Ζήση Ανθή : Ο τρύγος σε πίνακες ζωγραφικής και ο τρόπος που επεξεργαζόμαστε τα έργα τέχνης στο νηπιαγωγείο .
Στη συνέχεια , (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ) τα νήπια παρατηρούν , περιγράφουν τον κάθε πίνακα και αρχίζει η επεξεργασία . Η νηπιαγωγός τα βοηθά με κατάλληλες ερωτήσεις που απαιτούν ολοκληρωμένες απαντήσεις από τα νήπια κι όχι μονολεκτικές . Είναι πολύ σημαντικό να δίνεται η δυνατότητα σ’ όλα τα νήπια να εκφράζονται και να συμμετέχουν στην επεξεργασία των έργων .
Οι τρυγητές πριν ξεκινήσουν το πρωί με τη δροσούλα όλοι μαζί παρακαλούσαν τον άγιο Τρύφωνα , τον προστάτη των αμπελουργών , να τους παραστέκει και να τους δώσει καλή δύναμη ! (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ - ΘΡΗΣΚΕΙΑ )
Τέλος , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν είτε ατομικά είτε ομαδικά όποιο έργο τέχνης τους άρεσε . ( ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ )
Ολοκληρώνοντας την επεξεργασία τα νήπια μπορούν να χορέψουν και να τραγουδήσουν το τραγούδι του τρυγητού του Κώστα Κρυστάλλη ή το «Πού πας αφέντη μέρμηγκα ;»
Ο τρύγος στην τέχνη – Διαθεματική προσέγγιση των έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο
Στο τέλος του Αυγούστου και ιδιαίτερα το Σεπτέμβρη ( ονομάζεται και Τρυγητής ) ξεκινούσε ο τρύγος κι όλοι οι τρυγητές με χαρά , με γέλια και τραγούδια πήγαιναν στο αμπέλι να τρυγήσουν τα σταφύλια . Το τραγούδι των τρυγητών και οι χαρούμενες φωνές αντηχούσε πέρα ως πέρα σ’ ολόκληρο τον κάμπο και μοιάζει σα μεγάλο πανηγύρι !
Αν τα παιδιά ζουν σε αγροτικές περιοχές και μπορούν να μεταφέρουν τα προσωπικά τους βιώματα το θέμα του τρύγου αναδύεται μέσα από την καθημερινότητα των παιδιών . Ωστόσο και στις πόλεις μπορεί να επεξεργαστούμε το θέμα του τρύγου , ξεκινώντας απλά και μόνο από τις ονομασίες του Σεπτέμβρη και τα λαογραφικά του .
Αφού τα νήπια μιλήσουν για το θέμα στην τάξη , η νηπιαγωγός μπορεί να ζητήσει από τα νήπια να ζωγραφίσουν κάτι σχετικό με τον τρύγο . Μόλις τελειώσουν τις ζωγραφιές τους τα νήπια , η νηπιαγωγός μπορεί να τους πει πως όπως ζωγράφισαν τα ίδια , έτσι ζωγράφισαν κι άλλοι ζωγράφοι . «Θέλετε να δείτε πίνακες ζωγραφικής ;» Αν η απάντηση είναι καταφατική , μπορεί να ρωτήσει : «Πού μπορούμε να βρούμε τις ζωγραφιές τους ;» Τα νήπια λένε συνήθως σε βιβλία . Ωστόσο , στη σημερινή εποχή της τεχνολογίας και έχοντας ορισμένα ηλεκτρονικό υπολογιστή στο σπίτι , λένε ότι μπορούμε να βρούμε τις ζωγραφιές τους στο internet .
Ο υπολογιστής ανοίγει και τα νήπια βλέπουν στο διαδίκτυο πολλούς πίνακες ζωγραφικής με θέμα τα σταφύλια και τον τρύγο . Αποφασίζουμε να εκτυπώσουμε μόνο αυτούς που έχουν σχέση με τον τρύγο και μάλιστα αυτούς που άρεσαν στα μικρά παιδιά . ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ)
Στη συνέχεια , (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ) τα νήπια παρατηρούν , περιγράφουν τον κάθε πίνακα και αρχίζει η επεξεργασία . Η νηπιαγωγός τα βοηθά με κατάλληλες ερωτήσεις που απαιτούν ολοκληρωμένες απαντήσεις από τα νήπια κι όχι μονολεκτικές . Είναι πολύ σημαντικό να δίνεται η δυνατότητα σ’ όλα τα νήπια να εκφράζονται και να συμμετέχουν στην επεξεργασία των έργων .
Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ; Τι κάνουν οι τρυγητές στον καθένα ; Παρατήρησε τους τρυγητές και περιέγραψέ τους !
Τα νήπια μαθαίνουν καινούριες λέξεις : τρύγος , τρυγητής , αμπελουργός , αμπέλι , αμπελώνας , κοφίνια , τσαμπί , ρόγα , μούστος … και τις χρησιμοποιούν μέσα σε προτάσεις .
Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τον κάθε πίνακα και προσπαθούν να τον ζωντανέψουν . Αν πολύ κοντά στο νηπιαγωγείο υπάρχει αμπέλι ή κληματαριά και τρυγούν τα σταφύλια , μπορούμε να παρατηρήσουμε τι κάνουν οι τρυγητές. ( βιωματική εμπειρία ) Έχοντας υπόψη όσα είδαμε στους πίνακες ζωγραφικής , μπορούμε να ζωντανέψουμε τα έργα τέχνης στο ίδιο το αμπέλι ή στην αυλή του σχολείου ή αν αυτό δεν είναι εφικτό στην αίθουσα του νηπιαγωγείου .
Μπορούμε να τραγουδήσουμε ταυτόχρονα το δημοτικό τραγούδι : Μπαίνω μες στ’ αμπέλι .
Μπαίνω μες στ’ αμπέλι
σα νοικοκυρά (2).
Τραλαλα…
Να κι ο νοικοκύρης έρχεται κοντά !
Τραλαλα…
Έλα , νοικοκύρη να τρυγήσουμε ,
κόκκινα σταφύλια να πατήσουμε !
Τραλαλα…
Μπορούν να εμπνευστούν από τους πίνακες και να φτιάξουν για όσους πίνακες επιθυμούν μικρά ποιηματάκια , σαν αινιγματάκια , όπως τα παρακάτω :
Με το καλαθάκι της στο χέρι
σταφυλάκια κόβει απ’ τα’ αμπέλι .
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και πες μου πότε τρυγούμε , να σε χαρώ !
Γλέντια , τραγούδια και χαρές ,
στ’ αμπέλια νιοι και κοπελιές !
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες μου για το Διόνυσο ,
που εγεννήθη πλάι στον κισσό
και αγαπούσε το κρασί και το χορό !
Το καλάθι στο κεφάλι της βαστά ,
φορτωμένο με σταφύλια γλυκά – γλυκά !
Κι ένα παιδί , που πράσινα φορά ,
ένα τσαμπί μονάχα λαχταρά !
Ποιος πίνακας πες μου το δείχνει αυτό!
Τέσσερις μοναχοί τρυγούν
τα καρπερά σταφύλια
και το Θεό ευγνωμονούν ,
και με ευλάβεια πολλή
γιομίζουν τα κοφίνια !
Μάντεψε για ποιον πίνακα τώρα μιλώ
και μίλησε μου για αυτόν !
Ελάτε να τρυγήσουμε στα καρπερά τ’ αμπέλια ,
με κέφι και με γέλια , τραγούδια , μουσικές
κι ύστερα πόδια πλένουμε ,
πατάμε τα σταφύλια ,
ολόγλυκο ποτό να βγει
κι όλη η πλάση αντηχεί
από του τρύγου τη γιορτή .
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και πες μου αν θα ήθελες να το ζήσεις αυτό !
Στο αμπέλι είναι ξαπλωμένες ,
δυο γυναίκες μοιάζουν κουρασμένες .
Λέτε να τρυγούσαν σταφυλάκια ,
οι κοπέλες με τα ρόδινα μαγουλάκια ;
Μάντεψε ποιον πίνακα αναζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !
Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως :
Μπορείς να μετρήσεις τους τρυγητές σε κάθε πίνακα ;Πόσοι τρυγούν ; Πόσοι στέκουν ; Πόσοι ξεκουράζονται ; Πόσοι έχουν μεθύσει ; Σε πόσους πίνακες βλέπεις σταφύλια κόκκινα ; Μπορείς να μετρήσεις πόσα είναι τα γεμάτα καλάθια , τα κοφίνια και οι κλούβες ; Σε πόσους πίνακες βλέπεις γεωργικά μηχανήματα ; Σε πόσους πίνακες βλέπεις γαϊδουράκια ; Πόσες είναι οι γυναίκες και πόσοι οι άνδρες που βλέπεις στα αμπέλια ; Πόσες γυναίκες φορούν μαντήλια στα μαλλιά και πόσοι άνδρες φορούν καπέλα ; Πόσοι έχουν μπει μέσα στο πατητήρι ; Πόσοι παίζουν κάποιο μουσικό όργανο ; Πόσοι χορεύουν ; Υπάρχουν παιδιά ; Πόσα ; Τι ηλικίας μπορεί να είναι ; (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ)
Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής παλαιότερων εποχών διαπιστώνουν ότι οι άνθρωποι ντύνονται με διαφορετικό τρόπο, όπως ο πίνακας του Daniel Bucciarelli (1839-1911) ,The grape harvest , του Robert McInnes , The grape harvest (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).
Τα νήπια επίσης μπορούν να δουν τρόπο που τρυγούσαν τα σταφύλια άλλοτε και σήμερα . Παλιότερα τα έβαζαν σε μεγάλα κοφίνια , τώρα τα βάζουν σε κλούβες . Παλιότερα μετέφεραν τα κοφίνια με τα γαϊδουράκια , τώρα πια με γεωργικούς ελκυστήρες (τρακτέρ ).Παλαιότερα συμμετείχε ολόκληρη η οικογένεια στον τρύγο . Οι γυναίκες έπαιρναν και τα βρέφη μαζί τους . Τώρα οι αμπελουργοί παίρνουν εργάτες για να τρυγήσουν τα σταφύλια .
Επίσης , μπορούν να δουν και να διαπιστώσουν πως όλα τα φυτά δεν έχουν το ίδιο ύψος . Σε ορισμένα κλήματα χρειάζονται σκάλες για να τα τρυγήσουν οι τρυγητές . Σ’ αυτό το σημείο , μπορούμε να μιλήσουμε και για τις διαφορετικές ποικιλίες σταφυλιών, τα διαφορετικά χρώματά τους και τα προϊόντα που παράγονται από αυτά . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΒΙΟΛΟΓΙΑ ) .
Οι τρυγητές πριν ξεκινήσουν το πρωί με τη δροσούλα όλοι μαζί παρακαλούσαν τον άγιο Τρύφωνα , τον προστάτη των αμπελουργών , να τους παραστέκει και να τους δώσει καλή δύναμη ! (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ - ΘΡΗΣΚΕΙΑ )
Τέλος , τα νήπια μπορούν να ζωγραφίσουν είτε ατομικά είτε ομαδικά όποιο έργο τέχνης τους άρεσε . ( ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ )
Ολοκληρώνοντας την επεξεργασία τα νήπια μπορούν να χορέψουν και να τραγουδήσουν το τραγούδι του τρυγητού του Κώστα Κρυστάλλη ή το «Πού πας αφέντη μέρμηγκα ;»
Πού πας αφέντη μέρμηγκα ;
Πού πας αφέ-
Πού πας αφέντη μέρμηγκα ; (2)
και είσαι αρματωμένος ; (2)
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ
και βούι - βούι - βούι
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ –
και τουμ - τουμ - τουμ .
Έχω ένα αμπέ-
Έχω ένα αμπέλι στο γιαλό (2)
και πάω να το τρυγήσω (2) .
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ
και βούι - βούι - βούι
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ –
και τουμ - τουμ - τουμ .
Έχω ένα αμπέ-
Έχω ένα αμπέλι στο γιαλό (2)
που κάνει πέντε ρόγες . (2)
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ
και βούι - βούι - βούι
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ –
και τουμ - τουμ - τουμ .
Μα εγώ θα πα-
Μα εγώ θα πάω στο χωριό (2)
να πάρω ένα γαϊδούρι . (2)
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ
και βούι - βούι - βούι
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ –
και τουμ - τουμ - τουμ .
Στο δρόμο τα …
στο δρόμο τα ποδάρια του (2)
θα του τα κάνω ρόδες . (2)
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ
και βούι - βούι - βούι
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ –
και τουμ - τουμ - τουμ .
Να τρέχει να …
Να τρέχει να ζαλίζομαι (2)
νά ‘μαι σα μεθυσμένος . (2)
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ
και βούι - βούι - βούι
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ –
και τουμ - τουμ - τουμ .
Κι όποιου δεν κό –
Κι όποιου δεν κόβεται η λαλιά (2)
να φεύγει απ’ τα’ αμπέλι .(2)
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ
και βούι - βούι - βούι
Λελετουμ - Λελετουμ - Λελετουμ –
και τουμ - τουμ - τουμ .
Είναι πολύ σημαντικό να εμψυχώνουμε τα νήπια και να τους δίνουμε ευκαιρίες να εκφράζονται ! Κι είναι πολύ σημαντικό να αντιμετωπίζουμε τα έργα τέχνης ως πηγή έκφρασης , δημιουργικότητας και ευχαρίστησης . Οι πίνακες μας δίνουν τη δυνατότητα να μάθουμε είναι τώρα όπως ήταν άλλοτε , ας μείνει χαραγμένο στη μνήμη μας μέσα από αυτά τα έργα τέχνης !
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου