2011

Παιδικό ποίημα για το καλοκαίρι

Ζήση Ανθή : Ποίημα - εικονόλεξο, με θέμα το καλοκαίρι ,  για το νηπιαγωγείο .


Το καλοκαίρι – Ποίημα της Νίκης Βούρβουλη


Το καλοκαίρι
Καλώς ήρθες , καλοκαίρι ,
με της θάλασσας τ’ αγέρι  ,
το κολύμπι , τις βουτιές
και του ήλιου τις ματιές
τις καυτές .

Έλιωσες γοργά τα χιόνια
κι έφερες τα χελιδόνια ,
τα γλυκά τα παγωτά ,
τα μανίκια τα κοντά
κι όλα αυτά .

Καλώς ήρθες , καλοκαίρι ,
απ’ τα μακρινά τα μέρη .
Τα σχολεία είναι κλειστά
και τα βότσαλα ζεστά
κι εμείς παίζουμε , γελάμε ,
στα νερά τσαλαβουτάμε ,
με χαρά .

Νίκη Βούρβουλη