Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2011

Το κοριτσάκι με τα σπίρτα (παραμύθι και φύλλα εργασίας )

Ζήση Ανθή :Διαθεματική προσέγγιση του παραμυθιού στο  νηπιαγωγείο .



Το κοριτσάκι με τα σπίρτα

Ήταν Παραμονή Πρωτοχρονιάς και οι χιονισμένοι δρόμοι είχαν ερημώσει . Μέσα στα σπίτια τους οι άνθρωποι ετοιμάζονταν να υποδεχθούν τον καινούργιο χρόνο με γέλια και τραγούδια .Τα φώτα φεγγοβολούσαν μέσα στο σκοτάδι .
Δίπλα σε ένα φωτισμένο παράθυρο στάθηκε ένα λυπημένο κοριτσάκι  με ρούχα κουρελιασμένα . Κρύωνε τόσο πολύ … μα δεν τολμούσε να πάει στο σπίτι της , γιατί δεν είχε πουλήσει ούτε ένα κουτάκι σπίρτα όλη τη μέρα κι ο πατέρας της σίγουρα θα θύμωνε πολύ ! Φοβόταν τόσο πολύ ! Έτσι κι αλλιώς στην υγρή και σκοτεινή σοφίτα που έμενε  δεν είχε περισσότερη ζέστη !


Τα χεράκια της είχαν παγώσει … και ξαφνικά της ήρθε μια ιδέα ! Να ανάψει ένα σπίρτο , για να τα ζεστάνει ! Μα τι θα έλεγε ο πατέρας της γι’ αυτό ; Άνοιξε διστακτικά ένα κουτάκι κι έβγαλε ένα σπίρτο ! Το άναψε και έκλεισε τη χουφτίτσα της , για να ζεστάνει τα παγωμένα της χεράκια ! Τι όμορφη φλόγα που είχε ; Και ξαφνικά μέσα από το φως ξεπήδησε μια όμορφη εικόνα , ένα λαμπερό τζάκι και δίπλα το χριστουγεννιάτικο δέντρο , με τα φωτάκια να λαμπυρίζουν  ! Άπλωσε τα χέρια της για να ζεσταθεί , μα η φλόγα έσβησε και μαζί της πήρε και την εικόνα της ζεστής θαλπωρής .


Η βραδιά φαινόταν τώρα πιο σκοτεινή , το κρύο γινόταν ολοένα και πιο τσουχτερό και το χιόνι έπεφτε πυκνό – πυκνό ! Ένα ρίγος διαπέρασε το κορμάκι της μικρής ! Άναψε κι άλλο σπίρτο και μέσα από τη φλόγα ξεπήδησε μια ακόμη όμορφη εικόνα . Αυτή τη φορά είδε ένα στρωμένο τραπέζι με ένα πλουσιοπάροχο δείπνο! Μα μόλις η φλόγα έσβησε , η όμορφη εικόνα χάθηκε μπροστά από τα μάτια της .


Η καημενούλα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα ένιωσε όλα αυτά που ποθούσε , λίγη ζεστασιά και λίγο φαγητό . Κοίταξε μέσα από το παράθυρο , για να νιώσει κι αυτή λίγη από την ευτυχία της οικογένειας που βρισκόταν μέσα στο σπίτι .
Άναψε κι άλλο σπίρτο και τότε είδε μπροστά της την αγαπημένη της γιαγιά . Έπεσε στην αγκαλιά της και την ικέτευσε να μείνει κοντά της , μα η γιαγιά εξαφανίστηκε κι αυτή  , χαμογελώντας !Εκείνη την ώρα είδε να πέφτει ένα αστέρι και θυμήθηκε τα λόγια της αγαπημένης της γιαγιάς : «Όταν πέφτει ένα αστέρι , μια καρδιά ανεβαίνει στον ουρανό ! »  Το κοριτσάκι δάκρυσε και σιγομουρμούρισε  : « Κάποια ψυχούλα πεθαίνει» !


Συνήθως το παραμύθι δεν το διαβάζω ολόκληρο στα παιδιά ... Δε μου αρέσουν τα παραμύθια με δυσάρεστο τέλος , όπως και δεν αρέσουν και στα μικρούλια! Για το λόγο αυτό το σταματώ εκεί που το κοριτσάκι κοιτά μέσα από το παράθυρο , για να δει και να νιώσει λίγη από τη ζεστασιά της οικογενειακής θαλπωρής . Βέβαια , τα παιδιά , που είναι πονόψυχα , πάντα λένε ότι κάποιο παιδάκι είδε στο παράθυρο το λυπημένο προσωπάκι και προσκάλεσαν το κοριτσάκι στο σπίτι τους ! Είναι ωραίο να αφήνουμε τα νήπια να φαντάζονται το τέλος του παραμυθιού ... γιατί όχι να φτιάξουμε το δικό μας παραμύθι (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ ) και να το εικονογραφήσουν οι μικροί μας καλλιτέχνες !!
Μπορούμε να φτιάξουμε ακόμη μικρά αυτοσχέδια ποιηματάκια !


Ένα κοριτσάκι παγωμένο , 
μες στο χιόνι στέκει , 
το καημένο ! 
Σπίρτα αυτό πουλάει , 
μα κανείς δεν το κοιτάει !
Στο σπίτι της διστάζει να επιστρέψει , 
τον πατέρα της φοβάται μην αγριέψει ! 
Σπίρτο ανάβει μες στη νυχτιά 
και να .. μπροστά της δεντράκι ξεπηδά! 
Κι άλλο ανάβει μες στη σιωπή , 
στρωμένο τραπέζι βλέπει εκεί ! 
Τρίτο ανάβει και λαχταρά , 
μες στης γιαγιάς της την αγκαλιά , 
να μείνει πάντα , όλο χαρά !

Φύλλα εργασίας που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για το παραμύθι .
Φύλλο εργασίας για τη χρονική εξέλιξη της ιστορίας . 



Σταυρόλεξο για το κοριτσάκι με τα σπίρτα 


Τα παιδιά επίσης μπορούν να εμπνευστούν από έναν πίνακα ζωγραφικής ή από το ίδιο το παραμύθι και να ζωγραφίσουν ό,τι τους αρέσει . 




Επίσης μπορούμε να δείξουμε στα παιδιά σπίρτα και σπιρτόκουτα και να κάνουμε κατασκευές και κολλάζ . (ΠΑΙΔΙ - ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ) 
Τα σπίρτα , ακόμη μπορούμε να τα μετρήσουμε , να συγκρίνουμε τα σπιρτόκουτα ανάλογα με το μέγεθός τους , να φτιάξουμε διάφορα σχηματάκια ... (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ) .


Μπορούμε να δούμε επίσης σπίρτα άλλων χωρών και να μιλήσουμε για τις εικόνες που υπάρχουν σε αυτά και για τους κινδύνους από την κακή χρήση τους . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ) 



1 σχόλιο:

  1. Ανθή καλησπέρα :)))) Ήθελα να σε ρωτήσω μήπως έχεις και για κανένα άλλο παραμυθάκι/ιστοριούλα φύλλα εργασίας όπως αυτό με την εξέλιξη/σειροθέτηση του συγκεκριμένου?? Μου άρεσε πάρα πολύ σαν ιδέα! Βοηθάει και στην αναδιήγηση του παραμυθιού από τα ίδια τα παιδιά! Σε ευχαριστώ πολύ!!! :))))))) Χριστίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή