Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό και ιδέες για τη σύνθεση λέξεων στο νηπιαγωγείο .
Καλοκαίρι ! Ο ήλιος λάμπει και μας έχει στείλει τις ζεστές του ηλιαχτίδες και μας καλημερίζει ! Η αίθουσα είναι τόσο ευήλια ! Ο ήλιος μας καλεί να παίξουμε μαζί του κι εμείς τρέχουμε στην αυλή ... Τι ηλιόλουστη μέρα ! Η ώρα περνά και δεν έχουμε φορέσει αντηλιακό . Ώρα να μπούμε στην τάξη !
Ύστερα από αυτή τη βιωματική εμπειρία των παιδιών , μπορούμε πιο εύκολα να προχωρήσουμε σε θέματα που σχετίζονται με τον ήλιο .
Η συζήτηση ξεκινά :
- Ποιος μας καλημέρισε;
- Οι ηλιαχτίδες .
Μπορούμε να κάνουμε κι άλλες παρόμοιες ερωτήσεις στα νήπια . Η απάντηση μπορεί να κρύβεται σε κάποια σύνθετη λέξη , όπως ηλιόλουστη , αντηλιακό , ευήλια ... Η νηπιαγωγός μπορεί να έχει ήδη στο μυαλό της κάποιες σύνθετες λέξεις . Δεν είναι απαραίτητο να τις μάθουν όλες αυτές . Μπορεί να επιλέξει αυτές που είναι κατάλληλες για τα νήπια της τάξης , ανάλογα πάντα με την ωριμότητα και τα ενδιαφέροντα τους .
Με αφορμή αυτές τις λέξεις που προέρχονται από τον ήλιο , κάποιο νήπιο μπορεί να προτείνει να βρούμε κι άλλες λεξούλες . Η αναζήτηση ξεκινά και μαζί της ξεκινάει και το παιχνίδι .
Αν έχουμε κάποιες έτοιμες καρτέλες , που μπορεί να τις χρησιμοποιούμε σε διάφορα γλωσσικά παιχνίδια , μπορούμε να παίξουμε με αυτές .Έτσι , για παράδειγμα , ρωτάμε ποια λέξη θα προκύψει , αν ενώσουμε τη λέξη ήλιος με το άνθος (ηλίανθος) .
Ωστόσο , δεν είναι εύκολο να έχουμε καρτέλες για όλα τα μέρη του λόγου . Για το λόγο αυτό , μπορούμε να ετοιμάσουμε στον η/υ μαζί με τα παιδιά καρτέλες με σύνθετες λέξεις ή να κόψουμε από περιοδικά και διαφημιστικά φυλλάδια .
Στην περίπτωση αυτή μπορούμε να ζητήσουμε από τα νήπια να αναλύσουν τη σύνθετη λέξη και να πουν από ποιες λεξούλες πιστεύουν ότι έχει δημιουργηθεί . π.χ. ηλιοπροστασία : ήλιος + προστασία
Τα νήπια με την ανάλυση των λέξεων επεξεργάζονται νοητικά τις λέξεις και πειραματίζονται . Παράδειγμα : ηλιοβασίλεμα : ήλιος + βασίλεμα ή το βασίλεμα του ήλιου ή ο ήλιος βασιλεύει .
Η ανάλυση μιας λέξης στα συνθετικά της βοηθά τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας να επεξεργάζονται νοητικά μια λέξη , να μαθαίνουν τη σημασία της και να μπορούν να χρησιμοποιούν τη νέα παραγόμενη λέξη μέσα σε μια πρόταση . Το λεξιλόγιό τους εμπλουτίζεται (λεξιλογικός πλούτος ) κι ένας από τους στόχους του νηπιαγωγείου επιτυγχάνεται.
Είναι πολύ σημαντικό να επαναλαμβάνονται τέτοιες δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο με διαφορετικά θέματα κάθε φορά .
Σύνθετες λέξεις για τον ήλιο
Καλοκαίρι ! Ο ήλιος λάμπει και μας έχει στείλει τις ζεστές του ηλιαχτίδες και μας καλημερίζει ! Η αίθουσα είναι τόσο ευήλια ! Ο ήλιος μας καλεί να παίξουμε μαζί του κι εμείς τρέχουμε στην αυλή ... Τι ηλιόλουστη μέρα ! Η ώρα περνά και δεν έχουμε φορέσει αντηλιακό . Ώρα να μπούμε στην τάξη !
Ύστερα από αυτή τη βιωματική εμπειρία των παιδιών , μπορούμε πιο εύκολα να προχωρήσουμε σε θέματα που σχετίζονται με τον ήλιο .
Η συζήτηση ξεκινά :
- Ποιος μας καλημέρισε;
- Οι ηλιαχτίδες .
Μπορούμε να κάνουμε κι άλλες παρόμοιες ερωτήσεις στα νήπια . Η απάντηση μπορεί να κρύβεται σε κάποια σύνθετη λέξη , όπως ηλιόλουστη , αντηλιακό , ευήλια ... Η νηπιαγωγός μπορεί να έχει ήδη στο μυαλό της κάποιες σύνθετες λέξεις . Δεν είναι απαραίτητο να τις μάθουν όλες αυτές . Μπορεί να επιλέξει αυτές που είναι κατάλληλες για τα νήπια της τάξης , ανάλογα πάντα με την ωριμότητα και τα ενδιαφέροντα τους .
Με αφορμή αυτές τις λέξεις που προέρχονται από τον ήλιο , κάποιο νήπιο μπορεί να προτείνει να βρούμε κι άλλες λεξούλες . Η αναζήτηση ξεκινά και μαζί της ξεκινάει και το παιχνίδι .
Αν έχουμε κάποιες έτοιμες καρτέλες , που μπορεί να τις χρησιμοποιούμε σε διάφορα γλωσσικά παιχνίδια , μπορούμε να παίξουμε με αυτές .Έτσι , για παράδειγμα , ρωτάμε ποια λέξη θα προκύψει , αν ενώσουμε τη λέξη ήλιος με το άνθος (ηλίανθος) .
Ωστόσο , δεν είναι εύκολο να έχουμε καρτέλες για όλα τα μέρη του λόγου . Για το λόγο αυτό , μπορούμε να ετοιμάσουμε στον η/υ μαζί με τα παιδιά καρτέλες με σύνθετες λέξεις ή να κόψουμε από περιοδικά και διαφημιστικά φυλλάδια .
Στην περίπτωση αυτή μπορούμε να ζητήσουμε από τα νήπια να αναλύσουν τη σύνθετη λέξη και να πουν από ποιες λεξούλες πιστεύουν ότι έχει δημιουργηθεί . π.χ. ηλιοπροστασία : ήλιος + προστασία
Τα νήπια με την ανάλυση των λέξεων επεξεργάζονται νοητικά τις λέξεις και πειραματίζονται . Παράδειγμα : ηλιοβασίλεμα : ήλιος + βασίλεμα ή το βασίλεμα του ήλιου ή ο ήλιος βασιλεύει .
Η ανάλυση μιας λέξης στα συνθετικά της βοηθά τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας να επεξεργάζονται νοητικά μια λέξη , να μαθαίνουν τη σημασία της και να μπορούν να χρησιμοποιούν τη νέα παραγόμενη λέξη μέσα σε μια πρόταση . Το λεξιλόγιό τους εμπλουτίζεται (λεξιλογικός πλούτος ) κι ένας από τους στόχους του νηπιαγωγείου επιτυγχάνεται.
Είναι πολύ σημαντικό να επαναλαμβάνονται τέτοιες δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο με διαφορετικά θέματα κάθε φορά .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου