Ζήση Ανθή :Διαθεματική προσέγγιση του παραμυθιού στο νηπιαγωγείο .
Το κοριτσάκι με τα σπίρτα
Ήταν Παραμονή Πρωτοχρονιάς και οι χιονισμένοι δρόμοι είχαν ερημώσει . Μέσα στα σπίτια τους οι άνθρωποι ετοιμάζονταν να υποδεχθούν τον καινούργιο χρόνο με γέλια και τραγούδια .Τα φώτα φεγγοβολούσαν μέσα στο σκοτάδι .
Δίπλα σε ένα φωτισμένο παράθυρο στάθηκε ένα λυπημένο κοριτσάκι με ρούχα κουρελιασμένα . Κρύωνε τόσο πολύ … μα δεν τολμούσε να πάει στο σπίτι της , γιατί δεν είχε πουλήσει ούτε ένα κουτάκι σπίρτα όλη τη μέρα κι ο πατέρας της σίγουρα θα θύμωνε πολύ ! Φοβόταν τόσο πολύ ! Έτσι κι αλλιώς στην υγρή και σκοτεινή σοφίτα που έμενε δεν είχε περισσότερη ζέστη !
Τα χεράκια της είχαν παγώσει … και ξαφνικά της ήρθε μια ιδέα ! Να ανάψει ένα σπίρτο , για να τα ζεστάνει ! Μα τι θα έλεγε ο πατέρας της γι’ αυτό ; Άνοιξε διστακτικά ένα κουτάκι κι έβγαλε ένα σπίρτο ! Το άναψε και έκλεισε τη χουφτίτσα της , για να ζεστάνει τα παγωμένα της χεράκια ! Τι όμορφη φλόγα που είχε ; Και ξαφνικά μέσα από το φως ξεπήδησε μια όμορφη εικόνα , ένα λαμπερό τζάκι και δίπλα το χριστουγεννιάτικο δέντρο , με τα φωτάκια να λαμπυρίζουν ! Άπλωσε τα χέρια της για να ζεσταθεί , μα η φλόγα έσβησε και μαζί της πήρε και την εικόνα της ζεστής θαλπωρής .
Η βραδιά φαινόταν τώρα πιο σκοτεινή , το κρύο γινόταν ολοένα και πιο τσουχτερό και το χιόνι έπεφτε πυκνό – πυκνό ! Ένα ρίγος διαπέρασε το κορμάκι της μικρής ! Άναψε κι άλλο σπίρτο και μέσα από τη φλόγα ξεπήδησε μια ακόμη όμορφη εικόνα . Αυτή τη φορά είδε ένα στρωμένο τραπέζι με ένα πλουσιοπάροχο δείπνο! Μα μόλις η φλόγα έσβησε , η όμορφη εικόνα χάθηκε μπροστά από τα μάτια της .
Η καημενούλα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα ένιωσε όλα αυτά που ποθούσε , λίγη ζεστασιά και λίγο φαγητό . Κοίταξε μέσα από το παράθυρο , για να νιώσει κι αυτή λίγη από την ευτυχία της οικογένειας που βρισκόταν μέσα στο σπίτι .
Άναψε κι άλλο σπίρτο και τότε είδε μπροστά της την αγαπημένη της γιαγιά . Έπεσε στην αγκαλιά της και την ικέτευσε να μείνει κοντά της , μα η γιαγιά εξαφανίστηκε κι αυτή , χαμογελώντας !Εκείνη την ώρα είδε να πέφτει ένα αστέρι και θυμήθηκε τα λόγια της αγαπημένης της γιαγιάς : «Όταν πέφτει ένα αστέρι , μια καρδιά ανεβαίνει στον ουρανό ! » Το κοριτσάκι δάκρυσε και σιγομουρμούρισε : « Κάποια ψυχούλα πεθαίνει» !
Συνήθως το παραμύθι δεν το διαβάζω ολόκληρο στα παιδιά ... Δε μου αρέσουν τα παραμύθια με δυσάρεστο τέλος , όπως και δεν αρέσουν και στα μικρούλια! Για το λόγο αυτό το σταματώ εκεί που το κοριτσάκι κοιτά μέσα από το παράθυρο , για να δει και να νιώσει λίγη από τη ζεστασιά της οικογενειακής θαλπωρής . Βέβαια , τα παιδιά , που είναι πονόψυχα , πάντα λένε ότι κάποιο παιδάκι είδε στο παράθυρο το λυπημένο προσωπάκι και προσκάλεσαν το κοριτσάκι στο σπίτι τους ! Είναι ωραίο να αφήνουμε τα νήπια να φαντάζονται το τέλος του παραμυθιού ... γιατί όχι να φτιάξουμε το δικό μας παραμύθι (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ ) και να το εικονογραφήσουν οι μικροί μας καλλιτέχνες !!
Μπορούμε να φτιάξουμε ακόμη μικρά αυτοσχέδια ποιηματάκια !
Ένα κοριτσάκι παγωμένο ,
μες στο χιόνι στέκει ,
το καημένο !
Σπίρτα αυτό πουλάει ,
μα κανείς δεν το κοιτάει !
Στο σπίτι της διστάζει να επιστρέψει ,
τον πατέρα της φοβάται μην αγριέψει !
Σπίρτο ανάβει μες στη νυχτιά
και να .. μπροστά της δεντράκι ξεπηδά!
Κι άλλο ανάβει μες στη σιωπή ,
στρωμένο τραπέζι βλέπει εκεί !
Τρίτο ανάβει και λαχταρά ,
μες στης γιαγιάς της την αγκαλιά ,
να μείνει πάντα , όλο χαρά !
Φύλλα εργασίας που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για το παραμύθι .
Φύλλο εργασίας για τη χρονική εξέλιξη της ιστορίας .
Σταυρόλεξο για το κοριτσάκι με τα σπίρτα
Τα παιδιά επίσης μπορούν να εμπνευστούν από έναν πίνακα ζωγραφικής ή από το ίδιο το παραμύθι και να ζωγραφίσουν ό,τι τους αρέσει .
Επίσης μπορούμε να δείξουμε στα παιδιά σπίρτα και σπιρτόκουτα και να κάνουμε κατασκευές και κολλάζ . (ΠΑΙΔΙ - ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ )
Τα σπίρτα , ακόμη μπορούμε να τα μετρήσουμε , να συγκρίνουμε τα σπιρτόκουτα ανάλογα με το μέγεθός τους , να φτιάξουμε διάφορα σχηματάκια ... (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ) .
Μπορούμε να δούμε επίσης σπίρτα άλλων χωρών και να μιλήσουμε για τις εικόνες που υπάρχουν σε αυτά και για τους κινδύνους από την κακή χρήση τους . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ )
Ανθή καλησπέρα :)))) Ήθελα να σε ρωτήσω μήπως έχεις και για κανένα άλλο παραμυθάκι/ιστοριούλα φύλλα εργασίας όπως αυτό με την εξέλιξη/σειροθέτηση του συγκεκριμένου?? Μου άρεσε πάρα πολύ σαν ιδέα! Βοηθάει και στην αναδιήγηση του παραμυθιού από τα ίδια τα παιδιά! Σε ευχαριστώ πολύ!!! :))))))) Χριστίνα
ΑπάντησηΔιαγραφή