Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο, 3 Σεπτεμβρίου 2011

Οι γωνιές στο νηπιαγωγείο και η διευθέτηση των συγκρούσεων

Ζήση Ανθή :Ενδεικτικές καρτέλες για τη διευθέτηση των συγκρούσεων στα κέντρα δραστηριοτήτων  του  νηπιαγωγείου .


Οι γωνιές στο νηπιαγωγείο και η  διευθέτηση των συγκρούσεων


Έχει παρατηρηθεί στην αρχή της  σχολικής χρονιάς να συγκεντρώνονται πολλά νήπια στις δημοφιλείς γωνιές , με αποτέλεσμα να αρχίζουν να διαπληκτίζονται μεταξύ τους . Τα νήπια λόγω της εγωκεντρικότητας αδυνατούν να μοιραστούν τα παιχνίδια , δε λύνουν τις διαφορές τους ήρεμα συζητώντας με τα άλλα παιδιά και μπορεί να χτυπηθούν ακόμη .

Ένα τέτοιο συμβάν μέσα στην τάξη δε μπορούμε να το αφήσουμε απαρατήρητο και ασχολίαστο. Το συζητάμε στην παρεούλα και τα νήπια δίνουν πιθανές λύσεις , για να αποφευχθούν τέτοιου είδους ανεπιθύμητες συμπεριφορές και αντιπαλότητες στις γωνιές .Τα νήπια αντιλαμβάνονται ότι αυτό προκαλείται από το μεγάλο αριθμό παιδιών , το συνωστισμό τους σε ορισμένες γωνιές και τη λαχτάρα  τους να παίξουν με αυτά που τους αρέσουν περισσότερο .
Η νηπιαγωγός μαζί με τα νήπια ελέγχουν μία – μία όλες τις γωνιές(βιωματικά ) , τις δοκιμάζουν και βλέπουν πόσα παιδάκια χωράνε στην καθεμιά , έτσι ώστε να είναι λειτουργική . Αυτό το κρίνει η κάθε νηπιαγωγός (μαζί με τα παιδιά)  ανάλογα με το χώρο που διαθέτει και μπορεί να είναι διαφορετικός ο αριθμός παιδιών που μπορούν να παίξουν στην αντίστοιχη γωνιά από σχολείο σε σχολείο , από αίθουσα σε αίθουσα . 
Ένας ακόμη παράγοντας που λαμβάνουμε υπόψη μας στον αριθμό των παιδιών που θα παίξουν στην κάθε γωνιά , είναι  τόσο ο συνολικός αριθμός των νηπίων , όσο και η σύσταση του τμήματος , αν αποτελείται από περισσότερα αγόρια ή κορίτσια , από νήπια ήσυχα ή λιγάκι πιο ζωηρά …

Σε ορισμένες δημοφιλείς γωνιές έχει παρατηρηθεί ότι θέλουν συνέχεια να παίζουν τα ίδια παιδιά , ενώ κάποια άλλα συνέχεια διαμαρτύρονται ότι δεν παίζουν ποτέ ! Μια τέτοια γωνιά είναι και αυτή του ηλεκτρονικού υπολογιστή . Εκεί καλό θα είναι αφού συζητήσουμε με τα νήπια να ορίσουμε το χρόνο (ο χρόνος αυτός δε θα πρέπει να είναι απεριόριστος !) που θα παίζει το καθένα και τη συχνότητα , έτσι ώστε να έχουν δικαίωμα να παίξουν όλα τα παιδιά . Για το λόγο αυτό η νηπιαγωγός μπορεί να κάνει ένα πίνακα διπλής εισόδου εβδομαδιαίο , στη μια στήλη τα ονόματα των παιδιών και στην άλλη στήλη τις ημέρες της εβδομάδας . Το κάθε παιδί βάζει ένα Χ κάθε φορά που χρησιμοποιεί τον υπολογιστή . Τα νήπια που απουσιάζουν , δε χάνουν τη σειρά τους . Μπορούν να παίξουν όταν επιστρέψουν .


Αφού αποφασίσουν από κοινού στην παρεούλα πόσα παιδιά μπορούν να παίξουν στην κάθε γωνιά τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν σε καρτελίτσες τόσα προσωπάκια ,όσα επιτρέπεται να παίξουν  στην κάθε γωνιά .Επίσης μπορούν να κόψουν πολύχρωμα  σχήματα και να τα κολλήσουν σε ένα χαρτονάκι , το οποίο στη συνέχεια θα τοποθετήσουν στην κάθε γωνιά .
Αυτό μπορούν να το κάνουν με τη βοήθεια της νηπιαγωγού στον ηλεκτρονικό υπολογιστή . Τα νήπια μπορούν να επιλέξουν τις εικόνες που θα τοποθετήσει η νηπιαγωγός στην κάθε καρτέλα .


Σ' αυτή την καρτέλα δε σημαίνει ότι μπορούν να παίξουν 2 αγόρια και  2 κορίτσια . Απλά ο συνολικός αριθμός των παιδιών είναι τέσσερα παιδιά .


Την ποσότητα στην αρχή της χρονιάς είναι προτιμότερο να μην τη δηλώνουμε με αριθμό , γιατί πολλά νήπια δεν τους γνωρίζουν όλους .Για το λόγο αυτό χρησιμοποίησα εικόνες παιδιών ή χαρούμενες φατσούλες . 

Επίσης , μπορεί η νηπιαγωγός να ετοιμάσει καρτέλες στις οποίες τα νήπια θα τοποθετούν με χριτς χρατς φατσούλες και κάθε νήπιο που θα θέλει να παίξει στη συγκεκριμένη γωνιά θα μπορεί να δει αν υπάρχει διαθέσιμη θέση . Αυτό τον τρόπο δεν το θεωρώ τόσο λειτουργικό , γιατί πολλές φορές τα νήπια ξεχνούν ή κουράζονται να κολλούν και να ξεκολλούν τη φατσούλα με το χριτς χρατς και επιπλέον οι κινητές εικόνες χάνονται !




Για όποιο πρόβλημα ανακύπτει στο σχολείο θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας και τη γνώμη των παιδιών και να τους δίνουμε τη δυνατότητα να συμμετέχουν , να συναποφασίζουμε ! Έτσι , οι συγκρούσεις διευθετούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και όλα κυλούν ομαλά !