Ζήση Ανθή :Εκπαιδευτικό υλικό ,με ιδέες και δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο
Δραστηριότητες για την Παγκόσμια ημέρα των ταχυδρομείων .
Η 9η Οκτωβρίου καθιερώθηκε παγκοσμίως ως η ημέρα των ταχυδρομείων . Στο νηπιαγωγείο μπορούμε να ασχοληθούμε και με αυτή την παγκόσμια ημέρα και να κάνουμε διάφορες δραστηριότητες .
Δραστηριότητες γλωσσικές , που εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο του μικρού παιδιού (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ) , όπως :
Λέξεις με το ίδιο θέμα : ταχυδρομείο , ταχυδρόμος , ταχυδρομικώς , ταχυδρομικός σάκος , ταχυδρομώ, ταχυδρόμηση , ταχυδρομική διεύθυνση , ταχυδρομικός κώδικας , ταχυδρομική θυρίδα ,ταχυδρομική επιταγή , ΕΛ.ΤΑ ( λογότυπο ) …
Σύνθετες λέξεις με τη λέξη γράμμα : γραμματόσημο , γραμματοσημαίνω (= κολλώ γραμματόσημο ) , γραμματοσυλλέκτης , γραμματοκομιστής (= ταχυδρόμος – διανομέας ) , γραμματοκιβώτιο , γραμματοθυρίδα .
Άλλες λέξεις : αλληλογραφία , επιστολή , φιλοτελισμός, σφραγίδα …
Λέμε αινίγματα σχετικά με το θέμα :
Ποιο είναι εκείνο που ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο κι όμως κάθεται σε μια γωνιά ; (Το γραμματόσημο )
Ποια λέξη περιέχει 11 γράμματα , αλλά μπορεί να έχει και χιλιάδες ; Το ταχυδρομείο
Το κολλώ σε φακελάκι
και το ρίχνω σε κουτάκι ,
ταξίδι να πάει μακρινό
σ’ ένα φίλο που αγαπώ !
Τι είναι ; Το γραμματόσημο
Δημιουργούμε δικούς μας γλωσσοδέτες (Προφορική επικοινωνία ) , όπως ο παρακάτω :
Ένα γράμμα ,
μα ποιο γράμμα ;
Ένα γράμμα με ένα γραμματόσημο ,
που έγραψε ο γραμματικός .
Μπορούμε να κάνουμε μια πρώτη γνωριμία με το γράμμα Γ , μέσα από παιγνιώδεις ερωτήσεις , όπως :
Πώς λεγόταν ο γραμματικός ;
Γιώργος , Αντώνης ή Μιχάλης ;
Τι εικονίζεται στο γραμματόσημο ;
Μια χελώνα , μια γάτα ή ένα ελάφι ;
Που έριξε ο γραμματικός το γράμμα ;
Σε ένα τσουβάλι , σε ένα χαντάκι ή σε ένα γραμματοκιβώτιο ;
Δραστηριότητα γραφής . Επειδή είναι πολύ νωρίς να γράψουμε γράμμα στον Άγιο Βασίλη , γιατί πιθανόν αυτό θα μας ζητήσουν τα παιδιά , μπορούμε να προτείνουμε να γράψουμε γράμμα σε κάποιον άλλο , όπως στη διπλανή τάξη του νηπιαγωγείου , σε κάποιο άλλο νηπιαγωγείο με το οποίο συνεργαζόμαστε , στα αγαπημένα μας πρόσωπα , στο Δήμαρχο , σε μια περιβαλλοντική οργάνωση (συνδυάζοντας τις δυο παγκόσμιες ημέρες στις 4 και στις 9/10 ) …
Καθώς γράφουμε τα γράμματα ακολουθούμε κάποιες συμβάσεις .Στην αρχή μπορούμε να γράψουμε : Αγαπημένη μου … Στο τέλος γράφουμε με αγάπη , με τιμή κλπ
Γραφή του αποστολέα και του παραλήπτη στο φάκελο . Τα νήπια πρέπει να γνωρίζουν σε ποια θέση θα γραφεί το όνομα του καθενός για να μη μπερδευτεί ο ταχυδρόμος . Αυτό μπορεί να γίνει παιχνίδι στην τάξη και να ανταλλάξουν τα παιδιά γράμματα με τους συμμαθητές τους , να γράψουν το όνομά τους στο φάκελο και τον παραλήπτη - παιδί που θα το λάβει . Μέσα μπορούν να βάλουν μια ζωγραφιά τους .
Γραφή λέξεων πάνω στο γραμματόσημό τους , όπως ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ .
Μπορούμε να διαβάσουμε το αρκουδάκι ταχυδρόμος από τις εκδόσεις Στρατίκη , ο αρκούδος ταχυδρόμος της Τζούλια Ντόναλτσον από τις εκδόσεις Πατάκη
Ελληνικά μυθολογία : Ο Ερμής , ο αγγελιοφόρος των θεών .
Δραστηριότητες για τα μαθηματικά
Ομαδοποιήσεις ανάλογα με το θέμα των γραμματοσήμων . Αν αναζητήσουμε και βρούμε πολλά γραμματόσημα και τα εκτυπώσουμε , μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά που θα δουλέψουν σε ομάδες να βρουν γραμματόσημα που έχουν σχέση με πουλιά , με μουσικά όργανα ,με παραδοσιακές φορεσιές , με γιορτές κλπ και να τα κολλήσουν σε χαρτόνι .
Παρατηρώντας τα γραμματόσημα βλέπουμε ότι άλλα είναι μικρά κι άλλα μεγάλα . Μπορούμε να ζητήσουμε από τα νήπια να τα βάλουν σε μια σειρούλα από το μικρότερο προς το μεγαλύτερο ( σειροθέτηση ) ή να τα χωρίσουν σε δυο κατηγορίες τα μικρά και τα μεγάλα .
Μπορούμε να δούμε την αξία των γραμματοσήμων .
Μπορούμε να δούμε διαφορετικούς φακέλους και να ασχοληθούμε με την έννοια του φαρδύ – στενό .
Μπορούμε να ασχοληθούμε με την έννοια λίγα - πολλά (για τα προνήπια ) . Ένας ταχυδρόμος που κουβαλάει πολλά κι ένας λίγα γράμματα στο σάκο του .
Μπορούμε να ζυγίσουμε δέματα και να ασχοληθούμε με τις έννοιες βαρύ – ελαφρύ και να κάνουμε συγκρίσεις (βαρύτερο – ελαφρύτερο ) .
Παιδί – έκφραση και δημιουργία .
Μουσική : τραγούδι : ο ταχυδρόμος .
Δραματική τέχνη : Ντύνουμε ένα παιδί ταχυδρόμο και έρχεται να μοιράσει γράμματα στα παιδιά της τάξης ή να μεταφέρει το γράμμα μας στην άλλη τάξη . Οι υπόλοιποι περιμένουν με ανυπομονησία τα γράμματά τους …
Εικαστικά : Ζωγραφίζουμε τα δικά μας γραμματόσημα . Κάνουμε κολλά με γραμματόσημα . Κάνουμε χαρτοδιπλωτική , για να δημιουργήσουμε ένα φάκελο .
Φυσική αγωγή : Διαδρομή νηπίων χωρίς παπουτσάκια πάνω σε φακέλους με μηνυματάκια . Το παιχνίδι παίζεται με ζάρι και μέσα σε ορισμένους φακέλους μπορούμε να βάλουμε κάποια μηνύματα , όπως ξαναγύρισε στην αρχή , κάνε δύο βήματα μπροστά , κάνε ένα βήμα πίσω , ξαναρίξε το ζάρι . Κερδίζει όποιος περάσει πρώτος . Το παιχνίδι μπορείτε να το παίξετε και σε τραπεζάκι με 4 παιδάκια , για να μην καταστραφούν αμέσως οι φάκελοι .
Έργα τέχνης . Δε βρήκα πολλούς πίνακες ζωγραφικής με ταχυδρόμους . Ο πιο σημαντικός είναι του Vincent Van Gogh , τον οποίο μπορούμε να τον παρατηρήσουμε , να τον περιγράψουμε , να δούμε την κάθε λεπτομέρεια της στολής του , να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας και να τον αποδώσουμε με το δικό μας τρόπο σε ένα χαρτί .
Παιδί και περιβάλλον
Ιστορία : Τα πρώτα γραμματόσημα κυκλοφόρησαν το 1840 στην Αγγλία με την προτομή της βασίλισσας Βικτωρίας , ενώ το πρώτο ελληνικό γραμματόσημο κυκλοφόρησε το 1861 με την κεφαλή του Ερμή από τα ελληνικά ταχυδρομεία .
Το 1824 ο Ιωάννης Καποδίστριας υπογράφει το ψήφισμα για την ίδρυση του Γενικού Ταχυδρομείου .
Ο ταχυδρόμος στα παλιά χρόνια μετέφερε τα γράμματα με τα πόδια , με το γαϊδουράκι , ενώ τώρα τα μεταφέρει με μηχανάκι .
Σήμερα οι άνθρωποι δεν αλληλογραφούν με την ίδια συχνότητα όπως σε παλαιότερες εποχές , καθώς η γραπτή επικοινωνία των ανθρώπων γίνεται με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο .
Γεωγραφία : Μπορούμε να αναζητήσουμε στο διαδίκτυο γραμματόσημα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας , της Ευρώπης ή του κόσμου και να τα κολλήσουμε πάνω σε ένα χάρτη που θα ζωγραφίσουμε μαζί με τα παιδιά . Παρακάτω μπορείτε να δείτε την Ευρώπη και τα γραμματόσημά της σε χάρτη και τα σχετικά γραμματόσημα που βρήκα και κόλλησα πάνω στο χάρτη .
Πηγές :
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%B1%CF%84%CF%8C%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%BF
Καλημέρα Ανθή! Για μια ακόμη φορά με εκπλήσεις ευχάριστα με τη δουλειά σου!! Η εμπειρία, ο ζήλος και το μεράκι σου διακρίνονται σε κάθε σου ανάρτηση! Σε ευχαριστούμε που τη μοιράζεσαι μαζί μας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα είσαι καλά , Μαρία ! Ευχαριστώ πολύ ! Καλή συνέχεια και σε σένα !Να είσαι πάντα δημιουργική !
ΑπάντησηΔιαγραφή