Το ποτάμι σε πίνακες ζωγραφικής – Διαθεματική προσέγγιση έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο
Όταν στο νηπιαγωγείο ασχολούμαστε με κάποιο περιβαλλοντικό θέμα , όπως το ποτάμι , είναι λογικό να αναζητήσουμε και έργα μεγάλων ζωγράφων και να δούμε πως ζωγράφισαν οι ίδιοι τα δικά τους ποτάμια . Επίσης , έναυσμα για την ενασχόλησή μας με το συγκεκριμένο θέμα , μπορεί να αποτελεί η ύπαρξη ενός ποταμού στην ίδια πόλη ή χωρίο ή στην ευρύτερη περιοχή ή ακόμη κι η επίσκεψη ενός παιδιού σε κάποιο ποτάμι .
Πολλοί σημαντικοί ζωγράφοι έχουν φτιάξει έργα με θέμα το ποτάμι , είτε αυτό ήταν πολύ κοντά στον τόπο διαμονής τους , είτε έτυχε να το επισκεφτούν και να εμπνευστούν από αυτό .
Πολλοί ζωγράφοι ρωσικής καταγωγής , όπως ο Issaak Levitan και ο Alexey Savrasov απεικόνισαν στα έργα τους το Βόλγα (τοπικό ποτάμι για τους ίδιους ) , το μεγαλύτερο ποτάμι της Ευρώπης .
Επίσης γάλλοι ζωγράφοι , ο Pierre August Renoir , o και ο Claude Monet (καταγόμενοι από την ίδια περιοχή της Γαλλίας ) απεικόνισαν στα έργα το ίδιο ποτάμι , το Σηκουάνα .
Επειδή υπάρχει μια πληθώρα έργων με θέμα το ποτάμι από ζωγράφους σ’ όλο τον κόσμο δεν είναι εύκολο να τους εκτυπώσουμε και να τους επεξεργαστούμε όλους . Έχει παρατηρηθεί ότι τα νήπια όταν βλέπουν πολλούς πίνακες μαζί μπερδεύονται . Είναι προτιμότερο να επιλέξουν εκείνα τους πίνακες με τους οποίους θα ήθελαν να ασχοληθούν και να τα ενθαρρύνουμε να εργαστούν σε μικρές ομάδες . ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ)
Στη συνέχεια , αφού τοποθετήσουμε τους εκτυπωμένους πίνακες ζωγραφικής στον πίνακα συζήτησης της παρεούλας , τα νήπια τους παρατηρούν , τους περιγράφουν και τους σχολιάζουν . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ)
Μπορούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις , που θα τους βοηθήσουν να παρατηρήσουν καλύτερα το κάθε έργο τέχνης . Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ; Πώς νομίζετε ότι ένιωθε όταν ζωγράφιζε αυτό τον πίνακα; Πώς αισθάνεστε εσείς ; Ποιος πίνακας σας αρέσει περισσότερο ; Γιατί προτιμήσατε αυτό τον πίνακα ; Σε ποιους πίνακες βλέπεις ανθρώπους μέσα στο ποτάμι ; Τι κάνουν ; Σε ποιους πίνακες βλέπεις ζώα μέσα στο ποτάμι ; Ποια εποχή λέτε να ζωγράφισε ο κάθε ζωγράφος το συγκεκριμένο έργο που βλέπετε και σε ποια χρονική στιγμή της ημέρας ; Εντοπίζετε ίδια στοιχεία σε κάποιους πίνακες ; Ποια είναι αυτά ;
Τα νήπια μαθαίνουν λέξεις που έχουν σχέση με το ποτάμι , όπως όχθη , ακροποταμιά , κοίτη , φράγμα , υδροηλεκτρική ενέργεια ... εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό τους .
Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τον κάθε πίνακα και φαντάζονται πως θα ήταν , αν μπορούσαν να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε κάποιο πίνακα , τι θα ήθελαν να κάνουν και ποιον πίνακα φυσικά θα επέλεγαν … Είναι πολύ όμορφο να ακούμε τις απόψεις των μικρών παιδιών !
Επιπλέον , μπορούν να φτιάξουν μια μικρή ιστοριούλα .
Μπορούν να εμπνευστούν από τους πίνακες και να φτιάξουν για όσους πίνακες επιθυμούν μικρά ποιηματάκια – αινιγματάκια.
Δέντρα φθινοπωρινά
καθρεφτίζονται στα νερά .
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !
Πίνακας του Claude Monet |
Πλάι στην όχθη ,στον ποταμό,
χτισμένα σπίτια , δύο θα δω !
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες μου αν θέλεις να μείνεις εδώ !
Πίνακας του Claude Monet |
Γυναίκα στέκει σ’ ένα βραχάκι ,
τα πόδια πλένει με κρύο νεράκι .
Για ποιον πίνακα τώρα μιλώ ,
πες μου , σε παρακαλώ!
Πίνακας του Pissarro |
Άσπρο άλογο με χάρη
βγαίνει μέσα από το ποτάμι .
Μάντεψε για ποιον πίνακα τώρα μιλώ
και πες μου , πόσοι το κοιτούν αυτό !
Πίνακας του Georges Seurat |
Στην όχθη στέκουν και κοιτούν ,
το ουράνιο τόξο να χαρούν .
Πόσο θα ήθελα νά ‘μουν κι εγώ
και να καθόμουν εκεί σιωπηλά κι εγώ !
Ψάξε και βρες τον πίνακα που ζητώ !
Πίνακας του Georges Seurat |
Πάπιες κολυμπούν στα γάργαρα νερά
κι αυτοί βαρκάδα κάνουν στα ήρεμα νερά .
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !
Μες στον ποταμό βουτούν ,
οι αγελάδες για να δροσιστούν !
Ποιος πίνακας το δείχνει αυτό ;
Αλήθεια , εσύ έχεις δει αγελάδες σε ποταμό ;
Δυο γυναίκες στο ποτάμι ,
ρούχα πλένουν μάνι - μάνι .
Για ποιον πίνακα τώρα μιλώ ,
πες μου , σε παρακαλώ!
Άλλοι στέκουν στην ακροποταμιά
κι άλλοι βουτούν στα δροσερά νερά !
Αχ! Να βουτούσα κι εγώ στα νερά ,
να νιώσω κι εγώ αυτή τη δροσιά !
Πόσοι πίνακες το δείχνουν αυτό ,
μάντεψέ το στο λεπτό !
Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως : Ποιο χρώμα κυριαρχεί περισσότερο στα έργα τέχνης ;
Μπορείς να μετρήσεις πόσοι άνθρωποι κάθονται στην ακροποταμιά και πόσοι είναι μέσα σε βάρκες ή κολυμπούν μέσα στα παγωμένα νερά ; Σε πόσα έργα τέχνης υπάρχουν ζώα που δροσίζονται ; Μπορείς να ταξινομήσεις τους πίνακες ανάλογα με την εποχή που απεικονίζουν στο έργο τους ; (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ)
Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής παλαιότερων εποχών , μπορούν να μάθουν για τον τρόπο που ντυνόταν οι άνθρωπο σε παλαιότερες εποχές και τις συνήθειές τους , όπως το να πλένουν τα ρούχα τους στο ποτάμι ή να κάνουν μπάνιο σ’ αυτό (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).
Επίσης , γνωρίζουν επαγγέλματα του παρελθόντος , όπως η χηναρού , που πηγαίνει τις χήνες στο ρυάκι να πιουν νερό , να βρουν τροφή και να δροσιστούν . Είναι πολύ χαρακτηριστικός ο πίνακας του Pissarro .
Επίσης , μπορούν να δουν τι φυτά υπάρχουν κοντά στα ποτάμια .Μπορούν να τα παρατηρήσουν και να τα αναγνωρίσουν (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΒΙΟΛΟΓΙΑ ) .
Τέλος , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν ατομικά ή ομαδικά κάποιο έργο τέχνης , που τους έκανε εντύπωση . Μπορούν να αφήσουν τη μουσική του Virgil Thomson να τους εμπνεύσει και να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα ζωγραφικής . Ακούγοντας τη μουσική τα νήπια ζωγραφίζουν πιο ήρεμα και νιώθουν σα να βρίσκονται πλάι στο ποτάμι ( ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ) .
Το ιδανικότερο , βέβαια , θα ήταν να υπάρχει η δυνατότητα να επισκεφτούν ένα ποτάμι και να ζωγραφίσουν εκεί στη φύση , όπως και οι ζωγράφοι .
Τα έργα τέχνης δεν πρέπει να αποφεύγονται στο νηπιαγωγείο . Έχουν να προσφέρουν πολλά στα μικρά παιδιά και να μάθουν πολλά από αυτά και φυσικά να δημιουργήσουν και να χαρούν .
Για να ακούσετε το ποτάμι του Virgil Thomson(1937), πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο :
http://youtu.be/k9zPMg8IL3w
τέλειο.. τόσοι πίνακες, χρώματα... ιδέες!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο!!!