Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη, 8 Σεπτεμβρίου 2011

Η αυτονομία , τα καθήκοντα και αρμοδιότητες των νηπίων

Ζήση Ανθή :Καρτέλες με αρμοδιότητες νηπίων  ιδέες και δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο .


Η αυτονομία ,τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των νηπίων


Ένας από τους βασικούς σκοπούς του νηπιαγωγείου , είναι να γίνουν τα νήπια αυτόνομα , να μάθουν να αυτοεξυπηρετούνται και να μην περιμένουν από τους ενήλικες ή τα μεγαλύτερα παιδιά  να κάνουν πράγματα τα οποία τα ίδια μπορούν να κάνουν με μεγάλη άνεση !
Φτάνοντας τα νήπια στο σχολείο τους κρεμούν μόνα τους το μπουφάν τους , τοποθετούν την τσαντούλα στη θέση που έχουμε ορίσει ( κρεμαστρούλα ή ράφια …) , βγάζουν το φαγητό τους και το τοποθετούν στο ψυγείο (αν ακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα ) . Ενθαρρύνουμε τα νήπια τα κάνουν όλα αυτά από τις πρώτες ημέρες στο σχολείο μόνα τους  .


Τι γίνεται όμως με τους γονείς ; Οι γονείς θέλουν να κρεμούν αυτοί το μπουφανάκι του παιδιού τους και να κάνουν πράγματα γι’ αυτό από τη μεγάλη τους αγάπη . Αυτό μπορούμε να το συζητήσουμε στην πρώτη συγκέντρωση με τους γονείς και να τους πούμε ότι το μικρό τους αγγελούδι μεγάλωσε πια και μπορεί να αυτοεξυπηρετείται και να κάνει κάποια πράγματα μόνο του . Ενθαρρύνουμε τους γονείς να δίνουν ευκαιρίες αυτονομίας στο παιδί τους . Τους προτείνουμε να αφήσουν το παιδί τους να ντυθεί μόνο του  , να βάλει χαρτοπετσέτες στο τραπέζι …
Το νηπιαγωγείο δίνει πολλές ευκαιρίες στα νήπια να αυτονομηθούν ! Τα παιδιά στρώνουν την πετσετούλα τους για το πρωινό , πετούν τα ψίχουλα και τα σκουπίδια στο καλαθάκι , συμμαζεύουν τα πράγματά τους , τακτοποιούν τα παπουτσάκια τους σε σειρά (πριν κοιμηθούν , στο ολοήμερο ) , πετούν τα χαρτάκια που δε χρειάζονται , τακτοποιούν τα ψαλίδια , τις μπογιές και τα άλλα υλικά που έχουν χρησιμοποιήσει , τοποθετούν την εργασίας τους στο συρταράκι τους , τακτοποιούν τα βιβλία και τα παιχνίδια στη θέση τους …









Στην παρεούλα μπορούμε να συζητήσουμε πολλά θέματα και να προβληματιστούμε . Τι θα γινόταν αν ένα παιδί δε συμμάζευε την πετσετούλα του και τα άλλα πράγματά του ; Μπορεί να τα έχανε ! Μπορεί να λερωνόταν ή να σκιζόταν ! Θα υπήρχε λιγότερος χώρος στα τραπεζάκια , για να παίξουν ή να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους !
Τι θα γινόταν αν δεν πετούσαμε τα χαρτάκια μετά από μια χειροτεχνία στο καλαθάκι ; Θα γέμιζε το σχολείο μας σκουπίδια ! Τι μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτό ; Φυσικά να τα τακτοποιούμε ! Το ίδιο απαντούν και για τα παιδαγωγικά παιχνίδια , τα παζλ κλπ . Αν δεν τα τακτοποιήσουμε , ενδεχομένως θα χαθούν κάποια κομμάτια και δε θα μπορούν να παίξουν . Το κάθε παιδί αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να συμμαζέψει πρώτα το παιχνίδι με το οποίο έπαιζε και μετά να ξεκινήσει μια καινούρια δραστηριότητα .
Κι όταν υπάρχουν ψιχουλάκια στο τραπέζι , μετά το φαγητό , τι κάνουμε ; Τα νήπια μπορούν να προτείνουν διάφορες λύσεις . Συνήθως λένε ότι θα πρέπει να τα καθαρίσει ένα παιδί . Ποιο όμως θα είναι αυτό ; Πολλές φορές  καθαρίζουν τα πιο πρόθυμα νήπια . Είναι , όμως , αυτό δίκαιο ; Τι προτείνετε να γίνει ; Κάθε μέρα να καθαρίζει διαφορετικό παιδί . Κι αν τα παιδιά της τάξης είναι πολλά , τότε τι κάνουμε ; Τότε θα αναλαμβάνουν αυτή την αρμοδιότητα  δυο , τρία ή και περισσότερα παιδιά κάθε μέρα . Και πως θα ξέρουμε ποιο παιδί θα είναι υπεύθυνο κάθε μέρα ; Να τα γράψουμε προτείνουν τα νήπια . Που να τα γράψουμε ; Πάνω σε χρωματιστά μπαλόνια , στα οποία θα αναγράφεται και το όνομα της ημέρας ! Πάνω σε φύλλα πολύχρωμα , πάνω σε χιονονιφάδες ή σε λουλούδια ή σε δελφινάκια . Αυτά μπορούν να τοποθετηθούν σε  ένα τοίχο κοντά στην παρεούλα , για να μπορούν να τα συμβουλεύονται καθημερινά . Όταν το τμήμα αποτελείται από πολλά παιδιά και οι αρμοδιότητες μοιράζονται ανάμεσα στα παιδιά που είναι υπεύθυνα , δεν είναι απαραίτητο να ελέγχουν όλα τα παιδιά τι δεν είναι στη θέση του .



Αν το τμήμα είναι μικρότερο η νηπιαγωγός μαζί με τα νήπια μπορούν να μοιράσουν τις αρμοδιότητες του καθενός . Μπορεί σε μια συγκεντρωτική καρτέλα να αναγράφονται οι εργασίες που μπορεί να κάνει το καθένα και δίπλα με χριτς χρατς να κολλήσει το καθένα το όνομά του . Η νηπιαγωγός αφήνει τα νήπια να αποφασίσουν τι θα κάνουν . Αν όμως ένα νήπιο επιλέγει πάντα το ίδιο , μπορεί να παρέμβει και να του προτείνει κάτι διαφορετικό . Η αλλαγή των ονομάτων μπορεί να γίνει σε καθημερινή βάση , καθώς μπορεί να απουσιάζει κάποια στιγμή κάποιο νήπιο ή σε εβδομαδιαία .
Τα νήπια επίσης μπορούν να αναλάβουν να είναι υπεύθυνα σε κάποιο κέντρο δραστηριοτήτων – γωνιά της αρεσκείας τους .