Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή, 10 Ιουνίου 2011

Σύνθεση λέξεων στο νηπιαγωγείο

Ζήση Ανθή : Σύνθετες λέξεις με ψάρια  για το νηπιαγωγείο .

Σύνθεση λέξεων στο νηπιαγωγείο .

Ενδεικτικές δραστηριότητες και υποστηρικτικό υλικό για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο .


Σύνθετες λέξεις με ψάρια .

Όλοι οι νηπιαγωγοί αναζητουν τρόπους για να διευρύνουν το λεξιλογικό πλούτο των νηπίων της τάξης τους . Αυτό  μπορεί να το επιτύχει χρησιμοποιώντας διάφορα μέσα κι εφαρμόζοντας διάφορες γλωσσικές δραστηριότητες , όπως η δημιουργία σύνθετων λέξεων ή υποκοριστικών, φωνολογικές ασκήσεις  ...
Το παιχνίδι με τις λέξεις αρέσει στα νήπια . Εδώ θα ασχοληθούμε με τη σύνθεση λέξεων . 
Αρχικά αποφασίζουμε με τα νήπια με ποια λεξούλα θα κάνουμε σύνθετες λέξεις (αυτή μπορεί να προκύπτει από κάποιο σχέδιο εργασίας ) . 
 Η νηπιαγωγός μπορεί πριν οργανώσει τη δραστηριότητα ν' αναζητήσει κάποιες λέξεις από ένα λεξικό και να τις καταγράψει .



Ας δημιουργήσουμε  λοιπόν σύνθετες λέξεις με το ψάρι .


Στη συνέχεια θα ήταν προτιμότερο να δώσουμε στα νήπια καρτέλες με εικόνες και να προσπαθήσουν να πειραματιστούν και να πουν ποια θα ήταν η λέξη που θα προέκυπτε , αν ενώναμε δυο καρτέλες . Πιθανότατα , τα νήπια να πουν  τη λέξη ψάρι ως πρώτο συνθετικό της λέξης κι ενδεχομένως να που λάθος τη λέξη . Θα ακούσουμε , ίσως τη λέξη : ψαρόγατα , ενώ η ορθή είναι γατόψαρο . Ας τα αφήσουμε να πειραματιστούν, να προσπαθήσουν να παράγουν νέες λέξεις  και να ανακαλύψουν μόνοι τους την κατάλληλη λέξη . Ο πειραματισμός βοηθά τα νήπια να κατακτήσουν τη γνώση με τη δική τους προσωπική προσπάθεια .











Μπορούμε , επίσης , να δώσουμε στα νήπια κι άλλες καρτέλες με εικόνες-λέξεις , που δεν ταιριάζουν με τη λέξη που μελετάμε . Τα παιδιά , αφού πειραματιστούν , θα διαπιστώσουν ότι δεν προκύπτει καμία ορθή λέξη αν ενώσουμε τις λέξεις : ψάρι και χελώνα .


Στο επόμενο στάδιο μπορούμε να δώσουμε έτοιμες καρτέλες στα νήπια και να συνθέσουν τις λεξούλες . Μπορούμε , ακόμη αντί για καρτέλες να παίξουμε το λεκτικό αυτό παιχνίδι προφορικά , χωρίς τη χρήση εποπτικού υλικού .











Στη συνέχεια , μπορούμε να γίνουμε οι μικροί ψαράδες που θα ψαρέψουν ψαράκια με σύνθετες λέξεις στην κοιλίτσα τους (παιχνίδι μαγνητισμού ) .
Για να ολοκληρώσουμε τη δραστηριότητα μπορούμε να δώσουμε ένα φύλλο εργασίας στα νήπια . 


Τα νήπια μπορούν να αποδώσουν όσα έμαθαν και με μια ζωγραφιά .



Τις καρτέλες μπορούμε να τις δώσουμε στα νήπια και στις αυθόρμητες δραστηριότητες . Είναι ένα πολύ καλό εκπαιδευτικό υλικό , που συμβάλλει στη βελτίωση της προφορικής επικοινωνίας των νηπίων , αλλά ταυτόχρονα τους δίνει τη δυνατότητα να προσπαθήσουν να διαβάσουν (προ ανάγνωση ) .

Η παραγωγή και σύνθεση νέων λέξεων συμβάλλει αποφασιστικά στην γλωσσική καλλιέργεια  των νηπίων .Όσο πιο συχνά επεξεργάζονται σύνθετες λέξεις στο νηπιαγωγείο  (οργανωμένα ή αυθόρμητα ) , τόσο πιο πολύ εμπλουτίζεται το λεξιλόγιό τους .