Ζήση Ανθή : Προσεγγίζοντας έργα ζωγραφικής στο νηπιαγωγείο .
Οι γλάροι σε έργα τέχνης – Διαθεματική προσέγγιση έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο
Οι γλάροι , τα πανέμορφα θαλασσοπούλια με τα λευκά φτερά είναι οι πρώτοι που μας καλωσορίζουν και μας συντροφεύουν στα ταξίδια μας στα νησιά , μια στην πρύμνη και μια στην πλώρη , μοιάζουν με ξεναγούς των θαλασσών . Μα κι όταν το ταξίδι τελειώσει , μας βλέπουν από μακριά , βουτώντας που και που στα καταγάλανα νερά για να πιάσουν κανένα ψαράκι .
Τα νήπια που ήδη έχουν πάει στη θάλασσα , μας μεταφέρουν τις εμπειρίες τους και όντας εξοικειωμένα με τα έργα τέχνης , ρωτούν αν μπορούμε να βρούμε πίνακες ζωγραφικής με γλάρους .
Η αναζήτηση ξεκινά και όσοι πίνακες ζωγραφικής αρέσουν στα νήπια τους αποθηκεύουμε και τους εκτυπώνουμε .Τα νήπια βλέπουν στο διαδίκτυο πολλές ζωγραφιές με διάφορα πουλιά , αλλά θέλουν να βρουν πίνακες μόνο με γλάρους . ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ)
Στη συνέχεια , (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ- ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ) τα νήπια παρατηρούν , περιγράφουν και σχολιάζουμε τα έργα τέχνης που βρήκαν .
Ποια χρώματα χρησιμοποίησαν οι ζωγράφοι ; Πως είναι η θάλασσα ; Είναι πάντα ήρεμη ; Πώς είναι οι γλάροι ; Βουτούν όλοι μέσα στη θάλασσα ; Έχει πιάσει κάποιος ψαράκι ; Μοιάζουν μεταξύ τους ; Απεικονίζονται άνθρωποι ή άλλα ζώα στα έργα ; Τι κάνουν ;
Τα νήπια μαθαίνουν καινούριες λέξεις και ιδιαίτερα ονομασίες γλάρων , όπως αιγαιόγλαρος , ασημόγλαρος , μαυροκέφαλος γλάρος ,
Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για το κάθε έργο τέχνης και αναπαριστούν τις κινήσεις τους και πως βουτούν στα θαλασσινά νερά .
Επίσης , μπορούν να φτιάξουν μια μικρή ιστοριούλα , εμπνευσμένοι από κάποιο πίνακα .
Κάποιοι πίνακες ζωγραφικής αναπαριστούν όσα γράφει ο Δημήτρης Μανθόπουλος στο ποίημα του με τίτλο :γλάροι . Τα νήπια μπορούν να τους βρουν και να μιλήσουν γι’ αυτά που βλέπουν . Ο πίνακας του Δημήτρη Σταματίου , γλάροι φαίνεται πως ταιριάζει απόλυτα με το πνεύμα του ποιήματος .
Για να διαβάσετε το ποίημα , πατήστε στο σύνδεσμο :
Μπορούν ακόμη , παρατηρώντας τους πίνακες να εμπνευστούν από αυτούς και να φτιάξουν για όσους πίνακες επιθυμούν μικρά ποιηματάκια , σαν αινιγματάκια, όπως τα παρακάτω :
Στο ράμφος του έχει το φαί
και πετάει μακριά από εκεί ,
γιατί ένα σμήνος τον ακολουθεί .
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !
Ένας γλάρος σιωπηλός ,
στέκει εκεί μοναχός .
Ποιοι πίνακες το δείχνουν αυτό ;
Πες μου σε παρακαλώ .
Γλάροι φτερουγίζουν με χαρά
και τα παιδιά τους κοιτούν από μακριά.
Ξεμακραίνουν και βουτούν
κανένα ψαράκι για να βρουν .
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες μου αν θά ‘θελες να το ζούσες αυτό .
Μαύρο άλογο καλπάζει ,
μα κι ο γλάρος δε διστάζει ,
φτερουγίζει όλο βιάση ,
τον αγώνα να μη χάσει !
Μάντεψε για ποιον πίνακα τώρα μιλώ
και μίλησε μου για αυτόν !
Πετραδάκια πλάι – πλάι
και ένας γλάρος που βουτάει .
Ελάτε να φτιάξουμε μωσαϊκό
και να δημιουργήσουμε στο σχολείο .
Μες τα κύματα βουτά ,
τ’ αφρισμένα , τα τρανά
και ορμά στα νερά ,
για να πιάσει την ψαριά .
Ψάξε τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου , αν θέλεις γι’ αυτόν .
Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως :
Πόσους γλάρους βλέπεις σε κάθε πίνακα ζωγραφικής ; Είναι πολλοί ή λίγοι; Μπορείς να τους μετρήσεις ; Πόσοι βουτούν μέσα στη θάλασσα ; Πόσοι φτερουγίζουν ; Πόσοι απλά στέκουν ; (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ)
Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες βλέπουν ότι οι γλάροι τρέφονται με ψάρια και ρωτούν πως αλλιώς μπορούν να τραφούν . Έτσι , μαθαίνουν ότι τρώνε επίσης καβούρια και καραβίδες και ότι ο ασημόγλαρος τρέφεται ακόμη και με σκουπίδια και είναι ο μόνος που πλησιάζει στις κατοικημένες περιοχές . Μαθαίνουν για τις συνήθειες των γλάρων να μαλώνουν μεταξύ τους και για ένα ψάρι . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΒΙΟΛΟΓΙΑ ) .
