Ζήση Ανθή :Εκπαιδευτικό υλικό ,με ιδέες και δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο .
Διεθνής ημέρα λευκού μπαστουνιού (15/10)
Σήμερα , 15 Οκτωβρίου είναι η διεθνής ημέρα λευκού μπαστουνιού . Για τα μικρά παιδάκια δε σημαίνει τίποτε αυτό , αν δεν έχουν δει άτομα με προβλήματα όρασης . Τα ερωτηματικά των μικρών παιδιών είναι πολλά : Γιατί τους συνέβη αυτό ; Πώς αντιλαμβάνονται τον κόσμο ; Πώς καταφέρνουν να αυτοεξυπηρετούνται ;
Δε θα σταθώ στις αιτίες , καθώς μπορείτε να διαβάσετε το παρακάτω άρθρο και πολλά άλλα ακόμη :
http://www.specialeducation.gr/modules.php?op=modload&name=News&file=index&catid=&topic=12
Τον κόσμο τον αντιλαμβάνονται μέσα από τις άλλες αισθήσεις . Η αφή τους βοηθάει να αντιλαμβάνονται τα σχήματα , την υφή των πραγμάτων . Με την αφή μάλιστα διαβάζουν (με το σύστημα Braille ) ή μπορούν να νιώσουν τα αγάλματα σε ένα μουσείο .
Ασχολούμενη κάποια περασμένη σχολική χρονιά στο νηπιαγωγείο μου με τις 5 μας αισθήσεις είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά πως γράφει ένα παιδί με το σύστημα Braille , πως διαβάζει …
Μιλήσαμε μαζί του για το πως μπορεί να περπατά με άνεση μέσα στους χώρους του σχολείου , καθώς δεν χρησιμοποιούσε το λευκό μπαστουνάκι . Μας είπε πως υπολογίζει τα βήματα , τα σκαλοπάτια κλπ Υπολογίζει πόσο κοντά είναι η ηχητική πηγή – το άλλο άτομο για να τον πλησιάσει .
Οι απορίες των παιδιών όμως συνεχιζόταν … Και με τη μπάλα πως μπορεί να παίξει ; Όσο γι’ αυτό είχαμε την τύχη να δούμε να παίξει με μια μπάλα μέσα σε μια σακούλα την ώρα του διαλλείματος . Βέβαια υπάρχουν μπάλες με ήχο , που μπορούν να παίξουν τα παιδιά με προβλήματα όρασης .
Κα την ώρα πώς μπορούν να τη δουν ; Χάρη σε ειδικά ρολόγια .
Διαβάσαμε το βιβλίο της Σταματοπούλου Ιωάννας , Μόζα η γάτα , Μια μαγική νύχτα , εκδ. κέδρος , 2005 .
Θυμηθήκαμε και τον Ξουτ (της Φωτεινής Τσάμπρα και Ζωής Σκαλίδη ) , το σκυλάκι που έγινε οδηγός ενός τυφλού κι επιτέλους ένιωσε αγάπη και ζεστασιά .
Διαβάσαμε την τυφλή πριγκίπισσα από το διαδίκτυο . Διαβάστε το πατώντας το σύνδεσμο :
Και η απορία των παιδιών , διαβάζοντας παραμύθια , ήταν «πώς αντιλαμβάνονται τα παιδιά τα παραμύθια με εικόνες ». «Πώς θα πρέπει να είναι οι εικόνες για να τις αντιληφθούν », τους ρώτησα . « Να μπορούν να την αγγίξουν », είπε κάποιο , ενώ κάποιο άλλο είπε : « να είναι φτιαγμένες οι εικόνες με κολλάζ» . «Πράγματι , οι εικόνες πρέπει να είναι ανάγλυφες », τους είπα .
Παρατήρησαν ότι τα βιβλία των παιδιών με προβλήματα όρασης . " Δεν είναι πολύχρωμα , αλλά μονόχρωμα" , είπαν .
Όσο για το πώς διαβάζουν , προσπαθήσαμε κι εμείς να αγγίξουμε τις κουκίδες , κάνοντας πως διαβάζουμε (κλείνοντας τα ματάκια μας με ένα μαντήλι ) .
Στο τέλος της επίσκεψης για δωράκι χάρισε στο κάθε παιδί το όνομά του γραμμένο στη δική τυ γραφομηχανή .
Εκτός από τα βιβλία , που αλλού μπορούν να βρουν κείμενο γραμμένο με το σύστημα Braille ; Στα φάρμακα , στις αποδείξεις , στα τρόφιμα ( για να αναγνωρίζουν ποιο είναι το αλάτι ή το πιπέρι , όταν θέλουν να μαγειρέψουν κλπ.)
Παίξαμε πολλά παιχνίδια όπως ο τυφλός και το ραβδί του (Παιδί –Έκφραση και δημιουργία – φυσική αγωγή ) , τυφλόμυγα , μάντεψε ποιος είμαι ... Τα νήπια έγιναν ζευγαράκια και το ένα από δύο είχε κλειστά τα ματάκι , ενώ το άλλο ήταν ο οδηγός του .
Ζωγραφίσαμε με κλειστά τα ματάκια , ακούγοντας απαλή μουσική .
Καλέσαμε το παιδάκι να νιώσει με τα δαχτυλάκια του μια κατασκευή ανάγλυφη , που είχαμε φτιάξει .
Είδαμε και σχολιάσαμε έργα τέχνης μεγάλων ζωγράφων όπως το γεύμα του τυφλού του Pablo Picasso
της Berthe Morisot
και άλλων μεγάλων ζωγράφων .
Εντόπισαν προβλήματα που συναντούν στην κίνησή τους στο δρόμο . Όσο για την κίνηση στους δρόμους μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο σκύλος – οδηγός ή το λευκό μπαστουνάκι . Ορισμένα πεζοδρόμια τα έχουν σχεδιάσει έτσι ώστε να μπορούν τα περπατήσουν τα άτομα με προβλήματα όρασης , χάρη σε ανάγλυφες γραμμές . Δυστυχώς κάποιοι που δε γνωρίζουν τη σημασία και τη λειτουργικότητα αυτών των γραμμών βάζουν γλάστρες πάνω σε αυτές ή τα καθίσματα κάποιας καφετέριας ή μπορεί να βρει κάποιος παρκαρισμένα αυτοκίνητα ή μηχανάκια … (Παιδί και περιβάλλον )
Το σύστημα Braille εφευρέθηκε από έναν τυφλό φοιτητή στη Γαλλία (1824 ), βοηθώντας εκατομμύρια τυφλούς να γράφουν και να διαβάζουν .(Παιδί και περιβάλλον - ιστορία )
Μιλήσαμε για το θαύμα του Χριστού και τη θεραπεία της τυφλότητας .(Παιδί και περιβάλλον - Θρησκευτικά )
Στον η/υ αναζητήσαμε εικόνες και πληροφορίες για το θέμα και γεννήθηκε ένα ακόμη ερώτημα από τα παιδιά . αν μπορούν να χειριστούν η/υ και πώς είναι αυτός . Έτσι , λοιπόν , είδαμε και τον η/υ που χρησιμοποιούσε το παιδάκι με το σύστημα braille και φυσικά πλοηγηθήκαμε στο διαδίκτυο, ακούγοντας ταυτόχρονα και μια φωνή ...
http://www.schools.ac.cy/schoolfortheblind/informatics.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου