Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2011

Οι ομπρέλες σε έργα τέχνης

Ζήση Ανθή :Πώς επεξεργαζόμαστε τα έργα τέχνης στο νηπιαγωγείο  .


Πίνακες ζωγραφικής με ομπρέλες – Διαθεματική προσέγγιση των έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο


Το φθινόπωρο ήρθε πάλι και μαζί του έρχονται τα πρωτοβρόχια . Οι πρώτες σταγόνες της βροχής πέφτουν σιγά - σιγά από τα συννεφάκια και ξεδιψούν τη διψασμένη γη , ενώ οι άνθρωποι βαδίζουν με τις ομπρέλες στο χέρι .


Τα νήπια έρχονται στο σχολείο με τις δικές τους ομπρέλες κι έτσι εμείς δε χάνουμε την ευκαιρία να τους ζητήσουμε να ζωγραφίσουν την ομπρέλα τους ή πως θα ήθελαν να είναι η δική τους ομπρέλα ή μια μαγική ομπρέλα  .
Αφού τελειώσουν τις ζωγραφιές τους μπορούμε να τα παρακινήσουμε να δούμε και να επεξεργαστούμε έργα τέχνης μεγάλων ζωγράφων με ομπρέλες . 
Η αναζήτηση στο διαδίκτυο ξεκινά και όσοι πίνακες ζωγραφικής αρέσουν στα νήπια τους αποθηκεύουμε και τους εκτυπώνουμε .Τα νήπια βλέπουν στο διαδίκτυο πολλούς πίνακες ζωγραφικής με ομπρέλες , ομπρέλες για τη βροχή και ομπρέλες για τον ήλιο  . ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ)


Πολλοί σημαντικοί καλλιτέχνες ζωγράφισαν πίνακες με ομπρέλες και παρασόλια . Ανάμεσά τους ο Pierre Auguste Renoir ο Claud Monet ο Leonid Afternov  και πολλοί άλλοι .
Στη συνέχεια , (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ) τα νήπια παρατηρούν , περιγράφουν και αρχίζει η επεξεργασία  .
Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος για τις ομπρέλες ; Τι καιρό κάνει στον καθένα ; Βρέχει , ψιχαλίζει , έχει ηλιοφάνεια ... ;


Τα νήπια μαθαίνουν καινούριες λέξεις : παρασόλι , ψιλόβροχο , νεροποντή , καταιγίδα  … και  τις χρησιμοποιούν μέσα σε προτάσεις .


Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τον κάθε πίνακα  και προσπαθούν να τον ζωντανέψουν . Θα ήταν προτιμότερο να επεξεργαστούμε τους πίνακες με ομπρέλες μια βροχερή μέρα , να πάρουμε τις ομπρελίτσες μας και να βγούμε μια μικρή βόλτα έξω στην αυλή … και φυσικά να βγάλουμε φωτογραφίες ( βιωματική εμπειρία ) .
Επίσης , μπορούν να φτιάξουν ένα παραμυθάκι για όποιο πίνακα επιθυμούν ή να διαβάσουν σχετικά παραμύθια , όπως ο κύριος Όνειρος με τη ροζ ομπρέλα του της Γιολάντας Πατεράκη , από τις εκδόσεις Πορτοκάλι (2010) ή την ιστορία της ομπρέλας της Σόφης Ζάχου από τις εκδόσεις Κέδρος . Ακόμη μπορούν να βρουν ένα δικό τους τίτλο για τον κάθε πίνακα .


Μπορούν να εμπνευστούν από τους πίνακες και να φτιάξουν για όσους πίνακες επιθυμούν  μικρά ποιηματάκια , σαν αινιγματάκια , όπως τα παρακάτω :
Το παρασόλι στο χέρι κρατεί
και βόλτα βγήκε στην εξοχή .
 Βρες τους πίνακες που σου ζητώ
και περιέγραψέ τους στο λεπτό .






Πολύχρωμες ομπρέλες στα χέρια κρατούν
και χορεύουν και γελούν  !
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
κι έλα να τον ζωντανέψουμε όλοι εδώ  !


