Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη, 27 Σεπτεμβρίου 2011

Έργα τέχνης με τους αγαπημένους μας παππούδες και γιαγιάδες

Ζήση Ανθή : Προσέγγιση έργων τέχνης ,  ιδέες και δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο .


Ο παππούς και η γιαγιά σε πίνακες ζωγραφικής – Διαθεματική προσέγγιση έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο


Η 1η Οκτώβρη , η ημέρα αφιερωμένη στην τρίτη ηλικία , πλησιάζει  και είναι λογικό μια τέτοια μέρα να την αφιερώσουμε κι εμείς στους αγαπημένους μας παππούδες και γιαγιάδες .
Με τους αγαπημένους μας παππούδες και γιαγιάδες ασχολήθηκαν πολλοί έλληνες , αλλά και ξένοι ζωγράφοι . Ανάμεσα στους Έλληνες ζωγράφους που με τα έργα τους αγκάλιασαν τους ηλικιωμένους είναι ο Γιώργος Ιακωβίδης και ο Νίκος Γύζης .



Πού μπορούμε να βρούμε πίνακες ζωγραφικής με τον παππού και τη γιαγιά ; Τα νήπια λένε να ψάξουμε στα βιβλία . Κάποια άλλα λένε να ψάξουμε στο internet . Αναζητούμε έργα τέχνης στο διαδίκτυο και αποθηκεύουμε αυτούς που αρέσουν  στα μικρά παιδιά . Στη συνέχεια τους εκτυπώνουμε , για να τους επεξεργαστούμε .( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ)


Στη συνέχεια , αφού τοποθετήσουμε τους εκτυπωμένους πίνακες ζωγραφικής στον πίνακα συζήτησης της παρεούλας  , τα νήπια έχουν τη δυνατότητα να τους παρατηρήσουν , να εντοπίσουν ομοιότητες ή διαφορές και να τους περιγράψουν . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ)


Η νηπιαγωγός ρωτά τα μικρά παιδιά , δίνοντάς του τη δυνατότητα να εκφραστούν .  Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ; Ποια χρώματα κυριαρχούν  περισσότερο στα έργα τέχνης ;  Ποια χρώματα χρησιμοποίησε για τα πρόσωπα των έργων και ποια για το φόντο ; Πώς νομίζετε ότι αισθανόταν όταν ζωγράφιζε αυτό τον πίνακα ; Ποια είναι η έκφραση των προσώπων στους πίνακες ζωγραφικής ; Πώς πιστεύετε ότι νιώθει η γιαγιά ή ο παππούς σε κάθε πίνακα ; Ποιος ο ρόλος τους ; Πώς αισθάνεστε  εσείς βλέποντας τον κάθε πίνακα ; Ποιος πίνακας σας αρέσει περισσότερο ; Με ποια κριτήρια επιλέξατε  αυτό τον πίνακα ; Σας άρεσαν τα χρώματα ή κάτι άλλο ; Σε ποιους πίνακες βλέπεις εγγονάκια – μικρά παιδιά  μέσα στα έργα τέχνης ; Τι κάνουν ; Υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα στα έργα τέχνης ; Ποιες είναι αυτές ; Μπορείτε να περιγράψετε με κάθε λεπτομέρεια τους πίνακες ; (Σ’ αυτή την περίπτωση μπορούμε να επιλέξουμε λίγους πίνακες ζωγραφικής , όπου η κάθε ομάδα θα παρατηρήσει λεπτομερειακά το έργο τέχνης και θα παρουσιάσει το έργο στην υπόλοιπη ομάδα των παιδιών . Αν αυτό δεν είναι εφικτό , γιατί είναι αρχή της χρονιάς και τα νήπια δυσκολεύονται να συνεργαστούν και να δουλέψουν ομαδικά , μπορούμε να επιλέξουμε ένα πίνακα και να ζητήσουμε από το κάθε παιδί να προσθέσει ένα λιθαράκι , μια προτασούλα για την περιγραφή του πίνακα .



Τα νήπια μαθαίνουν λέξεις που έχουν σχέση με τους ηλικιωμένους , όπως γηροκομείο , Κ.Α.Π.Η ,  εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό τους . Επίσης μαθαίνουν λέξεις που έχουν σχέση με τους ηλικιωμένους και τα εγγόνια τους , όπως ταχταρίσματα , πρωτοβαδίσματα  και παίζουμε διάφορα λεκτικά παιχνιδάκια , όπως έπαιζαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες με τα εγγονάκια τους τα παλιότερα χρόνια .




Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για το κάθε  έργο τέχνης , κλείνουν τα ματάκια τους κι ονειρεύονται πως θα ήταν αν μπορούσαν να μπουν μέσα στον πίνακα   … Στη συνέχεια μας περιγράφουν το ρόλο που θα ήθελαν να διαδραματίσουν στον πίνακα και τι θα ήθελαν να κάνουν .(Αυτό μπορούμε να το δραματοποιήσουμε , χρησιμοποιώντας υλικά από τη γωνιά της μεταμφίεσης  .)  Τα μικρά παιδιά έχουν απίστευτη φαντασία … ας την τροφοδοτήσουμε !


Τα νήπια βλέποντας τους πίνακες μπορούν να μιλήσουν για τους δικούς τους παππούδες και γιαγιάδες , να μας πουν τα ονόματά τους , αν μένουν κοντά τους ή μακριά από αυτούς , αν τους διαβάζουν ή τους λένε παραμύθια και να μας πουν γενικά αν έχουν  παρόμοιες εμπειρίες με αυτές που βλέπουν στους πίνακες ζωγραφικής . Επίσης , μπορούν να περιγράψουν μια επίσκεψη στη γιαγιά τους και τα συναισθήματα που νιώθουν τα ίδια , αλλά και αυτά που εισπράττουν από τη γιαγιά .



Μπορούν να εμπνευστούν από ένα πίνακα και να φτιάξουν  ένα παραμυθάκι που θα το εικονογραφήσουν τα ίδια και θα το εκτυπώσουμε , για να το χαρίσουμε στον παππού ή τη γιαγιά μας με απέραντη  αγάπη κι ευγνωμοσύνη για όσα κάνουν για μας !


Μπορούν να εμπνευστούν από τους πίνακες και να φτιάξουν για όποιον επιθυμούν   μικρά ποιηματάκια – αινιγματάκια.
Στης γιαγιάς την αγκαλιά ,
νιώθω ασφάλεια , παιδιά !
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !


Η γιαγιά μου η καλή
με κρατάει γελαστή !
Είμαι η αγαπημένη της γιαγιάς , 
διόλου αυτό μην το ξεχνάς !
Ένα αχλάδι εγώ κρατώ ,
τα κεράσια τ’ αγαπώ !
Ποια φρούτα άλλα βλέπεις εκεί
και πώς είναι ντυμένη η γιαγιά αυτή ;


Δυο κορίτσια  με τη γιαγιά ,
παίζουν παιχνίδια όλο χαρά !
Τα χεράκια τους κρατούν
και  γύρω – γύρω όλο γυρνούν .
Ποιο παιχνίδι λέτε να παίζουν , παιδιά ;


Η γιαγιά όλο χαρά την κρατά
κι αυτή παίζει κου-κου  τζα με τη μαμά !
Μάντεψε για ποιον πίνακα τώρα μιλώ
και μίλησέ μου για αυτόν  !


Ένας γέρος στον καφενέ ,
μαγκούρα κρατάει , φοράει μπερέ .
Ψάξε και βρες τον παππούλη αυτό  
και μίλησέ μου τώρα γι ‘ αυτό !


Πλάι στο τζάκι , στη ζεστασιά ,
 γλυκά παραμύθια διαβάζει η γιαγιά .
Γύρω τα εγγόνια με χαρά την κοιτούν  ,
τη χριστουγεννιάτικη ιστορία με χαρά ακούν .
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !


Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως : Μπορείς να μετρήσεις πόσα εγγονάκια έχει ο κάθε πίνακας ; Πόσα από αυτά είναι βρέφη  και πόσα μεγαλύτερα  ; Μπορείς να μετρήσεις πόσα παιδάκια είναι στην αγκαλιά του παππού τους ή της γιαγιάς τους ; Σε πόσους πίνακες οι γιαγιάδες διαβάζουν παραμυθάκια στα εγγονάκια τους ;  Σε πόσα έργα τέχνης υπάρχουν ζώα; Μπορείς να τα μετρήσεις ; (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ )


Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής παλαιότερων εποχών , μπορούν να μάθουν για τον τρόπο που ντυνόταν οι άνθρωπο σε παλαιότερες εποχές  και τις συνήθειές τους , όπως το να φορούν οι γιαγιάδες μαντίλια και σκουρόχρωμα μακριά φουστάνια .  (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).


Επιπλέον , μπορούμε να μιλήσουμε για το σημαντικό ρόλο των παππούδων και των γιαγιάδων στην ανατροφή των παιδιών , καθώς οι περισσότεροι γονείς εργάζονται και τα παιδιά μένουν μαζί με τους παππούδες . Ποιος ο ρόλος τους σήμερα και ποιος στο παρελθόν ;  (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).



Επιπλέον , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν ατομικά ή ομαδικά κάποιο έργο τέχνης , που τους έκανε ιδιαίτερη εντύπωση .


Είναι πολύ ωραίο να δίνουμε τη δυνατότητα στα νήπια να εκφραστούν με πολλούς τρόπους και χάρη στα έργα τέχνης μπορούμε να μάθουμε πολλά και να εκφραστούμε με ποικίλους τρόπους .

Πηγές :