Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή, 18 Σεπτεμβρίου 2011

Διαθεματική προσέγγιση της αλφαβήτας στο νηπιαγωγείο - Το γράμμα Ο . .


Ζήση Ανθή :Διαθεματική προσέγγιση των γραμμάτων στο νηπιαγωγείο .

Πώς μαθαίνω γράμματα στο νηπιαγωγείο ;
Το γράμμα Ο


Στο νηπιαγωγείο , τα νήπια έχουν τη δυνατότητα να μάθουν τα γραμματάκια μέσα από ποικίλα παιχνίδια , ποιηματάκια , γραπτά κείμενα . Επίσης , μαθαίνουν γραμματάκια μέσα από τα ονόματά τους .
Ένα από τα πρώτα γραμματάκια που μαθαίνουν είναι και το ο , καθώς είναι εύκολο να το σχηματίσουν και μοιάζει με τον κύκλο το πεζό και με το οβάλ το κεφαλαίο Ο . Επίσης , τι έναυσμα για να ασχοληθούμε με αυτό το γραμματάκι μπορεί να μας το δώσει μια ομπρέλα κάποια φθινοπωρινή βροχερή ημέρα ή το ΟΧΙ που είπε ο Μεταξάς στους Ιταλούς .
Η νηπιαγωγός (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ ) μπορεί να διαβάσει την ιστορία του οδοντογιατρού του Όριαν της Παυλίνας Παμπούδη , από το βιβλίο 24 παραμύθια (για γέλια και για γράμματα ). Σ’ αυτό το παραμυθάκι υπάρχουν πολλές λεξούλες που ξεκινούν από το γράμμα Ο .




Επιπλέον , μπορεί να διαβάσει την ιστορία του μικρού ο , που έμεοιαζε με ένα ολοστρόγγυλο κουλουράκι από το  βιβλίο της Ζωής Θ. Σπυροπούλου , Τα παιδιά της Αλφαβήτας από τις εκδόσεις Κέδρος .
Επίσης μπορεί να διαβάσει το ποίημα του Ο από την αλφαβήτα της Παυλίνας Παμπούδη και να το επεξεργαστεί μαζί με τα νήπια στην τάξη .Τα νήπια μπορούν να κυκλώσουν το γραμματάκι Ο ο  , όπου το βλέπουν . Έτσι , παρατηρούν ότι δεν υπάρχει μόνο στην αρχή της λέξης, αλλά και στη μέση και στο τέλος .
Ακόμη , μπορεί να διαβάσει το ποίημα – γλωσσοδέτη του  Ευγένιου Τριβιζά , από το βιβλίο αλφαβητάρι με γλωσσοδέτες , για το γράμμα Α .

Ένας οδηγός οδοστρωτήρα ,
μα ποιος οδηγός οδοστρωτήρα ;
Ένας οδηγός οδοστρωτήρα που
πάτησε την οδοντόβουρτσα του !

Το ποιηματάκι αυτό μπορούμε να το επεξεργαστούμε μαζί με τα νήπια και να το δώσουμε ως φύλλο εργασίας . 


Επίσης , μπορούμε να κάνουμε ερωτήσεις στα νήπια ζητώντας από αυτά να βρουν τη σωστή απάντηση στη λέξη που αρχίζει από το γράμμα ο. Για παράδειγμα : Τι πάτησε στην Ομόνοια ο οδηγός  ;
Ένα βιβλίο , μια οδοντόβουρτσα ή ένα ξύλο ;
Ακόμη μπορούμε να κάνουμε δικά μας ποιηματάκια - γλωσσοδέτες και να τα επεξεργαστούμε . Στα νήπια αρέσει ιδιαίτερα να δημιουργούν κι έχουν αστείρευτη φαντασία !
Μια ομπρέλα ,
μα ποια ομπρέλα ;
Μια ομπρέλα που κρατούσε η Ορνέλα
με την όμορφη κορδέλα .

Μια ομάδα ,
μα ποια ομάδα ;
Μια ομάδα
που πήγε στην ολυμπιάδα !

Μια όρκα ,
μα ποια όρκα ;
Μια όρκα οργισμένη ,
όρμησε αγριεμένη !

Ένας οδοντίατρος ,
μα ποιος οδοντίατρος ;
Ένας οδοντίατρος
που έχασε την οδοντόβουρτσά του !
Πολλές φορές ζητάμε από τα νήπια να μας πουν λεξούλες που ξεκινούν από ένα γραμματάκι . Αυτό γίνεται πολύ πιο ευχάριστα , όταν συνδυάζεται με ένα παιχνίδι λέξεων . Μπορούμε να σκεφτούμε και να κάνουμε ερωτήσεις στα νήπια δίνοντάς τους αρχικά 3 απαντήσεις . Η σωστή απάντηση κρύβεται στη λέξη που ξεκινάει με το γραμματάκι ο . Η θέση της λέξης θα πρέπει να αλλάζει κάθε φορά , για να μην απαντούν μηχανικά τα παιδιά .
Για παράδειγμα , στον  τελευταίο δικό μας γλωσσοδέτη , μπορούμε να κάνουμε τις εξής ερωτήσεις :
Πού έχει το οδοντιατρείο του ο οδοντίατρος ;
Στην Ομόνοια , στη Φιλαδέλφεια ή στο Κολωνάκι ;
Τι τρώει καθημερινά ο οδοντίατρος  ;
Ομελέτα  , μουσακά  ή φασολάδα ;
Ποιο είναι το αγαπημένο του σχήμα;
Το τετράγωνο , ο ρόμβος  ή το οβάλ  ;
Ποιο είναι το όνομα του οδοντιάτρου ;
Αντώνης , Ορέστης ή Χρήστος   ;
Τι βλέπει ο οδοντίατρος κάθε βράδυ  ;
Το φεγγάρι , αστέρια ή όνειρα  ;
Ποια είναι τα αγαπημένα του λουλούδια ;
Τα χρυσάνθεμα , οι ορτανσίες ή οι παπαρούνες  ;
Ποιος είναι ο καλύτερος φίλος του ;
Ο Οδυσσέας , ο Βασίλης ή ο Αλέξανδρος  ;
Που πήγε διακοπές ο οδοντίατρος  ;
Στην Ολυμπία , στη Σάμο ή στη Ρόδο  ;
Ποιος είναι ο αγαπημένος του μήνας ;
Ο Αύγουστος , ο Σεπτέμβριος ή ο Οκτώβριος ;
Ποιος είναι ο τυχερός του αριθμός  ;
Το τέσσερα , το ένα ή το οκτώ  ;
Ποια είναι η αγαπημένη του ομάδα ;
Ολυμπιακός , Παναθηναϊκός ή Ηρακλής ;
Τι κάνει τον ελεύθερο χρόνο του ο οδοντίατρος ;
Ποδηλασία , ορειβασία ή κωπηλασία ;
Ποιο είναι το αγαπημένο του ζώο ;
Το κουνελάκι , το ελάφι ή το ορτύκι ;
Πώς λένε τη γυναίκα του ;
Σοφία  , Ελπίδα  ή Όλγα ;
Σε ποια χώρα θα ήθελε να μένει ο οδοντίατρος ;
Στη Βουλγαρία , την Ολλανδία ή την Ελλάδα ;
Μπορούμε να κάνουμε πάρα πολλές ερωτήσεις τέτοιου είδους στα νήπια και θεωρώ σκόπιμο να έχουμε ετοιμάσει τόσες ερωτήσεις , όσες είναι και τα νήπια της τάξης μας , για να δώσουμε τη δυνατότητα και στα πιο διστακτικά παιδιά να απαντήσουν .
Μια πολύ συνηθισμένη δραστηριότητα στο νηπιαγωγείο είναι να πουν τα νήπια λεξούλες που ξεκινούν από το γράμμα ο και η νηπιαγωγός να τις καταγράψει .(ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ – ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ )
Μπορούν να βρουν ονόματα που ξεκινούν από το γράμμα αυτό και στη συνέχεια να μετρήσουν ποιο από αυτά έχει τα περισσότερα Ο . Παράδειγμα : Όλγα , Ολυμπία , Ορέστης , Οδυσσέας ,  Οράτιος , Ορνέλα …Το ίδιο μπορούν να κάνουν και με άλλες λεξούλες . ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ )
Ακόμη , μπορούμε να κάνουμε το βιβλίο του Ο, να βάλουμε μέσα τα δικά μας ποιηματάκια ή παραμυθάκια και τις ζωγραφιές ή τα κολλάζ των νηπίων .
Τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν διάφορες εικόνες που ξεκινούν από το γράμμα Ο ελεύθερα  . (ΠΑΙΔΙ , ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ : ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ )


Μπορούν να κολλήσουν εικόνες από περιοδικά σε ένα τεράστιο Ο (σχεδιασμένο σε χαρτόνι κάνσον ) ή γύρω από αυτό .



Μπορούν ακόμη να βρουν λεξούλες – εικόνες που ξεκινούν από το γράμμα ο  και να κάνουν ένα μόμπιλε  με μια ομπρέλα και σταγονίτσες . Στη μια πλευρά της σταγονίτσας θα φαίνεται η εικόνα και στην άλλη η λέξη .


Το γραμματάκι μπορούμε να το σχεδιάσουμε με πλαστελίνη , σύρμα πίπας , διάφορα χαρτιά και χαρτόνια  κλπ.
Πολλές ακόμη δραστηριότητες μπορούν να γίνουν για την εκμάθηση του γράμματος Ο στο νηπιαγωγείο . Επίσης υπάρχουν πάρα πολλά βιβλία που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στην τάξη .
Και μην ξεχάσετε να δείξετε στα πιτσιρίκια σας το πολύ χαριτωμένο βιντεάκι με τον ονειροπαρμένο ορειβάτη , πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο :
http://youtu.be/s9_ekSIhaYU
video