Ζήση Ανθή : Προσέγγιση έργων τέχνης , ιδέες και δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο .
Ο παππούς και η γιαγιά σε πίνακες ζωγραφικής – Διαθεματική προσέγγιση έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο
Η 1η Οκτώβρη , η ημέρα αφιερωμένη στην τρίτη ηλικία , πλησιάζει και είναι λογικό μια τέτοια μέρα να την αφιερώσουμε κι εμείς στους αγαπημένους μας παππούδες και γιαγιάδες .
Με τους αγαπημένους μας παππούδες και γιαγιάδες ασχολήθηκαν πολλοί έλληνες , αλλά και ξένοι ζωγράφοι . Ανάμεσα στους Έλληνες ζωγράφους που με τα έργα τους αγκάλιασαν τους ηλικιωμένους είναι ο Γιώργος Ιακωβίδης και ο Νίκος Γύζης .
Πού μπορούμε να βρούμε πίνακες ζωγραφικής με τον παππού και τη γιαγιά ; Τα νήπια λένε να ψάξουμε στα βιβλία . Κάποια άλλα λένε να ψάξουμε στο internet . Αναζητούμε έργα τέχνης στο διαδίκτυο και αποθηκεύουμε αυτούς που αρέσουν στα μικρά παιδιά . Στη συνέχεια τους εκτυπώνουμε , για να τους επεξεργαστούμε .( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ)
Στη συνέχεια , αφού τοποθετήσουμε τους εκτυπωμένους πίνακες ζωγραφικής στον πίνακα συζήτησης της παρεούλας , τα νήπια έχουν τη δυνατότητα να τους παρατηρήσουν , να εντοπίσουν ομοιότητες ή διαφορές και να τους περιγράψουν . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ)
Η νηπιαγωγός ρωτά τα μικρά παιδιά , δίνοντάς του τη δυνατότητα να εκφραστούν . Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ; Ποια χρώματα κυριαρχούν περισσότερο στα έργα τέχνης ; Ποια χρώματα χρησιμοποίησε για τα πρόσωπα των έργων και ποια για το φόντο ; Πώς νομίζετε ότι αισθανόταν όταν ζωγράφιζε αυτό τον πίνακα ; Ποια είναι η έκφραση των προσώπων στους πίνακες ζωγραφικής ; Πώς πιστεύετε ότι νιώθει η γιαγιά ή ο παππούς σε κάθε πίνακα ; Ποιος ο ρόλος τους ; Πώς αισθάνεστε εσείς βλέποντας τον κάθε πίνακα ; Ποιος πίνακας σας αρέσει περισσότερο ; Με ποια κριτήρια επιλέξατε αυτό τον πίνακα ; Σας άρεσαν τα χρώματα ή κάτι άλλο ; Σε ποιους πίνακες βλέπεις εγγονάκια – μικρά παιδιά μέσα στα έργα τέχνης ; Τι κάνουν ; Υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα στα έργα τέχνης ; Ποιες είναι αυτές ; Μπορείτε να περιγράψετε με κάθε λεπτομέρεια τους πίνακες ; (Σ’ αυτή την περίπτωση μπορούμε να επιλέξουμε λίγους πίνακες ζωγραφικής , όπου η κάθε ομάδα θα παρατηρήσει λεπτομερειακά το έργο τέχνης και θα παρουσιάσει το έργο στην υπόλοιπη ομάδα των παιδιών . Αν αυτό δεν είναι εφικτό , γιατί είναι αρχή της χρονιάς και τα νήπια δυσκολεύονται να συνεργαστούν και να δουλέψουν ομαδικά , μπορούμε να επιλέξουμε ένα πίνακα και να ζητήσουμε από το κάθε παιδί να προσθέσει ένα λιθαράκι , μια προτασούλα για την περιγραφή του πίνακα .
Τα νήπια μαθαίνουν λέξεις που έχουν σχέση με τους ηλικιωμένους , όπως γηροκομείο , Κ.Α.Π.Η , εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό τους . Επίσης μαθαίνουν λέξεις που έχουν σχέση με τους ηλικιωμένους και τα εγγόνια τους , όπως ταχταρίσματα , πρωτοβαδίσματα και παίζουμε διάφορα λεκτικά παιχνιδάκια , όπως έπαιζαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες με τα εγγονάκια τους τα παλιότερα χρόνια .
Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για το κάθε έργο τέχνης , κλείνουν τα ματάκια τους κι ονειρεύονται πως θα ήταν αν μπορούσαν να μπουν μέσα στον πίνακα … Στη συνέχεια μας περιγράφουν το ρόλο που θα ήθελαν να διαδραματίσουν στον πίνακα και τι θα ήθελαν να κάνουν .(Αυτό μπορούμε να το δραματοποιήσουμε , χρησιμοποιώντας υλικά από τη γωνιά της μεταμφίεσης .) Τα μικρά παιδιά έχουν απίστευτη φαντασία … ας την τροφοδοτήσουμε !