Κάτω απ’ την πράσινη ομπρέλα καθισμένη 
τη θάλασσα κοιτά γαληνεμένη .
Παιδάκια παίζουν στην παραλία,
γέλια , τραγούδια … τι μαγεία !
Ποιος πίνακας πες μου το δείχνει αυτό
και πότε  καθόμαστε με ομπρέλα
κάτω απ’ τον ήλιο τον καυτό ;


Στη βροχή αγκαλιασμένοι
περπατάνε δυο νέοι .
Μια ομπρέλα μόνο κρατούν
και στα νερά μέσα πατούν !
Μάντεψε για ποιον πίνακα τώρα μιλώ
και μίλησε μου για αυτόν !


Σήμερα βρέχει ! Δε σταματά !
Κανείς την ομπρέλα του δεν την ξεχνά !
Τι νεροποντή κι αυτή !
Όλοι τρέχουν βιαστικοί ! 
Γιατί βιάζονται , παιδιά ; 
Λέτε να πάνε στη δουλειά ;
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες πως νιώθεις για αυτόν !


Μαύρες ομπρέλες στα χέρια κρατούν
 και λυπημένοι προχωρούν !
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες μου τι κάνει το αεράκι εδώ !


Βρέχει , βρέχει και φυσά
και τις ομπρέλες τις χαλά !
Ψάξε τον πίνακα που αναζητώ
και πες πως νιώθεις για αυτόν !


Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως :
Σε πόσους πίνακες βλέπεις ομπρέλες που χρησιμοποιούμε όταν βρέχει  ; Σε πόσους βλέπεις ομπρέλες θαλάσσης ; (Επέλεξα να βάλω μόνο μια ομπρέλα θαλάσσης , για να δώσω βαρύτητα στις άλλες ομπρέλες )Πόσα παρασόλια βλέπεις ; Μπορείς να μετρήσεις τις ομπρέλες  σε κάθε πίνακα ; Μπορείς να μετρήσεις τους ανθρώπους που κρατούν ή δεν κρατούν ομπρέλα ; ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ)




Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής προγενέστερων  εποχών διαπιστώνουν ότι οι άνθρωποι ντύνονται με διαφορετικό τρόπο, όπως ο πίνακας Pierre Auguste Renoir , Girl with a parasol aka Aline   Nunes  ή the umbrella (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).



Τέλος , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν είτε ατομικά είτε  ομαδικά όποιο έργο τέχνης τους άρεσε. Μπορούμε να βάλουμε μια σονάτα του Beethoven και να αφήσουμε τα νήπια να παρασυρθούν από τη μουσική και  να ζωγραφίσουν . ( ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ - ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ) 


Μπορούμε να αναπαραστήσουμε τους πίνακες . ( ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ – ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ)



Για να ακούσετε τη μουσική πατήστε το σύνδεσμο :

3 σχόλια:

  1. Μπράβο!!!!Έχω μείνει έκθαμβη..Η εργασία σου είναι καταπληκτική!!! Υπέροχο το θέμα, οι ιδέες για τις δραστηριότητες και το πλούσιο υλικό από έργα τέχνης! Σου αξίζουν συγχαρητήρια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ πολύ , Andria !Ειδικά σήμερα με τη βροχούλα , μπορούμε να ασχοληθούμε και με τις ομπρελίτσες ! Καλή σχολική χρονιά !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πραγματικά, με εντυπωσίασε η συγκεκριμένη δραστηριότητα. Όταν ένας εκπαιδευτικός καταφέρνει με αρωγό την τέχνη να συνδυάζει την έκφραση συναισθημάτων με τη βιωματική εμπειρία των παιδιών, τότε πρόκειται για σπουδαίο έργο. Στην προκειμένη, τα παιδιά καλούνται να αναπτύξουν σκέψεις και συναισθήματα μέσα από τις ομπρέλες, ένα καθημερινό εργαλείο που θα μπορούσε όμως να πάρει τόσες διαφορετικές μορφές μέσα από την εικαστική τέχνη. Συγχαρητήρια κυρία Ζήση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή