Ζήση Ανθή :Συμβουλές προς τους νηπιαγωγούς και τους γονείς , που τα παιδιά τους θα φοιτήσουν στο νηπιαγωγείο .
Η πρώτη μέρα στο σχολείο
«Τόση βιάση και σπουδή ;
Για πού πας καλό παιδί ;
Κίνησες νωρίς – νωρίς
και τρεχάτος προχωρείς ;
Στάσου δα να διασκεδάσεις
με τις ομορφιές της Πλάσης !
Κόψε απ’ τα περβόλια πάλι
του χινόπωρου τα κάλλη !»
«Να σταθώ ; Δεν ευκαιρώ ,
γιατί πάω στο φτερό .
Και που πάω ,να στο πω ;
Στο σχολείο μου π’ αγαπώ !
Άνοιξε για πρώτη μέρα .
Βλέπεις τα παιδιά εκεί πέρα ;
Έχουν μόνα τους ταιριάξει
χωριστά κάθε μια τάξη .»
«Είσαι , βλέπω , μαθητής .
Μα στον ώμο τι κρατείς ,
που με τη ματιά την πρώτη
σ’ έκαμα για στρατιώτη ;»
«Είναι τ’ άρματά μου αυτά ,
τ’ ακριβά τ’ αγαπητά :
Το κοντύλι μου κι η πλάκα ,
το βιβλίο μου στη σάκα .
Κι έλα πια να σε χαρώ ,
με ρωτάς και αργοπορώ …
Είναι η ώρα περασμένη ,
άκου , ο κώδωνας σημαίνει .»
Τέλλος Άγρας
Το ποιηματάκι αυτό του Τέλλου Άγρα , αν και αναφέρεται στην πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς , δεν είναι κατάλληλο για να αναφερθούμε κι εμείς στο νηπιαγωγείο την πρώτη μέρα των νηπίων σ’ αυτό . Μιλάει για μια προγενέστερη εποχή και φυσικά ο ήρωας του ποιήματος είναι μαθητής του Δημοτικού σχολείου .
Το ποίημα αυτό ,μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε αν ασχοληθούμε με ένα σχέδιο εργασίας , με θέμα : « Το σχολείο σήμερα και χθες» ή όταν θα κάνουμε τη μετάβαση των νηπίων στο Δημοτικό σχολείο .
Πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο και για πολλά μικρά παιδάκια ίσως να είναι και η πρώτη μέρα που πηγαίνουν στο σχολείο . Κάποια παιδάκια δεν έχουν φοιτήσει σε παιδικό σταθμό . Η αγωνία τους είναι μεγάλη ! Κάποια , ίσως να μην κοιμήθηκαν εκείνο το βράδυ πριν τον αγιασμό ! Αλλά και τα παιδάκια που έχουν ξαναφοιτήσει στο νηπιαγωγείο , ως προνήπια και αυτά ακόμη αγωνιούν . Μπορεί να μην έχουν την ίδια κυρία ή τον ίδιο κύριο , που είχαν την περασμένη χρονιά ! «Άραγε θα είναι καλή η κυρία τους , θα τους αγαπάει ;» Πολλά τέτοια ερωτηματικά ταλανίζουν το μικρό μυαλουδάκι τους !
Κι οι γονείς , όμως , αγωνιούν ! Καλό είναι όμως να μην το δείχνουν στα αγγελούδια τους . «Άραγε θα είναι η νηπιαγωγός καλή ; Θα φροντίζει τα παιδιά μας ; Θα μαθαίνει πράγματα σ’ αυτά ; Το νηπιαγωγείο αυτό είναι κατάλληλο για το παιδί μας ;» Οι ανησυχίες αυτές των γονιών είναι εύλογες ! Μπορεί η κάθε μητέρα , όταν έρχεται τον Ιούνιο να γράψει το παιδί της στο νηπιαγωγείο , να ρωτήσει ό,τι την προβληματίζει .
Επίσης , η νηπιαγωγός για να κατευνάσει αυτές τις ανησυχίες των γονιών θα πρέπει στην αρχή της σχολικής χρονιάς να συγκεντρώσει τους γονείς και να τους μιλήσει για τους στόχους του νηπιαγωγείου , για το τι μπορούν να μάθουν (διδακτική) τα νήπια φοιτώντας στο σχολείο , για τον τρόπο που μαθαίνουν ( διδακτική μεθοδολογία ) , για το τι θα πρέπει να έχουν μαζί τους τα νήπια μέσα στην τσαντούλα τους (πετσετούλα , νεράκι , υγιεινό πρωινό ) .
Επίσης , αρκετές μητέρες και ιδιαίτερα αυτές που δεν εργάζονται , δυσκολεύονται να αποχωριστούν το παιδί τους και να συνειδητοποιήσουν ότι έχει πια μεγαλώσει , ότι μπορεί να λείπει κάποιες ώρες από το σπίτι . Ίσως και τα παιδιά να έχουν ένα ιδιαίτερο δέσιμο με τους γονείς τους ! Για να μη χρειαστεί , όμως τα νήπια να νιώσουν άβολα , αυτή την πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο , οι γονείς θα ήταν προτιμότερο να μιλήσουν με θετικά λόγια για το σχολείο .Να πουν στα παιδάκια τους ότι εκεί θα παίζουν , θα γνωρίσουν κι άλλα παιδάκια και θα έχουν πιο πολλούς φίλους , θα περνούν όμορφα , θα μαθαίνουν τραγουδάκια κι άλλα ευχάριστα πράγματα . Τα νήπια θα απασχολούνται δημιουργικά και θα έχουν τη δυνατότητα να εκφραστούν με ποικίλους τρόπους και να αναδειχθούν τα ταλέντα τους και οι ιδιαιτερότητές τους !
Δεν είναι σωστό να λένε στα παιδάκια τους , αν είναι λίγο ζωηρά , ότι «όταν πάνε στο νηπιαγωγείο , θα μάθουν !!!!»Το νηπιαγωγείο δεν είναι κανένα τρομακτικό σχολείο ! Οι νηπιαγωγοί θα αγκαλιάσουν τα αγγελούδια τους σα δεύτερες μητέρες , θα δείξουν την αγάπη τους σ’ αυτά , θα είναι γλυκές και τρυφερές μαζί τους και τα νήπια θα νιώσουν ασφαλή και άνετα στο χώρο του νηπιαγωγείου .
Είναι απαραίτητο να νιώσουν τα νήπια ότι οι γονείς τους τα αγαπούν και για το λόγο αυτό θα τους πρότεινα να διαβάσουν το βιβλίο : Θα σ’ αγαπώ ό,τι κι αν γίνει της Depi Gliori από τις εκδόσεις Πατάκη και πριν τους αφήσουν στο νηπιαγωγείο να τους δώσουν ένα γλυκό φιλάκι και να τους πουν ότι σε λίγες ώρες θα είναι και πάλι μαζί !
Την ημέρα που θα πάει το νήπιο για πρώτη φορά στο σχολείο , καλό θα ήταν να βγάλουν μια φωτογραφία οι γονείς ή η/ο νηπιαγωγός , για να έχει μια ανάμνηση της πρώτης αυτής σημαντικής μέρας της ζωής του .
Την πρώτη ημέρα που θα πατήσει το παιδί το κατώφλι του νηπιαγωγείου , η νηπιαγωγός θα το περιμένει στην πόρτα της αίθουσας χαμογελαστή , θα μιλήσει στο παιδί με γλυκιά και ήρεμη φωνή ( Είναι πολύ σημαντικό να διατηρεί η νηπιαγωγός ένα χαμηλό τόνο στη φωνή της και αυτό μπορεί να το επιτύχει καλύτερα αν ξεκινήσει από την πρώτη μέρα .)και θα του δείξει που μπορεί να κρεμάσει το μπουφανάκι του και να βάλει την τσαντούλα του .
Η πρώτη ημέρα είναι η ημέρα γνωριμίας των παιδιών μεταξύ τους και με τη νηπιαγωγό και γι’ αυτό είναι απαραίτητο να παίξουμε παιχνίδια γνωριμίας στην παρεούλα , αλλά και ομαδικά παιχνίδια . Στα παιχνίδια γνωριμίας η νηπιαγωγός μπορεί , αν θέλει να χρησιμοποιήσει μια μικρή μπαλίτσα . Κάθε παιδί μπορεί να λέει το όνομά του και κάτι που του αρέσει . Αφού περάσει η μπάλα για πρώτη φορά από όλα τα παιδιά , τη δεύτερη φορά μπορούν να πουν τι θα ήθελαν να κάνουν ή να μάθουν στο νηπιαγωγείο . Τα παραδοσιακά παιχνίδια (όπως η γάτα και το ποντίκι , ο λύκος και τα αρνάκια , το μαντηλάκι …) είναι κατάλληλα γι’ αυτή τη μέρα .
Επίσης την πρώτη μέρα μπορούμε να παίξουμε μουσικοκινητικά παιχνίδια , να πούμε τραγουδάκια , παραμυθάκια, να παίξουμε κουκλοθέατρο και γενικά το πρόγραμμα να είναι ευχάριστο και να γυρίσουν στο σπίτι τους ικανοποιημένα από αυτή την πρώτη εμπειρία .
Αρκετά παραμύθια έχουν γραφτεί για την πρώτη μέρα στο σχολείο .
Τα νήπια γνωρίζουν τους χώρους του νηπιαγωγείου και της αίθουσας . Η νηπιαγωγός δείχνει στα νήπια τις γωνιές και που μπορούν να παίξουν αυτά . Οι γωνιές δεν πρέπει να είναι πλήρως εξοπλισμένες από την πρώτη μέρα (Αυτό θα γίνει σταδιακά και θα συμμετέχουν και τα ίδια στην οργάνωσή τους .)και καλό είναι κάποιοι κανόνες να τηρούνται από την πρώτη μέρα, όπως το να συμμαζέψουν τα παιχνίδια με τα οποία έπαιξαν κι ότι δεν πετάμε τα παιχνίδια .
Επίσης , η νηπιαγωγός θα δείξει στα παιδιά και τους την τουαλέτα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα αγοράκια και τα κοριτσάκια και που θα πλένουν τα χεράκια τους πριν το φαγητό και μετά από τη χρήση της τουαλέτας .
Κι όταν η ώρα του φαγητού πλησιάζει , η νηπιαγωγός μπορεί να πει ένα ποιηματάκι , που θα μπορεί να το λέει καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς πριν από το φαγητό .
Τα χέρια καθαρίζω ,
πριν πάω για φαγητό ,
καλά τα σαπουνίζω
κι αφού θα σκουπιστώ
τη θέση μου θα πάρω
και μ’ όρεξη πολλή ,
φαί , φρούτα θα φάω ,
που γεύση έχουν καλή !
Τα παιδιά θα κάνουν ένα τρενάκι , θα πλένουν τα χεράκια τους και θα τα σκουπίσουν και στη συνέχεια θα πάρουν τις τσαντούλες τους , θα μάθουν να στρώνουν την πετσετούλα τους και θα ξεκινήσουν όλα μαζί μετά από την προσευχή για το φαγητό να τρώνε .
Η προσευχούλα που προτιμώ να λέω στα παιδάκια την ώρα του φαγητού είναι η εξής :
Έλα Χριστέ και Παναγιά
και κάθισε κοντά μας
κι ευλόγησε το τραπέζι μας
κι όλα τα φαγητά μας !
Καλέ Χριστέ , καλέ Χριστούλη ,
εσύ που δίνεις τ’ αγαθά ,
δώσε νεράκι και φαγάκι
σ’ όλου του κόσμου τα παιδιά !
Δεν θα πρέπει να καθίσουμε αρκετή ώρα στην παρεούλα , για να μην κουραστούν τα μικρούλια !Επίσης , δε θα εφαρμόσουμε από την πρώτη ημέρα όλες τις ρουτίνες του νηπιαγωγείου , όπως το παρουσιολόγιο και το ημερολόγιο .
Την πρώτη ημέρα δε θα πρέπει να δώσουμε κάποιο φύλλο εργασίας στα μικρά παιδιά . Μπορούν όμως να κάνουν την πρώτη τους ζωγραφιά , η οποία μπορεί να μπει και στον ατομικό φάκελο portfolio του κάθε παιδιού .
Η ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ!!ΕΙΛΙΚΡΙΝΑ ΜΕ ΒΟΗΘΗΣΕΣ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΜΕ ΤΙΣ ΛΙΣΤΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙΣ ΦΤΙΑΞΕΙ!ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ!
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν εχω λογια ανθη για τη δουλεια σου!!!! και σιγουρα δεν ειμαι η μονη!
ΑπάντησηΔιαγραφή