Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη, 7 Ιουνίου 2011

Έργα ζωγραφικής με θέμα : παιχνίδι στην παραλία

Ζήση Ανθή :Εκπαιδευτικό υλικό ,με ιδέες και δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο .

Έργα τέχνης στο νηπιαγωγείο , 
με θέμα : παιχνίδι στην παραλία .


Πώς προσεγγίζουμε τα έργα τέχνης στο νηπιαγωγείο ;

Οι πίνακες ζωγραφικής μας δίνουν τη δυνατότητα να ασχοληθούμε με διάφορες δραστηριότητες . Μπορούμε να τους προσεγγίσουμε διαθεματικά .
Αρχικά , επιλέγουμε το θέμα , είτε εμείς οι νηπιαγωγοί είτε τα ίδια τα νήπια . Πολύ πιθανό όταν τα νήπια είναι συνηθισμένα να επεξεργάζονται πίνακες ζωγραφικής σε κάθε θέμα , με το οποίο ασχολούνται στο νηπιαγωγείο , να αναζητήσουν μόνα τους να ψάξουμε και  να βρούμε για όποιο θέμα αναδυθεί και από τα ίδια.





Πλησιάζει το τέλος της σχολικής χρονιάς και πολλά παιδάκια έχουν τη δυνατότητα να επισκεφτούν κάποια παραλία . Τι κάνουμε εκεί ; 
Αρχική σκέψη των παιδιών : Άραγε υπάρχουν πίνακες για την παραλία ; Τα παιδιά ξέρουν ότι στο διαδίκτυο μπορούν να αναζητήσουν αυτό που θέλουν . Βλέποντας πολλούς πίνακες μπορούν να επιλέξουν αυτούς που τους αρέσουν περισσότερο ή να αναζητήσουν κάτι ακόμη πιο συγκεκριμένο . Τους πίνακες τελικά τους εκτυπώνουμε και μετά τους παρατηρούμε στην τάξη. 




Πίνακες για την παραλία υπάρχουν πολλοί , άλλοι δείχνουν παιδιά να παίζουν στην ακροθαλασσιά , άλλοι ενήλικες να κάνουν ηλιοθεραπεία , άλλοι παρουσιάζουν αλιευτικά σκάφη κι άλλοι ταβερνάκια δίπλα στο κύμα . Τα παιδιά επιλέγουν πιο εύκολα να ασχοληθούν με το παιχνίδι στην παραλία , που είναι πιο κοντά στα δικά τους ενδιαφέροντα .






Ένας από τους πίνακες που μπορεί να επιλέξουν τα παιδιά είναι και ο παρακάτω της Mary Cassatt , δύο κορίτσια στην παραλία .




Ένας ακόμη πίνακας που μπορεί να επιλέξουν είναι κι αυτός που φιλοτέχνησε ο Albert Edelfed , Αγόρια παίζουν στην ακρογιαλιά.







Ένας τρίτος που αρέσει στα παιδιά είναι κι ο πίνακας του Τριανταφυλλίδη Θεόφραστου , (1881=1955) , Δύο παιδιά στην παραλία .




Αφού τους παρατηρήσουμε, τους επεξεργαζόμαστε λεκτικά .(Παιδί και γλώσσα)
Ποια χρώματα έχει χρησιμοποιήσει ο κάθε ζωγράφος ; Τι φορούν τα παιδιά ; Πού βλέπεις κορίτσια και που αγόρια ; Τα παιδιά κινούνται ή στέκονται ; Με τι παίζει το κάθε παιδί ; Παίζουν ομαδικά ή όχι ; Πώς είναι η θάλασσα ; Φαίνεται σε όλα η αμμουδιά ; Τι νιώθετε βλέποντας τον κάθε πινάκα ; Εσείς πώς παίζετε στη παραλία ; 



Τα νήπια παίζουν με τα κουβαδάκια τους στην άμμο ή με το τόπι τους , ενώ τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να παίξουν τένις ή beach volley ή ακόμη και ποδόσφαιρο στην άμμο . 




Εμπλουτίζεται το λεξιλόγιό τους : παραλία , ακρογιαλιά , ακροθαλασσιά , αμμουδιά , γιαλός ...




Στα νήπια αρέσει πολύ να πλάθουν μικρά ποιηματάκια για τον καθένα και να τα χρησιμοποιούν και σαν αινίγματα. Αν αυτό δεν είναι εφικτό , μπορούμε απλά και μόνο να πούμε κάποιο χαρακτηριστικό του έργου τέχνης και να πούμε στο τέλος : "Βρες μου τον πίνακα , που σου ζητώ ! " ή "Μάντεψε για ποιον σου μιλώ ! ¨ ή κάτι παραπλήσιο .


Έτσι για τον πρώτο πίνακα μπορεί να ειπωθεί το ακόλουθο ποιηματάκι :
Ψάθινο καπέλο φορεί 
και με τη φίλη της μαζί 
παίζει στην άμμο την καυτή !
Μάντεψε τον πίνακα στη στιγμή !

Για τον δεύτερο πίνακα τα νήπια μπορούν να πουν το εξής ποιηματάκι :
Αγόρι στέκει 
σ' ένα βραχάκι , 
με φίλους παίζει 
μ' ένα βαρκάκι .

Όλοι κοιτάζουν πως αρμενίζει 
κι αυτό με ξύλο το στριφογυρίζει .
Φτιάξτε βαρκούλες με χαρτιά 
κι αφήστε τες να πάνε μακριά .


Για τον τρίτο πίνακα που έχουν επιλέξει λένε το ακόλουθο στιχάκι :


Κορίτσια στέκουν 
στην παραλία .
Μια κούκλα έχουν. 
Τι ευτυχία !




Στη συνέχεια μπορούμε να επεξεργαστούμε μαθηματικές έννοιες, όπως ποιος είναι ο αριθμός των παιδιών σε κάθε πίνακα; Πόσα είναι τα αγόρια και πόσα τα κορίτσια ; Πόσα παιδιά φορούν καπέλο; Πόσα αφορούν μαγιό ; Πόσα κρατάνε καραβάκια ; (Παιδί και μαθηματικά )
Αυτές κι άλλες ερωτήσεις , που χρησιμοποιεί η κάθε νηπιαγωγός οξύνουν την διερευνητική ικανότητα των παιδιών .




Τα παιδιά επίσης μπορούν να εκφραστούν δημιουργικά , ζωγραφίζοντας τον πίνακα που τους άρεσε περισσότερο εξατομικευμένα ή σε ομαδούλες .
Ακόμη , μπορούν να φτιάξουν χάρτινες βαρκούλες με χαρτοδιπλωτική .
Επιπλέον , μπορούν να χορέψουν το τραγούδι του Νίκου Θεοδωρίδη , μια μέρα στην ακρογιαλιά .(Παιδί - Έκφραση και δημιουργία )






Τέλος , τις βαρκούλες μπορούν να τις βάλουν σε λεκάνη με νερό , όποιος κι άλλα αντικείμενα και να ανακαλύψουν ποια αντικείμενα βυθίζονται και ποια επιπλέουν . (Παιδί και περιβάλλον ) 




Τα έργα τέχνης είναι μια ευχάριστη νότα στη ζωή του νηπιαγωγείου ! Μπορεί κάθε νηπιαγωγός να τα χρησιμοποιήσει με το δικό της /του τρόπο και δημιουργική διάθεση ! Προσθέστε κι εσείς τη δική σας πινελιά και καλή τύχη !!!!