Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα, 26 Σεπτεμβρίου 2011

Οι οδηγίες του μικρού αναγνώστη

Ζήση Ανθή :Η γωνιά της βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο και κανόνες για τη σωστή χρήση των βιβλίων .


Κανόνες για τη λειτουργία της δανειστικής βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο


Από την αρχή της σχολικής χρονιάς διαβάζουμε διάφορα βιβλία – παραμυθάκια στα μικρά παιδάκια , ενισχύοντας την αγάπη των παιδιών για τα βιβλία . Αυτά μπορεί να βρίσκονται ήδη στη γωνιά της βιβλιοθήκης ή να τα φέρνει η νηπιαγωγός από κάποιο άλλο ράφι βιβλιοθήκης .
Είναι πολύ σημαντικό να προσφέρουμε πολλές αναγνωστικές εμπειρίες στα νήπια , να τους διαβάζουμε σε καθημερινή βάση διάφορα κείμενα , παραμύθια , ποιήματα κλπ . Η βιβλιοθήκη είναι ένας χώρος που δίνει στα νήπια διαφορετικών κοινωνικών στρωμάτων τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τη γνώση και να γνωρίσουν το βιβλίο .


Όταν υπάρχουν ήδη κάποια βιβλία στη γωνιά της βιβλιοθήκης και κάποια παιδάκια την επισκέπτονται , αλλά χωρίς να προσέχουν ιδιαίτερα τα βιβλία μπορούμε να το συζητήσουμε στην παρεούλα . Εκεί  καλό είναι να φέρουμε και κάποια βιβλία μισοκαταστραμμένα , μουντζουρωμένα , σκισμένα κλπ , για να δώσουμε τη δυνατότητα να προβληματιστούν τα νήπια και να βγουν οι κανόνες – οδηγίες από τα ίδια .
Τα νήπια παρατηρώντας και ξεφυλλίζοντας τα βιβλία λένε ότι δεν τους αρέσει η όψη των κατεστραμμένων βιβλίων . «Πώς θα πρέπει , λοιπόν , να είναι τα βιβλία για να σας αρέσουν ; »  τα ρωτάμε .
Τα νήπια απαντούν :
Να μην είναι σκισμένα !


Να μην είναι γραμμένα !
Να μην είναι μουντζουρωμένα !


Να προσέχουμε πως θα κρατάμε τα βιβλία !


Να τα ξεφυλλίζουμε προσεκτικά !


Να μην τα πετάμε ή τα κλωτσάμε !



Να μην καθόμαστε πάνω σ’ αυτά !


Να τα διαβάζουμε στο τραπεζάκι δίπλα από τη βιβλιοθήκη κι όχι στο χαλί !
Να τα τακτοποιούμε στη βιβλιοθήκη !


Να μην σημειώνουμε και γράφουμε τις απαντήσεις στις εργασίες που υπάρχουν στο τέλος ορισμένων βιβλίων .
Πριν ξεκινήσουμε τη δανειστική βιβλιοθήκη στο σχολείο ( για την οργάνωση της σχολικής βιβλιοθήκης και την επιλογή των βιβλίων που θα υπάρχουν σε αυτή αποφασίζουν και τα νήπια ) , καλό θα ήταν να έχει προηγηθεί μια συγκέντρωση με τους γονείς , να μιλήσουμε για το πώς θα χρησιμοποιούμε το βιβλίο και τι μπορούν να κάνουν οι ίδιοι στο σπίτι . Τα βιβλία θα τα δανείζονται τα νήπια την Παρασκευή και θα επιστρέφονται τη Δευτέρα . Τα νήπια το Σαββατοκύριακο θα διαβάζουν το βιβλίο που δανείστηκαν μαζί με έναν ενήλικα ή ένα μεγαλύτερο αδερφάκι , που μπορεί να διαβάσει . Θα αποφεύγουν να δίνουν το βιβλίο σε μικρότερα αδερφάκια , που μπορεί να μην το προσέξουν . Το κάθε νήπιο θα είναι υπεύθυνο για το βιβλίο που δανείστηκε !




Κάθε Δευτέρα τα νήπια θα επιστρέφουν το βιβλίο , θα ζωγραφίζουν κάτι που τους έκανε εντύπωση και θα μιλούν με λίγα λόγια γι’ αυτό . Στην πορεία μπορεί η νηπιαγωγός να ζητήσει από το κάθε νήπιο να αναδιηγηθεί όλη την ιστορία . Μπορούν ακόμη να διαβάσουν ένα βιβλίο από αυτά που έχουν δανειστεί .
Σε κάθε βιβλίο καλό είναι να υπάρχουν και οι οδηγίες του μικρού αναγνώστη που έχουμε προαποφασίσει μαζί  με τα νήπια .
Στη γωνιά της βιβλιοθήκης , επίσης μπορούμε να αναρτήσουμε τους κανόνες του μικρού αναγνώστη , με την προσθήκη κάποιας εικόνας γιατί τα μικρά παιδάκια δεν ξέρουν να διαβάζουν .



Πηγή :
http://www.pi-schools.gr /download/publications/epitheorisi/teyxos12/xristodoulou.pdf