Ζήση Ανθή : Διαθεματική προσέγγιση των έργων τέχνης με θέμα τον αέρα , με ιδέες και δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο .
Τα παιχνίδια του αέρα στην τέχνη – Διαθεματική προσέγγιση των έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο
Το αγεράκι φυσά κι είναι σα να δίνει πνοή σ’ ολόκληρη τη φύση . Μοιάζει σα να ξυπνά τα λουλούδια και τα δέντρα με το άγγιγμά του ! Κινεί τους ανεμόμυλους , τις ανεμογεννήτριες , τα ιστιοφόρα ! Όλα σαλεύουν όταν φυσά !
Τα νήπια όντας εξοικειωμένα με την επεξεργασία έργων τέχνης , ρωτούν αν μπορούμε να βρούμε πίνακες ζωγραφικής για τον άνεμο .
Η αναζήτηση στο διαδίκτυο ξεκινά και όσοι πίνακες ζωγραφικής αρέσουν στα νήπια τους αποθηκεύουμε και τους εκτυπώνουμε .Τα νήπια βλέπουν στο διαδίκτυο πολλούς πίνακες ζωγραφικής για τον αέρα . ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ) Ο πίνακας που είναι παρακάτω με τον ανεμόμυλο άρεσε ιδιαίτερα στα νήπια , γιατί είχε έντονα χρώματα !
Στη συνέχεια , (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ) τα νήπια παρατηρούν , περιγράφουν και αρχίζει η επεξεργασία .
Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ; Τι κάνει ο αέρας στον καθένα ; Μπορείς να αντιληφθείς τις ευεργετικές ιδιότητες του αέρα σε κάποιο πίνακα ;
Τα νήπια μαθαίνουν καινούριες λέξεις : ανεμοθύελλα , αιολική ενέργεια , ανεμόμυλος , ανεμογεννήτρια , ανεμοστρόβιλος , θυελλώδης άνεμος … και να τις χρησιμοποίησουν μέσα σε προτάσεις .
Μπορούν να μάθουν ονομασίες του αέρα , όπως τραμουντάνα , βοριάς , νοτιάς , λίβας , λεβάντες ( ανατολικός άνεμος ) , απηλιώτης (ανατολικός) , πουνέντες ( δυτικός ), ζέφυρος ( δυτικός ), γραίγος ( βορειοανατολικός ) , σιρόκος (νοτιοανατολικός ) , γαρμπής ( νοτιοδυτικός ) , μαΐστρος ( βορειοδυτικός ) .
Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τον κάθε πίνακα και προσπαθούν να τον ζωντανέψουν . Αν την ημέρα που επεξεργαζόμαστε τους πίνακες ζωγραφικής φυσάει μπορούμε να βγούμε στην αυλή και να τους ζωντανέψουν τα νήπια με τον πιο ιδανικό τρόπο .( βιωματική εμπειρία )
Επίσης , μπορούν να φτιάξουν ένα παραμυθάκι για όποιο πίνακα επιθυμούν .
Μπορούν να εμπνευστούν από τους πίνακες και να φτιάξουν για όσους πίνακες επιθυμούν μικρά ποιηματάκια , σαν αινιγματάκια , όπως τα παρακάτω :
Τ’ αγεράκι φυσά
κι ο χαρταετός στα σύννεφα πετά .
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και πες μου πότε πετάμε το χαρταετό .
Τ’ αγεράκι φυσά
κι οι παπαρούνες αργοσαλεύουν ,
το χάδι του , μοιάζουν , να γυρεύουν !
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες πως νιώθεις για αυτόν !
Η καταιγίδα πλησιάζει ,
ο άνεμος λυσσομανά
το κατάρτι λυγίζει
και κουνά τα πανιά .
Ποιος πίνακας πες μου το δείχνει αυτό!
Τρέλες που κάνει σήμερα τα’ αγέρι !
Της πήρε το καπέλο από το χέρι !
Κι αυτή ξοπίσω τρέχει να το πιάσει ,
γιατί δε θά ’θελε ποτέ της να το χάσει !
Μάντεψε για ποιον πίνακα τώρα μιλώ
και μίλησε μου για αυτόν !
Ο αέρας θύμωσε ,
τα δεντράκια λύγισε !
Η καταιγίδα πλησιάζει
και την ομπρέλα στα σύννεφα ανεβάζει !
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες πως νιώθεις για αυτόν !
Τα ρούχα στη μπουγάδα κούνια – μπέλα , κοίτα τα και χαμογέλα !
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες μου τι κάνει το αεράκι εδώ !
Φύσα αεράκι με δύναμη φύσα !
Φύσα , να πάνε ταξίδι μακριά !
Ψάξε τον πίνακα που τώρα ζητώ
και πες πως νιώθεις για αυτόν !
Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως οι ακόλουθες :
Σε πόσους πίνακες βλέπεις ανεμόμυλους ; Μπορείς να μετρήσεις πόσες είναι οι ανεμογεννήτριες ; Μπορείς να μετρήσεις τα ρούχα της μπουγάδας σε κάθε πίνακα ; Σε πόσους πίνακες βλέπεις κάποιο άνθρωπο ; (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ)
Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής προγενέστερων εποχών διαπιστώνουν ότι οι άνθρωποι ντύνονται με διαφορετικό τρόπο, όπως ο πίνακας ου Paul , Falconer Poole , Crossing the Health Windy Day , 1836 (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).
Τα νήπια επίσης μπορούν να δουν τη διαφορετική αρχιτεκτονική των ανεμόμυλων στις Κυκλάδες και να μάθουν ότι σ’ αυτούς οι μυλωνάδες άλεθαν σιτάρι και κριθάρι . ( Χάρη στη δύναμη του ανέμου , που κινούσε τις μυλόπετρες ). ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Επίσης , μπορούν να διαπιστώσουν πόσο σημαντικός και απαραίτητος είναι ο αέρας στη ζωή μας , καθώς στεγνώνει γρήγορα τα ρούχα , κινεί τους ανεμόμυλους και τις ανεμογεννήτριες , μεταφέρει τη γύρη , κινεί τα ιστιοφόρα … (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ)
Τέλος , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν είτε ατομικά είτε ομαδικά όποιο έργο τέχνης τους άρεσε ή να ζωγραφίσουν τα παιχνίδια του αέρα που είδαν πριν στην αυλή του σχολείου ή κάτι άλλο από τις προσωπικές τους εμπειρίες .
Μπορούμε να βάλουμε ένα μουσικό κομμάτι από τις 4 εποχές του Vivaldi , που υπάρχει στα πιο πολλά νηπιαγωγείο , και αυτό να τους παρασύρει να ζωγραφίσουν καλύτερα ακούγοντας μουσική ή να εκφραστούν με αυτό κινητικά .Στο χειμώνα του Vivaldi θα βρείτε και μουσική για τον άνεμο . ( ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ )
Μπορείτε να βρείτε τη μουσική πατώντας το σύνδεσμο :
http://youtu.be/9cK3SVvQt2s
Είναι πολύ σημαντικό να εμψυχώνουμε τα νήπια και να τους δίνουμε ευκαιρίες να εκφράζονται !
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου