Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Φόρτωση...

Δευτέρα, 17 Οκτωβρίου 2011

Μαθαίνω απλές μαθηματικές έννοιες στο νηπιαγωγείο

Ζήση Ανθή :Εκπαιδευτικό υλικό ,με ιδέες και δραστηριότητες για την εκμάθηση απλών μαθηματικών εννοιών στο νηπιαγωγείο .

Με ένα δέντρο φθινοπωρινό ,
 δείτε τι μαθαίνω εγώ ...


     Με ένα φθινοπωρινό δεντράκι , που το είχα φτιάξει πριν από 3 χρόνια τα νήπια μπορούν να μάθουν πολλές απλές μαθηματικές έννοιες και παράλληλα να διασκεδάσουν μέσα από το παιχνίδι .Το δεντράκι θα πρέπει να έχει πυκνά κλαδάκια και να πλαστικοποιηθεί για να μη χαλάσει . Αφού το πλαστικοποιήσουμε μπορούμε να βάλουμε χριτς - χρατς , για να μπορούν να σταθούν τα φύλλα . 


Η πολυχρωμία των φθινοπωρινών φύλλων , τα οποία εκτύπωσα σε 5 διαφορετικά χρώματα έκανε το παιχνίδι με τις μαθηματικές έννοιες ιδιαίτερα ελκυστικό για τα νήπια .


    Δείτε λοιπόν πως μπορούν να παίξουν τα νήπια και τι μπορούν να μάθουν . 
Τα νήπια μπορούν να ταξινομήσουν τα φύλλα ανάλογα με το χρώμα τους .


     Μπορούν να μάθουν τοπικές έννοιες , όπως το πάνω - κάτω , μπροστά - πίσω , κοντά - μακριά , δίπλα , πλάι , ψηλά - χαμηλά , αριστερά - δεξιά , στη μια πλευρά - στην άλλη πλευρά , ανάμεσα ...



Κάθε φορά μπορούμε να δίνουμε διαφορετικές οδηγίες στα νήπια .
Π.χ. Βάλε πάνω στο δέντρο πορτοκαλί φύλλα και κάτω τοποθέτησε κίτρινα .


Βάλε στα ψηλά κλαδιά του δέντρου πράσινα φύλλα και στα χαμηλά κίτρινα .


Βάλε δίπλα στο δέντρο ένα μανιταρόσπιτο . 


Τοποθέτησε ανάμεσα από το δέντρο και το μανιταρόσπιτο ένα σωρό από φθινοπωρινά φύλλα . 


Βάλε κοντά στο δέντρο δυο κίτρινα φύλλα πεσμένα και μακριά από αυτό ένα κίτρινο φύλλο .


Βάλε από τη μια πλευρά του δέντρου πορτοκαλί φύλλα  κι από την άλλη κίτρινα . Οι έννοιες δεξιά κι αριστερά μπορούν να ειπωθούν σ΄ αυτό το σημείο , αλλά σίγουρα θα πρέπει να επανέρθουμε σε αυτές για να τις εμπεδώσουν τα νήπια .


Μπορούν να μάθουν ποιοτικές έννοιες , όπως μεγάλο και μικρό , μεσαίο ( τα μεγέθη των φύλλων καλό είναι να ποικίλουν ) . 


Μπορούμε να ζητήσουμε από τα νήπια να βάλουν πάνω στο δέντρο μόνο τα μεγάλα ή μόνο τα μικρά φύλλα .



Επίσης , αν βάλουμε στο πλάι ένα δέντρο διαφορετικού ύψους μπορούμε να μιλήσουμε και για τις έννοιες ψηλό - κοντό . 
Μπορούμε να ασχοληθούμε με ποσοτικές έννοιες , όπως λίγα - πολλά , όλα - ένα - κανένα ...


Τοποθέτησε πολλά  φύλλα στο δέντρο . Ο αέρας όμως φυσά δυνατά και τα φύλλα πέφτουν . Μονάχα λίγα έμειναν πια στα κλαδιά .



Μπορούμε να ζητήσουμε από τα νήπια να βρουν το μικρότερο ή το μεγαλύτερο φύλλο και να κάνουν σειροθετήσεις από το μικρότερο προς το μεγαλύτερο και αντίστροφα . 



Επίσης , μπορούν να κάνουν αντιστοιχήσεις και να βάλουν τόσα πράσινα φύλλα , όσα είναι και τα πορτοκαλί  φύλλα πάνω στο δέντρο . 



Στην περίπτωση βέβαια που βάλουμε δυο σειρούλες φύλλων με ίσο αριθμό μεταξύ τους , η μια με τα φύλλα πολύ κοντά μεταξύ τους και η άλλη πιο μακρυά , τα νήπια μπερδεύονται και λένε ότι αυτά που είναι πιο αραιωμένα , είναι και τα περισσότερα . 


Τα νήπια επίσης μπορούν να τοποθετήσουν φύλλα στο δεντράκι ανάλογα με τον αριθμό που θα τους ζητήσουμε . 


Κι αν ακόμη δεν αναγνωρίζουν όλους τους αριθμούς , γνωρίζουν απλά να μετρούν κι αυτό τους βοηθάει στο να εκτελέσουν την εντολή που τους δίνουμε . 


Μπορούν , ακόμη να σχηματίσουν ένα αριθμό με τα φύλλα 


ή να κάνουν τις δικές τους αριθμογραμμές !


Τέλος , τα νήπια μπορούν να κάνουν μοτίβα με τα φύλλα , στην αρχή με 2 διαφορετικά χρώματα και στη συνέχεια με περισσότερα . 


Κι ας τα αφήσουμε να παίξουν και να πειραματιστούν και στις ελεύθερες δραστηριότητες ...