Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη, 15 Σεπτεμβρίου 2011

Διαθεματική προσέγγιση της αλφαβήτας στο νηπιαγωγείο - Το γράμμα φ. .

Ζήση Ανθή :Ιδέες ,  δραστηριότητες και φύλλα εργασίας  για το γράμμα Φ στο  νηπιαγωγείο .



Το γράμμα Φ φ .


Στο νηπιαγωγείο , τα νήπια έχουν τη δυνατότητα να μάθουν τα γραμματάκια μέσα από ποικίλα παιχνίδια , ποιηματάκια , χαρούμενες ιστοριούλες  .
Το φθινόπωρο που πέφτουν τα φύλλα και τα παιδιά γνωρίζουν καινούριους φίλους , είναι μια ευκαιρία να ασχοληθούμε και με το γραμματάκι φ . Αφορμή να ασχοληθούμε με το γραμματάκι αυτό μπορεί να αποτελέσει το όνομα ενός παιδιού , το καινούριο φουστάνι κάποιου κοριτσιού ή ένα φυτό που φυτέψαμε ή …
Η νηπιαγωγός (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ ) μπορεί , αν θέλει , να διαβάσει το φάντασμα του φάρου της Παυλίνας Παμπούδη , από το βιβλίο 24 παραμύθια (για γέλια και για γράμματα ).
Επιπλέον , μπορεί να διαβάσει τι φοβερό συνέβη στη γνωσούπολη , όταν γεννήθηκε το γράμμα φι ,  από το βιβλίο της Ζωής Θ. Σπυροπούλου , Τα παιδιά της Αλφαβήτας από τις εκδόσεις Κέδρος .
Επίσης μπορεί να διαβάσει το ποίημα του φ από την αλφαβήτα της Παυλίνας Παμπούδη και να το επεξεργαστεί μαζί με τα νήπια στην τάξη .Τα νήπια μπορούν να κυκλώσουν το γραμματάκι φ , όπου το βλέπουν . Έτσι , παρατηρούν ότι δεν υπάρχει μόνο στην αρχή της λέξης, αλλά και στη μέση και στο τέλος . Το ίδιο μπορούμε να το κάνουμε και σε άλλα ποιηματάκια ή κείμενα .
Ακόμη , μπορεί να διαβάσει το ποίημα – γλωσσοδέτη του  Ευγένιου Τριβιζά , από το βιβλίο αλφαβητάρι με γλωσσοδέτες , για το γράμμα Φ .
Ένα φίδι ,
μα ποιο φίδι ;
Ένα φοβητσιάρικο φίδι
που ρουφούσε καυτό φιδέ  !
Το ποιηματάκι αυτό μπορούμε να το επεξεργαστούμε μαζί με τα νήπια και να το δώσουμε ως φύλλο εργασίας .


 Επίσης , μπορούμε να κάνουμε ερωτήσεις στα νήπια ζητώντας από αυτά να βρουν τη σωστή απάντηση στη λέξη που αρχίζει από το γράμμα φ . 
Για παράδειγμα : Τι φοράει το φίδι ;
Παντελόνι , φουστάνι ή παλτό ;
Ακόμη μπορούμε να κάνουμε δικά μας ποιηματάκια - γλωσσοδέτες και να τα επεξεργαστούμε . Τα νήπια σε αυτή τη φάση μπορούν να δουλέψουν ομαδικά ή ατομικά .
Ένα φουστάνι ,
μα ποιο φουστάνι ;
Ένα φουστάνι ,
που φορούσε η Φανή
κι έφυγε με το Φάνη  !

Μια φωτογραφία ,
μα ποια φωτογραφία ;
Μια φωτογραφία
με τη Φανή , τη Φωτεινή και τη Σοφία !

Ένα φύλλο ,
μα ποιο φύλλο ;
Ένα φύλλο κιτρινωπό
έπεσε απ’ το δέντρο μες στο φαγητό .

Ένας φαροφύλακας ,
 μα ποιος φαροφύλακας ;
Ένας φαλακρός φαροφύλακας ,
που το φώναζαν Φάνη .

Πολλές φορές ζητάμε από τα νήπια να μας πουν λεξούλες που ξεκινούν από ένα γραμματάκι . Αυτό γίνεται πολύ πιο ευχάριστα , όταν συνδυάζεται με ένα παιχνίδι λέξεων . Μπορούμε να σκεφτούμε και να κάνουμε ερωτήσεις στα νήπια δίνοντάς τους αρχικά 3 απαντήσεις . Η σωστή απάντηση κρύβεται στη λέξη που ξεκινάει με το γραμματάκι φ . Η θέση της λέξης καλό είναι να αλλάζει σε κάθε ερώτηση.
Για παράδειγμα , σε ένα δικό μας γλωσσοδέτη  , (θα ασχοληθούμε με τον τελευταίο γλωσσοδέτη μας ) μπορούμε να κάνουμε τις εξής ερωτήσεις :
Τι τρώει κάθε μέρα ο φαροφύλακας  ;
Φρούτα , σαλάτα ή τηγανητά  ;
Ποιο είναι το αγαπημένο του φρούτο ;
Το μήλο , η φράουλα ή το καρπούζι ;
Πώς λένε τη γυναίκα του φαροφύλακα ;
Μαρία , Ελένη ή Φιλιώ  ;
Τι βλέπει στον ουρανό ο φαροφύλακας ;
Ένα αστέρι , το φεγγάρι  ή ένα κομήτη ;
Ποιος είναι ο καλύτερος φίλος του ;
Ο Φώτης  , ο Κώστας  ή ο Γιάννης  ;
Ποιο είναι το αγαπημένο του μουσικό όργανο ;
Η κιθάρα , η φυσαρμόνικα ή το βιολί ;
Ποιο ψάρι έπιασε με τα δίχτυα του κοντά στο φάρο ;
Τη σαρδέλα , το φαγκρί ή το λυθρίνι  ;
Ποια είναι η αγαπημένη του εποχή ;
Η άνοιξη , το φθινόπωρο ή το καλοκαίρι  ;
Σε ποιον λέει τα μυστικά του ο φαροφύλακας  ;
Στον ταξιτζή , το φωτογράφο ή το δάσκαλο ;
Τι φοβάται ο φαροφύλακας ;
Τη φουρτούνα , τους καρχαρίες ή τους πειρατές ;
Τέτοιες ερωτήσεις μπορούμε να κάνουμε πολλές στα νήπια και καλό είναι να τα ενθαρρύνουμε απαντήσουν όλα τα παιδιά σε μια .
Τα νήπια μπορούν να πουν λεξούλες που ξεκινούν από το γράμμα φ και η νηπιαγωγός να τις καταγράψει .(ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ – ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ )
Μπορούν να βρουν ονόματα που ξεκινούν από το γράμμα αυτό και στη συνέχεια να μετρήσουν ποιο από αυτά έχει τα περισσότερα φ . Παράδειγμα : Φάνης , Φώτης , Φωφώ , Φένια , Φιφή , Φωτεινή   … ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ )
Ακόμη μπορούμε νε ζητήσουμε από τα μικρά παιδιά να κάνουν προτασούλες χρησιμοποιώντας όσες περισσότερες λέξεις αρχίζουν από το γράμμα φ και μετά αφού τις καταγράψουμε να μετρήσουμε ποια προτασούλα έχει τα περισσότερα φ . ( Το γραμματάκι μπορεί να μην είναι μόνο στην αρχή μιας λέξης , αλλά και στη μέση ) .
Παράδειγμα : Η Φωτεινή φοράει φιόγκο φουξ και φαρδύ φουστάνι . Ο Φάνης ζωγράφισε μια φώκια φοβιτσιάρα . Η Φωφώ με τις φακίδες έφαγε φρούτα , φέτα , φασολάδα και φρυγανιές .
Ακόμη , μπορούμε να κάνουμε το βιβλίο του φ , να βάλουμε μέσα τα δικά μας ποιηματάκια ή παραμυθάκια και τις ζωγραφιές ή τα κολλάζ των νηπίων . Στο βιβλίο αυτό καλό είναι να βρούμε το γράμμα φ σε διαφορετικές γραμματοσειρές και να το κολλήσουμε στο εξώφυλλό του .


Τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν διάφορες εικονίτσες που ξεκινούν από το γράμμα Φ ελεύθερα  . (ΠΑΙΔΙ , ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ : ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ )
Μπορούν να κολλήσουν εικόνες από περιοδικά σε ένα τεράστιο Φ (σχεδιασμένο σε χαρτόνι κάνσον ) ή γύρω από αυτό .


Μπορούν ακόμη να βρουν λεξούλες που ξεκινούν από το γράμμα φ και να τις τοποθετήσουν μέσα σε ΄να φορτηγό , που κουβαλάει μόνο αντικείμενα που αρχίζουν από το γράμμα φ . Μπορούμε επίσης να δώσουμε στα παιδιά το παρακάτω φύλλο εργασίας (και για τα προνήπια ) . 


Το γραμματάκι μπορούμε να το σχεδιάσουμε με πλαστελίνη , σύρμα πίπας , χαρτόνι κλπ.
Πολλές ακόμη δραστηριότητες μπορούν να γίνουν για την εκμάθηση του γράμματος φ στο νηπιαγωγείο και πολλά βιβλία μας βοηθούν να κάνουμε τη μάθηση πιο ευχάριστη για τα πιτσιρίκια μας στο σχολείο .
Για τη φίλη μου Christen προσθέτω το φ σε εκτυπώσιμη μορφή .




4 σχόλια:

  1. Ανθή είναι πολύ καλή η προσέγγιση των γραμμάτων όπως την δουλεύεις! Μου αρέσει πολύ η ιδέα του "μεγάλου" γράμματος σε κανσόν και θα σου δανειστώ την ιδέα! Ήθελα να σε ρωτήσω πως σχεδιάζεις με τόση ακρίβεια τα γράμματα σε αυτό το μέγεθος? Έχεις μεγενθύνει το πατρόν του ή με το χέρι?? Δοκίμασα πειραματικά να σχεδιάσω μόνη μου αλλά δεν μου βγήκε καλό. Σε ευχαριστώ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μόλις δημοσίευσα το γραμματάκι φ , για να μπορείς να το εκτυπώσεις σε χαρτονάκι .Δεν το σχεδιάζω με το χέρι και ούτε το προτείνω , όσο σταθερό χέρι κι αν έχει κάποιος . Κάθε φορά που θα κάνω μια ανάρτηση για κάποιο γραμματάκι , θα ανεβάζω και το αντίστοιχο πατρόν , το οποίο μπορεί να εκτυπωθεί και σε Α3 .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανθή δεν ξέρω πως να σε ευχαριστήσω :))))))))))
    Είναι πολύ καλό!! Και νομίζω πως το μέγεθος Α3 είναι ιδανικό, αρχικά σκεφτόμουν για ολόκληρο το φύλλο κανσόν, αλλά δεν θα είναι και τόσο λειτουργικό γιατί θα πιάνει πολύ χώρο! Σε ευχαριστώ θερμά και πάλι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δε θέλω να με ευχαριστείς συνέχεια !
    Ελπίζω σύντομα να ανεβάσω και τα άλλα γραμματάκια και θα φροντίσω να ανεβάζω και τα σχετικά πατρόν και φύλλα εργασίας που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στην τάξη .

    ΑπάντησηΔιαγραφή