Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη, 15 Σεπτεμβρίου 2011

Διαθεματική προσέγγιση της αλφαβήτας στο νηπιαγωγείο - Το γράμμα φ. .

Ζήση Ανθή :Ιδέες ,  δραστηριότητες και φύλλα εργασίας  για το γράμμα Φ στο  νηπιαγωγείο .



Το γράμμα Φ φ .


Στο νηπιαγωγείο , τα νήπια έχουν τη δυνατότητα να μάθουν τα γραμματάκια μέσα από ποικίλα παιχνίδια , ποιηματάκια , χαρούμενες ιστοριούλες  .
Το φθινόπωρο που πέφτουν τα φύλλα και τα παιδιά γνωρίζουν καινούριους φίλους , είναι μια ευκαιρία να ασχοληθούμε και με το γραμματάκι φ . Αφορμή να ασχοληθούμε με το γραμματάκι αυτό μπορεί να αποτελέσει το όνομα ενός παιδιού , το καινούριο φουστάνι κάποιου κοριτσιού ή ένα φυτό που φυτέψαμε ή …
Η νηπιαγωγός (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ ) μπορεί , αν θέλει , να διαβάσει το φάντασμα του φάρου της Παυλίνας Παμπούδη , από το βιβλίο 24 παραμύθια (για γέλια και για γράμματα ).
Επιπλέον , μπορεί να διαβάσει τι φοβερό συνέβη στη γνωσούπολη , όταν γεννήθηκε το γράμμα φι ,  από το βιβλίο της Ζωής Θ. Σπυροπούλου , Τα παιδιά της Αλφαβήτας από τις εκδόσεις Κέδρος .
Επίσης μπορεί να διαβάσει το ποίημα του φ από την αλφαβήτα της Παυλίνας Παμπούδη και να το επεξεργαστεί μαζί με τα νήπια στην τάξη .Τα νήπια μπορούν να κυκλώσουν το γραμματάκι φ , όπου το βλέπουν . Έτσι , παρατηρούν ότι δεν υπάρχει μόνο στην αρχή της λέξης, αλλά και στη μέση και στο τέλος . Το ίδιο μπορούμε να το κάνουμε και σε άλλα ποιηματάκια ή κείμενα .
Ακόμη , μπορεί να διαβάσει το ποίημα – γλωσσοδέτη του  Ευγένιου Τριβιζά , από το βιβλίο αλφαβητάρι με γλωσσοδέτες , για το γράμμα Φ .
Ένα φίδι ,
μα ποιο φίδι ;
Ένα φοβητσιάρικο φίδι
που ρουφούσε καυτό φιδέ  !
Το ποιηματάκι αυτό μπορούμε να το επεξεργαστούμε μαζί με τα νήπια και να το δώσουμε ως φύλλο εργασίας .


 Επίσης , μπορούμε να κάνουμε ερωτήσεις στα νήπια ζητώντας από αυτά να βρουν τη σωστή απάντηση στη λέξη που αρχίζει από το γράμμα φ . 
Για παράδειγμα : Τι φοράει το φίδι ;
Παντελόνι , φουστάνι ή παλτό ;
Ακόμη μπορούμε να κάνουμε δικά μας ποιηματάκια - γλωσσοδέτες και να τα επεξεργαστούμε . Τα νήπια σε αυτή τη φάση μπορούν να δουλέψουν ομαδικά ή ατομικά .
Ένα φουστάνι ,
μα ποιο φουστάνι ;
Ένα φουστάνι ,
που φορούσε η Φανή
κι έφυγε με το Φάνη  !

Μια φωτογραφία ,
μα ποια φωτογραφία ;
Μια φωτογραφία
με τη Φανή , τη Φωτεινή και τη Σοφία !

Ένα φύλλο ,
μα ποιο φύλλο ;
Ένα φύλλο κιτρινωπό
έπεσε απ’ το δέντρο μες στο φαγητό .

Ένας φαροφύλακας ,
 μα ποιος φαροφύλακας ;
Ένας φαλακρός φαροφύλακας ,
που το φώναζαν Φάνη .

Πολλές φορές ζητάμε από τα νήπια να μας πουν λεξούλες που ξεκινούν από ένα γραμματάκι . Αυτό γίνεται πολύ πιο ευχάριστα , όταν συνδυάζεται με ένα παιχνίδι λέξεων . Μπορούμε να σκεφτούμε και να κάνουμε ερωτήσεις στα νήπια δίνοντάς τους αρχικά 3 απαντήσεις . Η σωστή απάντηση κρύβεται στη λέξη που ξεκινάει με το γραμματάκι φ . Η θέση της λέξης καλό είναι να αλλάζει σε κάθε ερώτηση.
Για παράδειγμα , σε ένα δικό μας γλωσσοδέτη  , (θα ασχοληθούμε με τον τελευταίο γλωσσοδέτη μας ) μπορούμε να κάνουμε τις εξής ερωτήσεις :
Τι τρώει κάθε μέρα ο φαροφύλακας  ;
Φρούτα , σαλάτα ή τηγανητά  ;
Ποιο είναι το αγαπημένο του φρούτο ;
Το μήλο , η φράουλα ή το καρπούζι ;
Πώς λένε τη γυναίκα του φαροφύλακα ;
Μαρία , Ελένη ή Φιλιώ  ;
Τι βλέπει στον ουρανό ο φαροφύλακας ;
Ένα αστέρι , το φεγγάρι  ή ένα κομήτη ;
Ποιος είναι ο καλύτερος φίλος του ;
Ο Φώτης  , ο Κώστας  ή ο Γιάννης  ;
Ποιο είναι το αγαπημένο του μουσικό όργανο ;
Η κιθάρα , η φυσαρμόνικα ή το βιολί ;
Ποιο ψάρι έπιασε με τα δίχτυα του κοντά στο φάρο ;
Τη σαρδέλα , το φαγκρί ή το λυθρίνι  ;
Ποια είναι η αγαπημένη του εποχή ;
Η άνοιξη , το φθινόπωρο ή το καλοκαίρι  ;
Σε ποιον λέει τα μυστικά του ο φαροφύλακας  ;
Στον ταξιτζή , το φωτογράφο ή το δάσκαλο ;
Τι φοβάται ο φαροφύλακας ;
Τη φουρτούνα , τους καρχαρίες ή τους πειρατές ;
Τέτοιες ερωτήσεις μπορούμε να κάνουμε πολλές στα νήπια και καλό είναι να τα ενθαρρύνουμε απαντήσουν όλα τα παιδιά σε μια .
Τα νήπια μπορούν να πουν λεξούλες που ξεκινούν από το γράμμα φ και η νηπιαγωγός να τις καταγράψει .(ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ – ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ )
Μπορούν να βρουν ονόματα που ξεκινούν από το γράμμα αυτό και στη συνέχεια να μετρήσουν ποιο από αυτά έχει τα περισσότερα φ . Παράδειγμα : Φάνης , Φώτης , Φωφώ , Φένια , Φιφή , Φωτεινή   … ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ )
Ακόμη μπορούμε νε ζητήσουμε από τα μικρά παιδιά να κάνουν προτασούλες χρησιμοποιώντας όσες περισσότερες λέξεις αρχίζουν από το γράμμα φ και μετά αφού τις καταγράψουμε να μετρήσουμε ποια προτασούλα έχει τα περισσότερα φ . ( Το γραμματάκι μπορεί να μην είναι μόνο στην αρχή μιας λέξης , αλλά και στη μέση ) .
Παράδειγμα : Η Φωτεινή φοράει φιόγκο φουξ και φαρδύ φουστάνι . Ο Φάνης ζωγράφισε μια φώκια φοβιτσιάρα . Η Φωφώ με τις φακίδες έφαγε φρούτα , φέτα , φασολάδα και φρυγανιές .
Ακόμη , μπορούμε να κάνουμε το βιβλίο του φ , να βάλουμε μέσα τα δικά μας ποιηματάκια ή παραμυθάκια και τις ζωγραφιές ή τα κολλάζ των νηπίων . Στο βιβλίο αυτό καλό είναι να βρούμε το γράμμα φ σε διαφορετικές γραμματοσειρές και να το κολλήσουμε στο εξώφυλλό του .


Τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν διάφορες εικονίτσες που ξεκινούν από το γράμμα Φ ελεύθερα  . (ΠΑΙΔΙ , ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ : ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ )
Μπορούν να κολλήσουν εικόνες από περιοδικά σε ένα τεράστιο Φ (σχεδιασμένο σε χαρτόνι κάνσον ) ή γύρω από αυτό .


Μπορούν ακόμη να βρουν λεξούλες που ξεκινούν από το γράμμα φ και να τις τοποθετήσουν μέσα σε ΄να φορτηγό , που κουβαλάει μόνο αντικείμενα που αρχίζουν από το γράμμα φ . Μπορούμε επίσης να δώσουμε στα παιδιά το παρακάτω φύλλο εργασίας (και για τα προνήπια ) . 


Το γραμματάκι μπορούμε να το σχεδιάσουμε με πλαστελίνη , σύρμα πίπας , χαρτόνι κλπ.
Πολλές ακόμη δραστηριότητες μπορούν να γίνουν για την εκμάθηση του γράμματος φ στο νηπιαγωγείο και πολλά βιβλία μας βοηθούν να κάνουμε τη μάθηση πιο ευχάριστη για τα πιτσιρίκια μας στο σχολείο .
Για τη φίλη μου Christen προσθέτω το φ σε εκτυπώσιμη μορφή .