Ζήση Ανθή : ποιήματα , τραγούδια και δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο .
Η ΓΙΑΓΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
Η γιαγιά μας η καλή,
Άσπρη πάπια με παπιά,
Και τον πρώτο πετεινό,
Η γιαγιά μας η καλή,
Στην καρέκλα την παλιά,
Μουρμουρίζει σιγανά,
Και είναι το όνειρο γλυκό,
Τι χαρά του πού και πού,
Στην καρέκλα την παλιά
Μια ημέρα αφιερωμένη στον παππού και τη γιαγιά
Η 1η Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί ως «Διεθνής ημέρα για την Τρίτη ηλικία» . Την ημέρα αυτή είναι ευκαιρία να κάνουμε ένα αφιέρωμα στους παππούδες και τις γιαγιάδες των νηπίων και αν είναι εφικτό να τους καλέσουμε στο σχολείο μας , κάνοντας μια μικρή γιορτούλα, συμμετέχοντας σε παραδοσιακά παιχνίδια ή ζητώντας τους να μας μιλήσουν για τα παιδικά τους χρόνια .Αν δεν μπορούμε να καλέσουμε ηλικιωμένους στο σχολείο μας και υπάρχει σε κοντινή απόσταση ένα γηροκομείο , θα ήταν πολύ όμορφο να τους επισκεφτούμε και να τους δώσουμε χαρά !
Στόχος μας είναι τα νήπια :
Να μιλήσουν για τη γιαγιά και τον παππού τους .
Να αντιληφθούν τη σπουδαιότητα των ατόμων της τρίτης ηλικίας , να τα αγαπούν και να τα σέβονται .
Να μάθουν πως ζούσαν ο παππούς και η γιαγιά , όταν ήταν αυτοί παιδιά , με τι έπαιζαν …
Να νιώσουν οι ηλικιωμένοι σημαντικοί και να χαρούν μέσα από ποικίλες δραστηριότητες .
Μπορούμε να διαβάσουμε ποιηματάκια για τον παππού και τη γιαγιά .(ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ )
Η ΓΙΑΓΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
Το πρωί πήγα στη γιαγιά
με τραγούδια και φιλιά
με σταφύλια και γλυκά
τυχερή η γιαγιά
Η γιαγιά με αγκαλιάζει
γεμάτη από χαρά
και μου λέει μη φωνάζεις
έχει κόσμο η γειτονιά
Βγήκαν τα παιδιά στη παιδική χαρά
χαρούμενα παίζουν και τρελά
μακάρι να κρατούσε για πάντα
αυτή η ξενοιασιά.
Μπορούμε να ζητήσουμε από κάποιον παππού ή γιαγιά να μας αφηγηθεί ένα παραμύθι που θυμάται από τα παιδικά του χρόνια .Αν δε μπορούμε να έχουμε καλεσμένους στο σχολείο μας , μπορούμε να διαβάσουμε ένα παραδοσιακό ή κλασικό παραμύθι . Το καλύτερο βέβαια είναι να το αφηγηθούμε , όπως έκαναν άλλοτε ο παππούς και η γιαγιά γύρω από το μαγκάλι .
Συζητάμε με τα νήπια για το τι μπορούμε να κάνουμε με τον παππού και τη γιαγιά ή τι κάνουν αυτοί για τα μικρά παιδιά . Το κάθε νήπιο έχει τη δυνατότητα να μιλήσει για τους δικούς του παππούδες και γιαγιάδες (πώς ονομάζονται , αν μένουν κοντά τους ή μαζί τους , αν τους επισκέπτονται …)
Μπορούμε να παίξουμε παραδοσιακά παιχνίδια που έπαιζαν ο παππούς και η γιαγιά , όταν ήταν παιδιά . Φυσικά στα παιχνίδια μπορούν να παίξουν και οι ίδιοι . Αυτό αρέσει ιδιαίτερα στα παιδιά και είναι ένα μικρό άνοιγμα προς την κοινωνία . (ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ – ΦΥΣΙΚΉ ΑΓΩΓΗ )
Μπορούμε να χορέψουμε όλοι μαζί παραδοσιακά δημοτικά τραγούδια .( ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ – ΜΟΥΣΙΚΗ )
Μπορούμε να πούμε τα τραγουδάκια :
Η γιαγιά μας η καλή
Η γιαγιά μας η καλή,
έχει κότες στην αυλή
Κότες και κοτόπουλα,
χήνες και χηνόπουλα.
Άσπρη πάπια με παπιά,
γάιδαρο με τόσα αυτιά
γαλοπούλες και έναν γάλο,
φουσκωμένο και μεγάλο.
Και τον πρώτο πετεινό,
μέσα σ’ όλο το χωριό,
Που λαλεί κάθε πρωί,
στης γιαγιά μας την αυλή.
Η γιαγιά μας η καλή,
έχει ραπτομηχανή
Και γαζώνει και μπαλώνει,
του παππού το παντελόνι.
Ο παππούς
Ο παππούς
Στην καρέκλα την παλιά,
με τα κάτασπρα μαλλιά
Ο γερό-παππούς κοιμάται,
μη μιλάτε, μη μιλάτε .
Μουρμουρίζει σιγανά,
μες τον ύπνο και γελά,
μη μιλάτε και ξυπνήσει
γιατί το όνειρο θα σβήσει.
Και είναι το όνειρο γλυκό,
και είναι τόσο μαγικό.
Ο παππούς βλέπει λιγάκι,
πώς ξανάγινε παιδάκι.
Τι χαρά του πού και πού,
βλέπει ακόμη έναν παππού
Που τον κρατά στα στήθια
και του λέει παραμύθια.
Στην καρέκλα την παλιά
με τα κάτασπρα μαλλιά,
ο γερό-παππούς κοιμάται
μη μιλάτε, μη μιλάτε.
Τα νήπια μαθαίνουν για τη γιαγιά άλλοτε και σήμερα . Διαπιστώνουν ότι έχουν αλλάξει τόσο ως προς τις συνήθειες και τον τόπο διαμονής σε ορισμένες περιπτώσεις , όσο και στις ενδυματολογικές τους προτιμήσεις .Στο παρελθόν οι γιαγιάδες έμεναν στο ίδιο σπίτι με τα εγγόνια τους , τους έλεγαν ταχταρίσματα και άλλα παραδοσιακά τραγουδάκια , έπλεκαν μπλούζες και κάλτσες και τους αφηγούνταν ιστορίες και παραμύθια . Σήμερα , οι γιαγιάδες μένουν συνήθως σε διαφορετικό σπίτι από τα εγγόνια τους και πολλές φορές τα βλέπουν μόνο σε γιορτές . Όσες είναι πιο κοντά , έχουν τη δυνατότητα να τους διαβάσουν παραμύθια ή να τους φροντίζουν τις ώρες που οι γονείς τους εργάζονται . Στο μέλλον πιθανότατα οι γιαγιάδες να εργάζονται και να αφιερώνουν λιγότερο χρόνο στα αγαπημένα τους εγγόνια . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ )
Στο τέλος , μπορούμε να τους κάνουμε (ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ – ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ) ένα μικρό δωράκι , μια ζωγραφιά , μια καρτούλα ή μια κορνίζα με τη φωτογραφία του παιδιού ή του παιδιού και του παππού του ή της γιαγιάς ( ένα μικρό αναμνηστικό γι’ αυτή τη μέρα ) .
Την επόμενη ημέρα μπορούμε να επεξεργαστούμε , αν το επιθυμούν τα νήπια , έργα τέχνης με παππούδες και γιαγιάδες .
Ας δώσουμε την ευκαιρία στον παππού κι τη γιαγιά να ξανανιώσουν παιδιά !
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου