Ζήση Ανθή : Πίνακες ζωγραφικής , ιδέες και δραστηριότητες για μια διαθεματική προσέγγιση των έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο .
Για να ακούσετε το A complete version of Camille Saint-Saens' "Le carnaval des animaux" (Dutoit) - No. 1-7 πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο :
Οι φίλοι μας τα ζώα σε πίνακες ζωγραφικής – Διαθεματική προσέγγιση έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο
Τα περισσότερα νήπια λατρεύουν τα ζώα , παίζουν μαζί τους , έχουν ζωάκια στο σπίτι τους ή στην αυλή τους ή στο σπίτι της γιαγιάς και του παππού . Άλλα πάλι βλέπουν ζωάκια στο φυσικό τους περιβάλλον , όταν επισκέπτονται με τους γονείς τους διάφορους υδροβιότοπους ή όταν κάνουν εκδρομούλες στο δάσος ή και σε ζωολογικούς κήπους . Ορισμένα νήπια , όμως τα φοβούνται !
Έχοντας υπόψη μου τη μεγάλη των παιδιών για τα ζώα και τη ημέρα που είναι αφιερωμένη σε αυτά (4 Οκτωβρίου ) και πλησιάζει , έψαξα στο διαδίκτυο να βρω πίνακες ζωγραφικής με αυτό το θέμα . Έτσι και τα άλλα παιδιά , που τα φοβούνται θα δουν τη σχέση των παιδιών με τα ζώα και θα αποβάλλουν το φόβο τους . Την αναζήτησης έργων τέχνης μπορούμε να την κάνουμε και με τα νήπια στο σχολείο , να τα ενθαρρύνουμε να αναζητήσουν τα έργα μόνοι τους και να επιλέξουν τα ίδια ποια τους αρέσουν περισσότερο . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ)
Πολλοί σημαντικοί ζωγράφοι έχουν ασχοληθεί με αυτό το θέμα στα έργα τους , ορμώμενοι από τη δική τους αγάπη για αυτά ή την αγάπη των οικείων τους προσώπων . Ανάμεσα σε αυτούς είναι ο Pierre August Renoir , Mary Cassatt και άλλοι .
Στη συνέχεια , αφού τοποθετήσουμε τους εκτυπωμένους πίνακες ζωγραφικής στον πίνακα συζήτησης της παρεούλας , τα νήπια τους παρατηρούν , τους περιγράφουν και τους σχολιάζουν . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ)
Η/ο νηπιαγωγός κάνει ερωτήσεις στα νήπια που τα βοηθούν να παρατηρήσουν καλύτερα το κάθε έργο τέχνης . Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ; Πώς νομίζετε ότι ένιωθε όταν ζωγράφιζε αυτό τον πίνακα ; Πώς πιστεύεται ότι νιώθει το πρόσωπο ή το ζώο που φαίνεται στο κάθε έργο τέχνης ; Πώς αισθάνεστε εσείς για το κάθε ζώο ή για τον κάθε πίνακα ; Ποιος πίνακας σας αρέσει περισσότερο ; Γιατί προτιμήσατε αυτό τον πίνακα ; Σε ποιους πίνακες βλέπεις ενήλικες και σε ποιους μικρά παιδιά ; Τι κάνουν ; Ποια εποχή λέτε να ζωγράφισε ο κάθε ζωγράφος το συγκεκριμένο έργο που βλέπετε ; Εντοπίζετε ίδια στοιχεία σε κάποιους πίνακες ; Ποια είναι αυτά ;
Τα νήπια μαθαίνουν λέξεις που έχουν σχέση με τα ζώα , όπως ζωοφιλία , φιλοζωικές οργανώσεις , κατοικίδια ζώα , αδέσποτα ζώα … εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό τους . Μαθαίνουν τα ονόματά τους και πως λένε το σπιτάκι τους .
Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τον κάθε πίνακα , κλείνουν τα ματάκια τους και φαντάζονται πως θα ήταν , αν μπορούσαν να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε κάποιο πίνακα , τι θα ήθελαν να κάνουν και ποιον πίνακα φυσικά θα επέλεγαν … Μιλούν επίσης για ανάλογες δικές τους εμπειρίες με τα ζώα .
Επιπλέον , μπορούν να φτιάξουν μια μικρή ιστοριούλα με ένα πρωτότυπο δικό τους τίτλο . Μπορούν ακόμη να βάλουν μια λεζάντα σε κάθε έργο τέχνης (μπορούν να πουν στη νηπιαγωγό τον τίτλο που προτείνουν και αυτή να το γράψει κάτω από τον κάθε πίνακα ) .
Μπορούν να εμπνευστούν από τους πίνακες και να φτιάξουν για όσους πίνακες επιθυμούν μικρά ποιηματάκια – αινιγματάκια.
Με την κοτούλα αγκαλιά
κάθεται η Αννούλα στα σκαλιά .
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !
Ένα κορίτσι με ρούχα λευκά ,
στον τοίχο στέκει ,
βιβλίο κρατά
και το σκυλί αγκαλιάζει σφιχτά !
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες μου αν έχεις αγκαλιάσει κι εσύ
ένα σκύλο σαν αυτό !
Βόλτα με το σκύλο έχει βγει ,
το λουράκι στο χέρι της κρατεί .
Για ποιον πίνακα τώρα μιλώ ,
πες μου , σε παρακαλώ!
Το σκυλάκι της κρατά στην αγκαλιά ,
μια κυρία που ροζ φορά .
Πόση αγάπη του δείχνει , παιδιά !
Μάντεψε για ποιον πίνακα τώρα μιλώ
και πες μου , πόσοι σκύλοι το κοιτούν αυτό !
Λέτε να ζηλεύουν αυτή τη στοργή
και να ζητούν μια αγκαλιά κι αυτοί ;
Με το σκύλο αγκαλιά ,
μοιάζει να χορεύει αυτή , παιδιά !
Ψάξε και βρες τον πίνακα που ζητώ !
Ένα κορίτσι με μαλλάκια ξανθά ,
μαύρο σκυλάκι κρατάει σφιχτά
και χαμογελά !
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !
Την αγαπημένη προβατίνα της χαϊδεύει ,
μια γυναίκα στο λιβάδι καθισμένη !
Ποιος πίνακας το δείχνει αυτό ;
Πόσα πρόβατα το βλέπουν αυτό ;
Με τη γατούλα αγκαλιά
κοιμάται ήσυχα , γλυκά !
Για ποιον πίνακα τώρα μιλώ ,
πες μου , σε παρακαλώ!
Ο πιστός ο σκύλος , άγρυπνος φρουρός ,
θα είναι πάντα εκεί ,
το μωρό προσέχει , που έχει κοιμηθεί !
Πόσοι πίνακες το δείχνουν αυτό ,
μάντεψέ το στο λεπτό !
Ψάθινο καπέλο αυτή φορεί
και το κουνελάκι της στην αγκαλιά κρατεί !
Μάντεψε τον πίνακα που αναζητώ
και πες μου για το κουνελάκι το μικρό .
Μια μανούλα στην αγκαλιά της κρατά νεογέννητα γατάκια
κι η μαμά γατούλα τους κοιτά .
Μοιάζει να συμβουλεύει τα παιδιά ,
να τα προσέχουν και να τα αγγίζουν απαλά !
Πες μου για ποιο πίνακα τώρα μιλώ
και πώς να προστατεύω κάθε ζώο μικρό !
Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως : Ποιο χρώμα κυριαρχεί περισσότερο στα έργα τέχνης ; Σε ορισμένα έργα τέχνης φαίνεται ξεκάθαρα το βασικό θέμα , ενώ το φόντο ή τα δευτερεύοντα αντικείμενα και πρόσωπα ή ζώα φαίνονται μακριά ή θολά ή έχει πιο σκούρα χρώματα .
Σε πόσα έργα τέχνης υπάρχουν ζώα που τα αγκαλιάζουν οι άνθρωποι ; Σε πόσους πίνακες τα ζώα στέκουν δίπλα ; Πόσοι πίνακες είναι με γατούλες , με σκυλάκι , κουνέλια , κότες κλπ ; Μπορείς να τους ταξινομήσεις ; Μπορείς να μετρήσεις πόσοι άνθρωποι είναι σε κάθε πίνακα ; Σε πόσους πίνακες εικονίζονται αγόρια , σε πόσους κορίτσια και σε πόσους ενήλικες ; (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ )
Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής παλαιότερων εποχών , μπορούν να μάθουν για τον τρόπο που ντυνόταν οι άνθρωπο σε παλαιότερες εποχές και τις συνήθειές τους , όπως το να παίρνουν νερό με στάμνες από μακριά . Βλέπουν τα αυτοκίνητα παλαιότερων εποχών . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).
Επίσης , μπορούν να δουν τα ζώα και τα μικρά τους . Μπορούν να τα παρατηρήσουν και να μάθουν πώς ονομάζονται , όπως σκύλος – κουτάβι , πρόβατο : προβατίνα – κριάρι – αρνί … Μαθαίνουν για τις ανάγκες των ζώων , όπως η ανάγκη τους για φροντίδα , τροφή και η επιθυμία τους για παιχνίδι (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΒΙΟΛΟΓΙΑ ) .
Μαθαίνουν ακόμη τα δικαιώματά τους , όπως το δικαίωμα να νιώθουν αγάπη και ασφάλεια .
Διαπιστώνουν ότι κάποιοι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα ζώα για κερδοσκοπικούς σκοπούς ή για τη δική τους προσωπική διασκέδαση και προβληματίζονται !
Τέλος , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν ατομικά ή ομαδικά κάποιο έργο τέχνης , που τους έκανε εντύπωση . Μπορούν να αφήσουν τη μουσική του Camille Saint-Saens' "Le carnaval des animaux" (Dutoit) - No. 1-7 να τους εμπνεύσει και να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα ζωγραφικής . Ακούγοντας τη μουσική τα νήπια ζωγραφίζουν πιο ήρεμα και νιώθουν σα να βρίσκονται ακόμη πιο κοντά στα αγαπημένα τους ζώα . ( ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ) .
Για να ακούσετε το A complete version of Camille Saint-Saens' "Le carnaval des animaux" (Dutoit) - No. 1-7 πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο :
http://www.youtube.com/watch?v=hjaBGAfWGSU
Υπέροχη και πολύ τρυφερή η ανάρτησή σου αυτή, Ανθή! Όμορφη προσέγγιση του ευαίσθητου θέματος που αφορά στα παιδιά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό μήνα, να έχεις!
Αντώνης
Ευχαριστώ πολύ , Αντώνη !
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό μήνα και σε σένα και καλή συνέχεια στο δημιουργικό σου έργο !
φιλικά
Ανθή
Ανθή σου γράφω πρώτη φορά. Είμαι η Φρόσω από το 1ο Νηπιαγωγείο Λυκόβρυσης. θέλω να σου πω ότι είσαι αστείρευτη πηγή πολύ αξιόλογης πληροφόρησης και διευκολύνεις και εμπλουτίζεις όλων μας το έργο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ευχαριστούμε.Φ.