Ακόμη , τα νήπια κάνουν διαπιστώσεις για την ενδυμασία των ανθρώπων σε προγενέστερες εποχές .( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ )
Επίσης , παρατηρώντας τη διαφορετικότητα των γλάρων , μπορούν να μάθουν που ζει το κάθε είδος . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ )
Τέλος , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν ατομικά ή ομαδικά όποιο έργο τέχνης τους άρεσε , να φτιάξουν και αυτοί τα δικά τους έργα ζωγραφικής ή να φτιάξουν κολλάζ ή μωσαϊκό . ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ )
Ακόμη , ολοκληρώνοντας την προσέγγιση των έργων τέχνης , τα νήπια μπορούν να ακούσουν και να μάθουν , αν το επιθυμούν το γλάρο του Φοίβου Δεληβοριά (πρώτη φορά το ακούσαμε από την Αλίκη Βουγιουκλάκη στην ταινία Η Αλίκη στο ναυτικό ), τον οποίο μπορείτε να βρείτε , στον παρακάτω σύνδεσμο :
Ο γλάρος – στίχοι του τραγουδιού
Μια βάρκα ήταν μόνη σε μια θάλασσα γαλάζια
κι ήτανε κι ένας γλάρος με ολόλευκα φτερά
κι όλο την κοντοζύγωνε για να της κάνει νάζια
και τις φτερούγες του έβρεχε στα γαλανά νερά
Και ζήλεψα τη βάρκα τη μικρή τη χιονάτη
που της φιλούσε ο γλάρος το κατάλευκο πανί
και νοιώθω σαν βαρκούλα στα γαλάζια τα πλάτη
που όλο περιμένω κάποιο γλάρο να φανεί
Ένα γεράνι κόκκινο λουλούδισε στη γλάστρα
κι ήρθε μια πεταλούδα που πετούσε σαν τρελή
και ποιός να ξέρει άραγε τι του 'πε η ξελογιάστρα
κι εκείνο εκοκκίνησε ακόμα πιο πολύ
Και όλο συλλογιέμαι τα φτερά τ' ανοιγμένα
αλλά το τι να είπαν δεν το βρίσκω ομολογώ
ποιος άραγε το ξέρει να το πει και σε μένα
ας τ' άκουγα από σένα κι ας κοκκίνιζα κι εγώ .
Χτες το φεγγάρι ασήμωσε της λεύκας μας
κι ήτανε κι ένας γλάρος με ολόλευκα φτερά
κι όλο την κοντοζύγωνε για να της κάνει νάζια
και τις φτερούγες του έβρεχε στα γαλανά νερά
Και ζήλεψα τη βάρκα τη μικρή τη χιονάτη
που της φιλούσε ο γλάρος το κατάλευκο πανί
και νοιώθω σαν βαρκούλα στα γαλάζια τα πλάτη
που όλο περιμένω κάποιο γλάρο να φανεί
Ένα γεράνι κόκκινο λουλούδισε στη γλάστρα
κι ήρθε μια πεταλούδα που πετούσε σαν τρελή
και ποιός να ξέρει άραγε τι του 'πε η ξελογιάστρα
κι εκείνο εκοκκίνησε ακόμα πιο πολύ
Και όλο συλλογιέμαι τα φτερά τ' ανοιγμένα
αλλά το τι να είπαν δεν το βρίσκω ομολογώ
ποιος άραγε το ξέρει να το πει και σε μένα
ας τ' άκουγα από σένα κι ας κοκκίνιζα κι εγώ .
Χτες το φεγγάρι ασήμωσε της λεύκας μας
τα φύλλα που στέκονταν ακίνητη εκεί στην ερημιά
κι όταν ο μπάτης φύσηξε της ήρθε ανατριχίλα
κι αμέσως τρεμουλιάσανε τα φύλλα τ' ασημιά .
Και όλο συλλογιέμαι - συλλογιέμαι πως κάτι
πρέπει νε είπε ο μπάτης μυστικά μες στα κλαδιά
ας τ' άκουγα από σένα τα λογάκια του μπάτη
κι ας ένοιωθα να τρέμει σαν τα φύλλα η καρδιά .
κι όταν ο μπάτης φύσηξε της ήρθε ανατριχίλα
κι αμέσως τρεμουλιάσανε τα φύλλα τ' ασημιά .
Και όλο συλλογιέμαι - συλλογιέμαι πως κάτι
πρέπει νε είπε ο μπάτης μυστικά μες στα κλαδιά
ας τ' άκουγα από σένα τα λογάκια του μπάτη
κι ας ένοιωθα να τρέμει σαν τα φύλλα η καρδιά .
Είναι πολύ σημαντικό να εμψυχώνουμε τα νήπια και να τους δίνουμε ευκαιρίες να εκφράζονται με διάφορους τρόπους !
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου