Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη, 5 Ιουλίου 2011

Οι βαρκούλες ταξιδεύουν μέσα σε πίνακες ζωγραφικής

Ζήση Ανθή : Προσέγγιση έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο , με θέμα τις βάρκες .


Βαρκούλες σε έργα τέχνης – Διαθεματική προσέγγιση έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο


Καλοκαίρι , ήλιος , θάλασσα, κυματάκια , γλάροι , βαρκούλες , καραβάκια είναι μερικά από τα καλοκαιρινά θέματα με τα οποία ασχολούνται όλοι οι νηπιαγωγοί στα σχολεία τους 
Τα νήπια ήδη εξοικειωμένα με τα έργα τέχνης , ρωτούν αν μπορούμε να βρούμε πίνακες ζωγραφικής για τη θάλασσα . 
Η αναζήτηση ξεκινά και όσοι πίνακες ζωγραφικής αρέσουν στα νήπια τους αποθηκεύουμε και τους εκτυπώνουμε .Τα νήπια βλέπουν στο διαδίκτυο πολλές θαλασσογραφίες ,έργα τέχνης με βάρκες , καράβια , ψάρια , ακρογιάλια κι επιλέγουν να ασχοληθούμε με τις βαρκούλες  . ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ)


Στη συνέχεια , (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ) τα νήπια παρατηρούν , περιγράφουν και σχολιάζουμε τους πίνακες .
Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ; Πως είναι η θάλασσα ; Πώς είναι οι βαρκούλες ; Είναι όλες μέσα στη θάλασσα ή κάποιες έχουν αράξει στην αμμουδιά; Έχουν όλες  βαρκάρη ;
Τα νήπια μαθαίνουν καινούριες λέξεις : αλιευτικά σκάφη , βαρκάδα , βαρκάρης ,μόλος , λιμάνι , αγκυροβολώ , τρικυμία , θαλασσοταραχή , φουρτούνα, μανιασμένα κύματα …


Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τον κάθε πίνακα  και προσπαθούν να τον ζωντανέψουν .
Επίσης , μπορούν να φτιάξουν μια μικρή ιστοριούλα για όποιο πίνακα επιθυμούν και να τη ζωγραφίσουν .


Μπορούν να εμπνευστούν από τους πίνακες και να φτιάξουν για όσους πίνακες επιθυμούν  μικρά ποιηματάκια , σαν αινιγματάκια, όπως τα παρακάτω :
Δυο βαρκούλες πλάι - πλάι
Στο λιμάνι αραγμένες ,
 στέκουνε εκεί δεμένες .
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !


Μια βαρκούλα με πανί
πλησιάζει την ακτή
κι ο ψαράς κωπηλατεί .
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες πως νιώθεις για αυτόν !


Η καταιγίδα πλησιάζει ,
η θάλασσα λυσσομανά
κι ένας βαρκάρης με αγωνία
τη βάρκα πάει στην αμμουδιά .
Πες μου ποιος πίνακας το δείχνει αυτό,
νά 'ξερες μόνο πως καρδιοχτυπώ !


Πόσες βαρκούλες έχουνε αράξει στο ακρογιάλι;
Πόσες βαρκούλες νιώθουνε της θάλασσας το χάδι ;
Μάντεψε για ποιον πίνακα τώρα μιλώ
και μίλησε μου για αυτόν !


Μια βαρκούλα μόνη στέκει
σ’ ακρογιάλι ερημικό
κι ο ψαράς την έχει δέσει
σε βραχάκι χαμηλό .
Βρες μια βαρκούλα μοναχή
και μίλησε μου για αυτή .


Στη θάλασσα έχει σκοτεινιάσει
και οι ψαράδες φεύγουν μακριά !
Λέτε να κάνουν πυροφάνι
ή μια βαρκάδα στα ανοιχτά ;
Ψάξε τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου , αν θέλεις γι’ αυτόν .


Δεν έχει σημασία πως θα είναι τα ποιηματάκια των μικρών παιδιών , αν έχουν ομοιοκαταληξία ! Σημασία έχει να τα ενθαρρύνουμε να δημιουργούν , να προσπαθούν και φυσικά στο τέλος να επιβραβεύονται !


Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως :
Πόσες βάρκες βλέπεις σε κάθε πίνακα ζωγραφικής ; Είναι πολλές  ή λίγες ; Μπορείς να τις μετρήσεις ; Σε πόσες βάρκες υπάρχει βαρκάρης ; (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ)
Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής παλαιότερων εποχών διαπιστώνουν ότι οι άνθρωποι ντύνονται με διαφορετικό τρόπο, όπως ο πίνακας της  Mary Cassatt. The boating party (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).


Επίσης , μπορούν να δουν τις ασχολίες των ανθρώπων της θάλασσας . Όπως στον πίνακα του Manuel Domínguez , επισκευή διχτυών  .(ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ )


Τέλος , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν ατομικά ή ομαδικά όποιο έργο τέχνης τους άρεσε , να φτιάξουν και αυτοί τα δικά τους μικρά έργα τέχνης .ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ) 
Ακόμη , ολοκληρώνοντας την προσέγγιση των έργων τέχνης , μπορούμε να στρώσουμε ένα μεγάλο γαλάζιο σεντόνι στην αίθουσα ή στην αυλή του σχολείου  , να ακούσουμε κλασική μουσική (Mendelssohn ,ή το ορχηστρικό του Μάνου Χατζιδάκη , Μες σ' αυτήν τη βάρκα  και να αναπαραστήσουμε τα έργα τέχνης . Η μουσική ταξιδεύει τα νήπια σε κόσμους ονειρικούς .


Επίσης μπορούνε να ξαπλώσουν πάνω στο γαλάζιο σεντόνι και να χαλαρώσουν ακούγοντας κλασική μουσική (BEETHOVEN, FUR ELISE Piano CLASSICAL MUSIC VIDEO #3 + HD Ocean Waves 1080P) και να νιώθουν σα να είναι βαρκούλες που νιώθουν το χάδι της θάλασσας .

http://www.youtube.com/watch?v=HQSOzqphLj0

Επίσης , μπορούμε να ακούσουμε και να χορέψουμε νησιώτικα τραγούδια ,όπως το τραγούδι του Γιάννη Πάριου , θα πάρω μια ψαρόβαρκα και να κάνουν ένα νησιώτικό γλέντι .


Είναι πολύ σημαντικό να εμψυχώνουμε τα νήπια και να τους δίνουμε ευκαιρίες να εκφράζονται !