Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα, 11 Ιουλίου 2011

Τα τριαντάφυλλα : έργα τέχνης στο νηπιαγωγείο

Ζήση Ανθή : Διαθεματική προσέγγιση της τέχνης στο νηπιαγωγείο: εποπτικό υλικό και ενδεικτικές δραστηριότητες .


Τα τριαντάφυλλα σε πίνακες ζωγραφικής– Διαθεματική προσέγγιση έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο


Τα τριαντάφυλλα είναι ένα από τα αγαπημένα λουλούδια πολλών ανθρώπων , ένα πανέμορφα λουλούδια με υπέροχα χρώματα  κι αρώματα .
Ήταν το λουλούδι της θεάς Αφροδίτης , το οποίο ξεπήδησε μέσα από τα κύματα μαζί της για να ομορφύνει και να αρωματίσει την ατμόσφαιρα .
Υπάρχουν τριαντάφυλλα σε πολλά χρώματα :κόκκινα , κίτρινα , λευκά , μπλε, ροζ , πορτοκαλί … Όλα είναι πανέμορφα και το καθένα έχει ένα ιδιαίτερο συμβολισμό .Ίσως από αυτούς τους συμβολισμούς να επηρεάστηκαν οι μεγάλοι ζωγράφοι .


Ο Pierre Auguste Renoir έχει ζωγραφίσει πολλούς πίνακες με τριαντάφυλλα . Στους πιο πολλούς κυριαρχεί το πορτοκαλί χρώμα . Λέτε να εκφράζει τον ενθουσιασμό του και το πάθος του ; Δεν ήταν , όμως το μοναδικό χρώμα που χρησιμοποίησε . Σε κανέναν πίνακά του δε ζωγράφισε μόνο ένα τριαντάφυλλο . Σε μερικούς μάλιστα ζωγράφισε κι άλλα λουλούδια μαζί με τα τριαντάφυλλα , όπως γλαδιόλες .
















Εκτός από το Renoir , κι άλλοι  σπουδαίοι ζωγράφοι απεικόνισαν στα έργα τους τριαντάφυλλα . Ανάμεσά τους ο Paul Klee, ο Henri Fantin  Latour , ο Victor Borisov – Musatov κ.ά.




Όταν κάποιο νήπιο φέρει στο σχολείο τριαντάφυλλα μπορεί να μας δώσει την ευκαιρία να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο θέμα .
Μπορούμε να αναζητήσουμε πίνακες ζωγραφικής με τριαντάφυλλα στο διαδίκτυο και να εκτυπώσουμε κάποιους από αυτούς . Επειδή υπάρχει μια πληθώρα έργων με τριαντάφυλλα από ζωγράφους σ’ όλο τον κόσμο δεν είναι εύκολο να τους εκτυπώσουμε και να τους επεξεργαστούμε όλους . Τα νήπια όταν βλέπουν πολλούς πίνακες μαζί μπερδεύονται . Ας αφήσουμε καλύτερα τα ίδια να επιλέξουν με ποια θέλουν ν’ ασχοληθούν κι ας τα ενθαρρύνουμε να δουλέψουν σε μικρές ομαδούλες . ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ)


Στη συνέχεια , αφού τοποθετήσουμε τους εκτυπωμένους πίνακες ζωγραφικής στον πίνακα συζήτησης της παρεούλας  , τα νήπια τους παρατηρούν , τους περιγράφουν και τους σχολιάζουν . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ)


Μπορούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις , που θα τους βοηθήσουν να παρατηρήσουν καλύτερα το κάθε έργο τέχνης .Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ; Γιατί λέτε να επέλεξε αυτά τα χρώματα ; Πώς πιστεύετε ότι ένιωθε όταν ζωγράφιζε αυτό τον πίνακα; Πώς νιώθετε εσείς ; Ποιος πίνακας σας αρέσει περισσότερο ; Γιατί επιλέξατε αυτό τον πίνακα ; Πως είναι τα τριαντάφυλλα , ανθισμένα ή μπουμπούκια ; Που βρίσκονται τα τριαντάφυλλα ; Είναι σε ανθοδοχεία ή σε κάποια τριανταφυλλιά ή κάπου αλλού ;


Τα νήπια μαθαίνουν ότι υπάρχουν εκατόφυλλα τριαντάφυλλα , άγρια τριαντάφυλλα κ.λ.π. Μαθαίνουν , επίσης ότι το τριαντάφυλλο το λένε και ρόδο .


Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τον καθένα και φαντάζονται πως θα ήταν , αν μπορούσαν να μπουν μέσα στον πίνακα , τι θα ήθελαν να κάνουν  … Αν ήταν μικρά τριανταφυλλάκια ποιο χρώμα θα ήθελαν να έχουν ;
Επιπλέον , μπορούν να φτιάξουν μια μικρή ιστοριούλα .


Μπορούν να εμπνευστούν από τους πίνακες και να φτιάξουν για όσους πίνακες επιθυμούν  μικρά ποιηματάκια – αινιγματάκια. Τα ποιηματάκια καλό είναι να τα ενθαρρύνουμε να τα δημιουργούν τα ίδια τα παιδιά .
Ολόλευκο τριαντάφυλλο,
πλάι έχει μπουμπούκια .
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !


Ρόδα κόκκινα πολλά ,
άλλα μπουμπούκια , άλλα ανοιχτά .
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες πως νιώθεις για αυτόν !


Στα μαλλιά της ένα ρόδο
και στο χέρι κι άλλο ρόδο .
Κάθεται χαμογελαστή !
Ποιος να το χάρισε σ’ αυτή ;
Για ποιον πίνακα τώρα μιλώ ,
πες μου , σε παρακαλώ!


Μες σε ποτήρι με νερό
μπουμπούκι κόκκινο κοιτώ !
Μάντεψε για ποιον πίνακα τώρα μιλώ
και πες μου , ποιος το έβαλε στο νερό !


Μυριάδες τριαντάφυλλα
σ’ ένα μικρό βαζάκι .
Πώς άραγε χωρέσανε
σε τούτο το βαζάκι ;
Ψάξε και βρες τον πίνακα που ζητώ !


Άγρια τριαντάφυλλα
φοράει στο καπέλο .
Για ποιον πίνακα τώρα μιλώ ,
πες μου , σε παρακαλώ!


Τριαντάφυλλα πολλά μέσα σε βάζο ,
 όλα τα χρώματα τα βάζω .
Πόσοι πίνακες το δείχνουν αυτό ,
μάντεψέ το στο λεπτό !




Μοβ τριαντάφυλλα σε βάζο , 
με κανέναν δεν τ' αλλάζω !
Για ποιον πίνακα τώρα μιλώ ,
πες μου , σε παρακαλώ!



Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως :
Πόσα τριαντάφυλλα βλέπεις σε κάθε πίνακα ζωγραφικής ; Μπορείς να τα μετρήσεις ; Είναι πολλά ή λίγα ; Ποιο χρώμα κυριαρχεί περισσότερο στα έργα τέχνης ;


Σε πόσα έργα τέχνης τα τριαντάφυλλα είναι μέσα σε βάζο ;


Τι μέγεθος έχουν τα ρόδα ;



Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής παλαιότερων εποχών , μπορούν να μάθουν για τον τρόπο που ντυνόταν οι άνθρωπο σε παλαιότερες εποχές  και τις συνήθειές τους . Επίσης , μπορούν να δουν ανθοδοχεία άλλων λαών , όπως το κινέζικο βάζο του Pierre Auguste Renoir  (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).


Επίσης , μπορούν να δουν πως αναπτύσσονται τα τριαντάφυλλα , βλέποντας μπουμπούκια κι ολάνθιστα λουλούδια . Μπορούν να παρατηρήσουν τα φύλλα τους , τα πέταλά τους και τα αγκάθια  (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΒΙΟΛΟΓΙΑ ) .


Τέλος , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν ατομικά ή ομαδικά κάποιο έργο τέχνης , που τους έκανε εντύπωση  . Μπορούν να αφήσουν τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι να τους εμπνεύσει και να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα ζωγραφικής .  Μια δραστηριότητα που ηρεμεί τα νήπια και τα ταξιδεύει …( ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ) 


Για να ακούσετε το τριαντάφυλλο του Μάνου Χατζιδάκι , πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο :
http://www.youtube.com/watch?v=UAiDmr1oeoM