Ζήση Ανθή :Συνταγή - εικονόλεξο για το νηπιαγωγείο .
Ας φτιάξουμε βασιλόπιτα ...
Τις πρώτες μέρες του νέου έτους μπορούμε να φτιάξουμε μια βασιλόπιτα στο νηπιαγωγείο με συνταγή που θα μας φέρουν τα παιδιά . Μπορείτε όμως να χρησιμοποιήσετε , αν θέλετε και την παρακάτω συνταγή , που μπορούν εύκολα να τη διαβάζουν και τα μικρά παιδιά .
Η βασιλόπιτα σε πολλά μέρη της Ελλάδας δεν έχει τη γεύση τσουρεκιού , αλλά το φλουρί μπαίνει μέσα σε μια τυρόπιτα ή πρασόπιτα ή κρεατόπιτα .
Βασικό χαρακτηριστικό όλων ωστόσο αποτελεί η ύπαρξη κέρματος (τυλιγμένο σε αντικολλητικό χαρτί κι όχι σε αλουμινόχαρτο για λόγους υγείας ) . Το κέρμα μπορεί είναι ευρώ ή σε ορισμένες περιπτώσεις φλουρί κωνσταντινάτο .
Επίσης , ένα ακόμη χαρακτηριστικό της είναι ότι να γράφουμε συνήθως το έτος , την καινούργια χρονιά και εκφράσεις , όπως χρόνια πολλά ή καλή χρονιά . Σε ορισμένες περιπτώσεις , όταν πρόκειται για σύλλογος ή ομάδα αναγράφεται και το όνομά του .
«Πώς προήλθε , όμως το έθιμο με τη βασιλόπιτα ;» , ίσως αναρωτηθούν μερικά πιτσιρίκια . Ο Μέγας Βασίλειος , αν και πολύ πλούσιος , θέλοντας να αφιερωθεί στο Θεό , θέλησε να μοιράσει την περιουσία του στους φτωχούς . Έτσι , λοιπόν έφτιαξε μικρά ψωμάκια κι έβαλε στην καθεμιά μερικά νομίσματα και τα μοίρασε στους ανθρώπους .
Τι λέει η ιστορία ; Ο Μέγας Βασίλειος για να προστατέψει την Καισάρεια πό τις επιδρομές των αλλόθρησκων ζ.ζήτησε από τους πιστούς να κάνουν έρανο , με σκοπό να δελεάσουν τον εχθρό . Ο εχθρός όμως δεν κατόρθωσε να εισβάλει στην Καισάρεια κι έτσι τα πολύτιμα αντικείμενα και νομ’ίσματ παρέμειναν στην Καισάρεια . Ο Μέγας Βασίλειος αποφάσισε να τα μοιράσει στο λαό . Έτσι , σκέφτηκε να κάνουν ψωμάκια και να τα βάλουν μέσα . Μερικά από τα νομ΄λισματα ή τα άλλα πολύτιμα αντικείμενα έτυχε να βρίσκονται στα ψωμάκια των μικρών παιδιών .
«Εγώ στο σπίτι μου , πάντα κερδίζω το φλουρί !» , ίσως ακούσουμε ένα παιδάκι να λέει . Συνήθως στο σπίτι οι μαμάδες , για να μη στενοχωρήσουν το μικρό τους ή τα μικρά τους μπορεί να βάλουν ένα ή και περισσότερα φλουριά . Στο σχολείο , όμως όταν ετοιμάζουμε τη βασιλόπιτα μαζί με τα παιδιά , καλό είναι να τους εξηγήσουμε , για να μη στεναχωρηθούν μετά ότι το φλουρί είναι ένα και το βάζουμε σε τέτοιο σημείο , που να μη φαίνεται από κανέναν !
Και για τον τυχερό της χρονιάς υπάρχει συνήθως κι ένα μικρό δωράκι ! Αυτό καλό θα είναι στο νηπιαγωγείο να είναι ένα βιβλίο .
Τα παλιά χρόνια και σε ορισμένα μέρη της Ελλάδας δεν έβαζαν μόνο φλουρί – κέρμα στη βασιλόπιτα , αλλά και άλλα πράγματα , όπως στάχυ σιταριού , άχυρο , κληματόβεργα , τα οποία συνδέονταν με τις γεωργο-κτηνοτροφικές ασχολίες των ανθρώπων .
Ποιοι άλλοι κόβουν βασιλόπιτα ; Βασιλόπιτα κόβουν και πολιτιστικοί σύλλογοι , οι ομάδες, οι εργαζόμενοι σε ένα χώρο , (όπως Δημαρχείο , Τράπεζα … )
Πώς μοιράζουμε τα κομμάτια ; Το πρώτο κομμάτι άλλες φορές είναι για το σπίτι ή το σχολείο κι άλλες φορές για το Χριστό , την Παναγία , τον Άγιο Βασίλη . Καλό είναι να ονοματίζουμε τα κομμάτια και να είναι γύρω ολόκληρη η οικογένεια ή τα παιδιά . Στο σπίτι , όταν κόβουμε τη βασιλόπιτα , αφού πρώτα τη σταυρώσουμε , δίνουμε ιεραρχικά τα κομμάτια ανάλογα με την ηλικία των μελών της οικογένειας από το μεγαλύτερο προς το μικρότερο . Στο σχολείο μπορεί να πάρουν τα παιδιά κομμάτι ανάλογα με τη σειρά που κάθονται , προς αποφυγή των συγκρούσεων ή παραπόνων ...
Μμμμμμμ.... μοσχομύρισε!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλή και μυρωδική (κάτι που μας λείπει!) χρονιά!