Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή, 2 Σεπτεμβρίου 2011

Διαθεματική προσέγγιση της αλφαβήτας στο νηπιαγωγείο - Το γράμμα Α .


Ζήση Ανθή :Διαθεματική προσέγγιση των γραμμάτων στο νηπιαγωγείο .Ιδέες , δραστηριότητες , φύλλο εργασίας .

Πώς μαθαίνω γράμματα στο νηπιαγωγείο ;
Το γράμμα Α


Στο νηπιαγωγείο , τα νήπια έχουν τη δυνατότητα να μάθουν τα γραμματάκια μέσα από ποικίλα παιχνίδια , ποιηματάκια , γραπτά κείμενα .
Θα ξεκινήσω με το πρώτο γραμματάκι της αλφαβήτας , χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι το πρώτο γράμμα που μαθαίνουν τα μικρά παιδιά στο νηπιαγωγείο .
Η νηπιαγωγός (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ ) μπορεί να διαβάσει την ιστορία του Αποστόλη και της Αναμπέλας της Παυλίνας Παμπούδη , από το βιβλίο 24 παραμύθια (για γέλια και για γράμματα ).


Επίσης μπορεί να διαβάσει το παραμύθι της Γιολάντας Τσιαμπόκαλου , Ο κύριος Αλφάλφα , από τις εκδόσεις Καστανιώτη . Ο ήρωας του παραμυθιού ο ακροβάτης κύριος Αλφάλφα μιλούσε αποκλειστικά με λέξεις που ξεκινούσαν από το γράμμα α .
Επιπλέον , μπορεί να διαβάσει την ιστορία της νεαρής δασκάλας , που την έλεγαν Άλφα από το βιβλίο της Ζωής Θ. Σπυροπούλου , Τα παιδιά της Αλφαβήτας από τις εκδόσεις Κέδρος .
Επίσης μπορεί να διαβάσει το ποίημα του α από την αλφαβήτα της Παυλίνας Παμπούδη και να το επεξεργαστεί μαζί με τα νήπια στην τάξη .Τα νήπια μπορούν να κυκλώσουν το γραμματάκι α , όπου το βλέπουν . Έτσι , παρατηρούν ότι δεν υπάρχει μόνο στην αρχή της λέξης, αλλά και στη μέση και στο τέλος .
Την αλφαβήτα της Παυλίνας Παμπούδη μπορείτε να τη βρείτε πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο :
Ακόμη , μπορεί να διαβάσει το ποίημα – γλωσσοδέτη του  Ευγένιου Τριβιζά , από το βιβλίο αλφαβητάρι με γλωσσοδέτες , για το γράμμα Α .
Ένα αρκουδάκι ,
μα ποιο αρκουδάκι ;
Ένα αρκουδάκι
που άγγιξε ένα αστεράκι !
Το ποιηματάκι αυτό μπορούμε να το επεξεργαστούμε μαζί με τα νήπια και να το δώσουμε ως φύλλο εργασίας .


 Επίσης , μπορούμε να κάνουμε ερωτήσεις στα νήπια ζητώντας από αυτά να βρουν τη σωστή απάντηση στη λέξη που αρχίζει από το γράμμα α . Για παράδειγμα : Τι βρήκε στην αμμουδιά το αρκουδάκι ;
Ένα βότσαλο , μια αχιβάδα ή ένα καβουράκι ;
Ακόμη μπορούμε να κάνουμε δικά μας ποιηματάκια - γλωσσοδέτες και να τα επεξεργαστούμε .
Ένα αγοράκι ,
μα ποιο αγοράκι ;
Ένα αγοράκι ,
που αγαπούσε ένα αλογάκι !
Πολλές φορές ζητάμε από τα νήπια να μας πουν λεξούλες που ξεκινούν από ένα γραμματάκι . Αυτό γίνεται πολύ πιο ευχάριστα , όταν συνδυάζεται με ένα παιχνίδι λέξεων . Μπορούμε να σκεφτούμε και να κάνουμε ερωτήσεις στα νήπια δίνοντάς τους αρχικά 3 απαντήσεις . Η σωστή απάντηση κρύβεται στη λέξη που ξεκινάει με το γραμματάκι α . Η θέση της λέξης καλό είναι να αλλάζει σε κάθε ερώτηση.
Για παράδειγμα , στο δικό μας ποιηματάκι , μπορούμε να κάνουμε τις εξής ερωτήσεις :
Τι τρώει κάθε μέρα το αγοράκι ;
Παστίτσιο , γεμιστά ή αβγό ;
Ποιο είναι το αγαπημένο του φρούτο ;
Το μήλο , το αχλάδι ή το καρπούζι ;
Τι θέλει να γίνει όταν μεγαλώσει το αγοράκι ;
Αεροπόρος , δάσκαλος ή γιατρός ;
Ποιος του χάρισε ένα αυτοκινητάκι ;
Η γιαγιά του , η μαμά του ή η αδερφή του ;
Τι είδε στον ουρανό το αγοράκι ;
Ένα σύννεφο , ένα αερόστατο ή ένα χελιδόνι ;
Ποια είναι τα αγαπημένα του λουλούδια ;
Οι ανεμώνες , τα τριαντάφυλλα ή οι τουλίπες ;
Ποιος είναι ο καλύτερος φίλος του ;
Ο Πάρης  , ο Χάρης ή ο Άρης ;
Τι βρήκε στην αυλή το αγοράκι ;
Μια πέτρα , ένα ξύλο ή ένα αναπτήρα ;
Ποιος είναι ο αγαπημένος του μήνας ;
Ο Αύγουστος , ο Σεπτέμβριος ή ο Οκτώβριος ;
Σε ποιον λέει τα μυστικά του το αγοράκι ;
Στο Γιάννη , τον Αλέξανδρο ή τον Σταύρο ;
Πώς λένε τη μαμά του ;
Μαρία , Ελένη ή Άννα ;
Ποια είναι η αγαπημένη του εποχή ;
Η Άνοιξη , το Καλοκαίρι ή το Φθινόπωρο ;
Τέτοιες ερωτήσεις μπορούμε να κάνουμε πολλές στα νήπια και καλό είναι να τα ενθαρρύνουμε απαντήσουν όλα σε μια .
Ένα ακόμη γλωσσοδέτη που κάναμε και επεξεργαστήκαμε ήταν και ο εξής :
Μια αράχνη ,
μα ποια αράχνη ;
Μια αράχνη που όλο ψάχνει
και τον ιστό της φτιάχνει !
 Για να σκεφτείτε και άλλες ερωτήσεις μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και το εικονογραφημένο λεξικό για το γράμμα α :
Τα νήπια μπορούν να πουν λεξούλες που ξεκινούν από το γράμμα α και η νηπιαγωγός να τις καταγράψει .(ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ – ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ )
Μπορούν να βρουν ονόματα που ξεκινούν από το γράμμα αυτό και στη συνέχεια να μετρήσουν ποιο από αυτά έχει τα περισσότερα α . Παράδειγμα : Αντώνης , Άννα , Αλέξανδρος , Αφροδίτη , Αναστασία , Ανανίας , Αποστόλης … Επιπλέον , μπορούν να βρουν τα ονόματα που έχουν μόνο ένα α , αυτά που έχουν δύο κλπ και να κάνουν ομαδοποιήσεις . ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ )
Ακόμη , μπορούμε να κάνουμε το βιβλίο του α , να βάλουμε μέσα τα δικά μας ποιηματάκια ή παραμυθάκια(με τις λέξεις που έχουν βρει τα ίδια ) και τις ζωγραφιές ή τα κολλάζ των νηπίων . Στο βιβλίο αυτό καλό είναι να βρούμε το γράμμα Α σε διαφορετικές γραμματοσειρές και να το κολλήσουμε στο εξώφυλλό του .
Τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν διάφορες εικονίτσες που ξεκινούν από το γράμμα Α ελεύθερα  . Είναι προτιμότερο να ζωγραφίζουν κάτι τα ίδια , παρά να τους δίνουμε εμείς έτοιμες εικόνες . (ΠΑΙΔΙ - ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ : ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ )



Μπορούν να κολλήσουν εικόνες από περιοδικά σε ένα τεράστιο Α (σχεδιασμένο σε χαρτόνι κάνσον ) ή γύρω από αυτό . 




Μπορούν ακόμη να βρουν λεξούλες που ξεκινούν από το γράμμα α και να κάνουν μια αλυσίδα με αυτές .
Το γραμματάκι μπορούμε να το σχεδιάσουμε με πλαστελίνη , σύρμα πίπας , χαρτόνι κλπ.
Πολλές ακόμη δραστηριότητες μπορούν να γίνουν για την εκμάθηση του γράμματος α στο νηπιαγωγείο και πολλά ακόμη βιβλία μπορούν να χρησιμοποιηθούν .