Τα νήπια βλέποντας τους πίνακες μπορούν να μιλήσουν για τους δικούς τους παππούδες και γιαγιάδες , να μας πουν τα ονόματά τους , αν μένουν κοντά τους ή μακριά από αυτούς , αν τους διαβάζουν ή τους λένε παραμύθια και να μας πουν γενικά αν έχουν παρόμοιες εμπειρίες με αυτές που βλέπουν στους πίνακες ζωγραφικής . Επίσης , μπορούν να περιγράψουν μια επίσκεψη στη γιαγιά τους και τα συναισθήματα που νιώθουν τα ίδια , αλλά και αυτά που εισπράττουν από τη γιαγιά .
Μπορούν να εμπνευστούν από ένα πίνακα και να φτιάξουν ένα παραμυθάκι που θα το εικονογραφήσουν τα ίδια και θα το εκτυπώσουμε , για να το χαρίσουμε στον παππού ή τη γιαγιά μας με απέραντη αγάπη κι ευγνωμοσύνη για όσα κάνουν για μας !
Μπορούν να εμπνευστούν από τους πίνακες και να φτιάξουν για όποιον επιθυμούν μικρά ποιηματάκια – αινιγματάκια.
Στης γιαγιάς την αγκαλιά ,
νιώθω ασφάλεια , παιδιά !
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !
Η γιαγιά μου η καλή
με κρατάει γελαστή !
Είμαι η αγαπημένη της γιαγιάς ,
διόλου αυτό μην το ξεχνάς !
Ένα αχλάδι εγώ κρατώ ,
τα κεράσια τ’ αγαπώ !
Ποια φρούτα άλλα βλέπεις εκεί
και πώς είναι ντυμένη η γιαγιά αυτή ;
Δυο κορίτσια με τη γιαγιά ,
παίζουν παιχνίδια όλο χαρά !
Τα χεράκια τους κρατούν
και γύρω – γύρω όλο γυρνούν .
Ποιο παιχνίδι λέτε να παίζουν , παιδιά ;
Η γιαγιά όλο χαρά την κρατά
κι αυτή παίζει κου-κου τζα με τη μαμά !
Μάντεψε για ποιον πίνακα τώρα μιλώ
και μίλησέ μου για αυτόν !
Ένας γέρος στον καφενέ ,
μαγκούρα κρατάει , φοράει μπερέ .
Ψάξε και βρες τον παππούλη αυτό
και μίλησέ μου τώρα γι ‘ αυτό !
Πλάι στο τζάκι , στη ζεστασιά ,
γλυκά παραμύθια διαβάζει η γιαγιά .
Γύρω τα εγγόνια με χαρά την κοιτούν ,
τη χριστουγεννιάτικη ιστορία με χαρά ακούν .
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !
Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως : Μπορείς να μετρήσεις πόσα εγγονάκια έχει ο κάθε πίνακας ; Πόσα από αυτά είναι βρέφη και πόσα μεγαλύτερα ; Μπορείς να μετρήσεις πόσα παιδάκια είναι στην αγκαλιά του παππού τους ή της γιαγιάς τους ; Σε πόσους πίνακες οι γιαγιάδες διαβάζουν παραμυθάκια στα εγγονάκια τους ; Σε πόσα έργα τέχνης υπάρχουν ζώα; Μπορείς να τα μετρήσεις ; (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ )
Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής παλαιότερων εποχών , μπορούν να μάθουν για τον τρόπο που ντυνόταν οι άνθρωπο σε παλαιότερες εποχές και τις συνήθειές τους , όπως το να φορούν οι γιαγιάδες μαντίλια και σκουρόχρωμα μακριά φουστάνια . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).
Επιπλέον , μπορούμε να μιλήσουμε για το σημαντικό ρόλο των παππούδων και των γιαγιάδων στην ανατροφή των παιδιών , καθώς οι περισσότεροι γονείς εργάζονται και τα παιδιά μένουν μαζί με τους παππούδες . Ποιος ο ρόλος τους σήμερα και ποιος στο παρελθόν ; (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).
Επιπλέον , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν ατομικά ή ομαδικά κάποιο έργο τέχνης , που τους έκανε ιδιαίτερη εντύπωση .
Είναι πολύ ωραίο να δίνουμε τη δυνατότητα στα νήπια να εκφραστούν με πολλούς τρόπους και χάρη στα έργα τέχνης μπορούμε να μάθουμε πολλά και να εκφραστούμε με ποικίλους τρόπους .
Πηγές :
λατρεμένος Ιακωβίδης,πέρυσι δούλευα στο χωριό του όπου υπάρχει ψηφιακό μουσείο.Μπράβο σου Ανθή και πάλι μας λύνεις τα χέρια
ΑπάντησηΔιαγραφήTέλεια δουλειά...Για πολλοστή φορά Ανθή μου λύνεις τα χέρια!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή