Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη, 20 Δεκεμβρίου 2011

Ο Άγιος Βασίλης σε έργα τέχνης

Ζήση Ανθή : Πώς προσεγγίζουμε έργα τέχνης στο  νηπιαγωγείο .


Ο Άγιος Βασίλης σε πίνακες ζωγραφικής – Διαθεματική προσέγγιση έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο


Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και τα νήπια μιλούν για τον Άγιο Βασίλη και τα δώρα που περιμένουν με λαχτάρα από αυτόν . Μιλούν για το έλκηθρο , τα ταρανδάκια , τους βοηθούς του και την ατελείωτη λίστα με τα παιχνίδια . Λατρεύουν την ερυθρόλευκη στολή του και τους αρέσει να τον ζωγραφίζουν .


Με τον Άγιο Βασίλη ασχολήθηκαν αρκετοί ζωγράφοι  .Πού μπορούμε να βρούμε πίνακες ζωγραφικής με τον Άγιο Βασίλη ; Τα νήπια λένε να ψάξουμε στα βιβλία  ή στο διαδίκτυο . Αναζητούμε έργα τέχνης στο διαδίκτυο και αποθηκεύουμε αυτά που αρέσουν  στα μικρά παιδιά . Στη συνέχεια τα εκτυπώνουμε , για να τα επεξεργαστούμε .( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ)


Στη συνέχεια , αφού τοποθετήσουμε τους εκτυπωμένους πίνακες ζωγραφικής στον πίνακα συζήτησης της παρεούλας  , τα νήπια έχουν τη δυνατότητα να τους παρατηρήσουν , να εντοπίσουν ομοιότητες ή διαφορές και να τους περιγράψουν . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ)


Η νηπιαγωγός ρωτά τα μικρά παιδιά , δίνοντάς του τη δυνατότητα να εκφραστούν .  Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος στο κάθε έργο ; Ποια χρώματα κυριαρχούν  περισσότερο στα έργα τέχνης ;  Ποια χρώματα χρησιμοποίησε για το φόντο , για τον Άγιο Βασίλη ή τα παιχνίδια ; Πώς νομίζετε ότι αισθανόταν όταν ζωγράφιζε αυτό τον πίνακα ; Ποια είναι η έκφραση του Αϊ Βασίλη και των προσώπων στους πίνακες ζωγραφικής ; Πώς αισθάνεστε  εσείς βλέποντας τον κάθε πίνακα ; Ποιος πίνακας σας αρέσει περισσότερο ; Με ποια κριτήρια επιλέξατε  αυτό τον πίνακα ; Σας άρεσαν τα χρώματα ή κάτι άλλο ; Σε ποιους πίνακες βλέπεις μικρά παιδιά  μέσα στα έργα τέχνης ; Τι κάνουν ; Υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα στα έργα τέχνης ; Ποιες είναι αυτές ; Μπορείτε να περιγράψετε με κάθε λεπτομέρεια τους πίνακες ; (Σ’ αυτή την περίπτωση μπορούμε να επιλέξουμε λίγους πίνακες ζωγραφικής , όπου η κάθε ομάδα θα παρατηρήσει λεπτομερειακά το έργο τέχνης και θα παρουσιάσει το έργο στην υπόλοιπη ομάδα των παιδιών ) .


Τα νήπια μαθαίνουν να χρησιμοποιούν λέξεις που έχουν σχέση με τον Άγιο Βασίλη , όπως : ελαφάκια , ξωτικά , βοηθοί , σάκος , σκούφος , στολή , Ρούντολφ , Β. Πόλος , καμινάδα …


Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για το κάθε  έργο τέχνης . Στη συνέχεια μας περιγράφουν το ρόλο που θα ήθελαν να διαδραματίσουν στον πίνακα και τι θα ήθελαν να κάνουν .( βιωματικά ) .


Τα νήπια βλέποντας τους πίνακες μπορούν να μιλήσουν για τις δικές τους εμπειρίες , τα δώρα που πήραν ή που προσμένουν , αν είδαν Άγιο Βασίλη και πώς ήταν . Επίσης , μπορούν να περιγράψουν τα συναισθήματα που ένιωσαν όταν έλαβαν τα δώρα ή όταν το συνάντησαν  .


Μπορούν να εμπνευστούν από ένα πίνακα και να φτιάξουν  ένα παραμυθάκι που θα το εικονογραφήσουν τα ίδια και θα το βάλουμε στη βιβλιοθήκη της τάξης μας ή μπορούν να διαβάσουν  κάποιο σχετικό παραμύθι  .


Μπορούν να εμπνευστούν από τους πίνακες και να φτιάξουν για όποιον επιθυμούν   μικρά ποιηματάκια – αινιγματάκια.
Τα ζωάκια σα στολίδια ,
στο ελατάκι εκεί ψηλά ,
τον Αϊ – Βασίλη όλα προσμένουν ,
δώρα να πάρουν με χαρά .
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !


Πλάι στο τζάκι ο Αϊ Βασίλης
παιχνίδια στις κάλτσες τώρα βάζει !
Ποιους πίνακα τώρα ζητώ ,
πες μου σε παρακαλώ !




Ο Άγιος Βασίλης φανάρι κρατεί ,
στο Ρούντολφ μιλάει
με ζεστή φωνή ,
πως το ταξίδι πια δεν αργεί !
Έφτασε η ώρα να ετοιμαστεί !
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !


Τη λίστα διαβάζει με υπομονή
τα δώρα μην ξεχάσει για κάθε παιδί .
Μαντέψτε τον πίνακα που αναζητώ ,
κι ελάτε να γράψουμε κι εμείς γράμμα
στον Αϊ Βασίλη να σας χαρώ !


Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως : Μπορείς να μετρήσεις πόσα παιχνίδια  φαίνονται στο σάκο ; Μπορείς να μετρήσεις πόσα είναι τα ξωτικά  ; Σε πόσα έργα τέχνης υπάρχουν ζώα και πόσα είναι αυτά ; Μπορείς να εντοπίσεις δέντρα σε ορισμένους πίνακες και να τα μετρήσεις  ; Πόσες είναι οι κάλτσες στο τζάκι ; (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ )



Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής μπορούν να διαπιστώσουν την αλλαγή της φύσης το χειμώνα , που έρχεται και ο Άγιος Βασίλης   ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ).






Επίσης , διαπιστώνουν την αγάπη του Αί - Βασίλη για τα ταρανδάκια του .
Επιπλέον , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν ατομικά ή ομαδικά κάποιο έργο τέχνης , που τους έκανε ιδιαίτερη εντύπωση .
Μπορούν ακόμη να ακούσουμε και να μάθουμε σχετικά χριστουγεννιάτικα τραγουδάκια , όπως το το δώρο του άγιου Βασίλη , 

video

Ρούντολφ το ελαφάκι , 

video

ο Άγιος Βασίλης έρχεται ξανά  κλπ

video

Είναι πολύ ωραίο να δίνουμε τη δυνατότητα στα νήπια να εκφραστούν με πολλούς τρόπους και να τα αφήσουμε να διασκεδάσουν .
Μια ακόμη πανέμορφη ελαιογραφία με θέμα τον Άγιο Βασίλη μου έστειλε ένα φιλικό μου πρόσωπο , το οποίο ευχαριστώ και συγχαίρω για το έργο του !