Ζήση Ανθή : 70 Καρτέλες με λέξεις που έχουν ίδια κατάληξη . Παιδαγωγικό παιχνίδι - εποπτικό υλικό, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από νηπιαγωγούς , λογοθεραπευτές , γονείς , δασκάλους Ά Δημοτικού και εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής .
Παίζουμε με τις καταλήξεις ;
Το παιχνίδι με τις καταλήξεις συμβάλλει στη φωνολογική ευαισθητοποίηση των νηπίων . Τα νήπια αντιλαμβάνονται ότι ο προφορικός λόγος διακρίνεται σε μικρότερα τμήματα , όπως οι καταλήξεις και οι συλλαβές .
Επίσης , αντιλαμβάνονται ότι αν αλλάξουμε μια φωνούλα - ένα γραμματάκι - ένα φώνημα δηλ. προκύπτει άλλη λέξη . Για παράδειγμα στη λέξη ρόδι , αν βγάλουμε το φώνημα ρ και προσθέσουμε κάποιο άλλο , μπορεί να γίνει πόδι , βόδι .
Η νηπιαγωγός σχεδιάζοντας ένα πρόγραμμα φωνολογικής ενημερότητας θα πρέπει να ξεκινά από τα ευκολότερα στα δυσκολότερα ( βασική αρχή της διδασκαλίας ) .
Είναι πολύ πολύ συνηθισμένη δραστηριότητα στο νηπιαγωγείο και μπορούμε να παίξουμε με τις καταλήξεις κάθε φορά που μας δίνεται η ευκαιρία . Έτσι , όταν μιλάμε για τη θάλασσα , μπορούμε να παίξουμε με τις καταλήξεις λέξεων που έχουν σχέση με τη θάλασσα και να φτιάξουμε ζευγαράκια λέξεων , όπως :
γλάρος - φάρος
σαρδέλα - ομπρέλα
γαύρος-ταύρος
αθερίνα - καρδερίνα
μύδι - κρεμμύδι
δελφίνι - φινιστρίνι
βάρκα - πάρκα
γοργόνα - βελόνα
χταπόδι - ρόδι
ψάρι - σφουγγάρι ...
Επίσης , στο νηπιαγωγείο μπορούμε να παίξουμε με τις καταλήξεις των λέξεων και των ονομάτων των παιδιών και να φτιάξουμε μικρά αυτοσχέδια ποιηματάκια για το καθένα . Για παράδειγμα:
Γεια σου Μαρίνα,
με την ωραία κασετίνα !
Καλωσόρισες Κατερίνα ,
τρέξε αμέσως στην κουζίνα ,
τράβηξε και την κουρτίνα
για να δεις μια καρδερίνα!
Ήρθε και η Λίτσα ,
σαν την Κοκκινοσκουφίτσα !
Στο νηπιαγωγείο δε μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα η ορθογραφία μιας λέξης κι έτσι μπορούμε να φτιάξουμε στιχάκια που ακούγονται ίδια στο τέλος , όπως στο παρακάτω παράδειγμα:
Να τη κι η Καλλιόπη ,
μέσα στο σιρόπι !
Φτιάχνοντας ποιηματάκια για το κάθε όνομα μπορούμε να αναζητήσουμε και λεξούλες που έχουν την ίδια κατάληξη , όπως :Στέλλα , έλα , γέλα , Λέλα , καραμέλα , ταραντέλα , προπέλα ...
ομπρέλα - καραμέλα
Τα νήπια μπορούν αν θέλουν να ζωγραφίσουν δίπλα λέξεις με την ίδια κατάληξη που έχει το όνομά τους και φυσικά ... να γράψουν το όνομά τους .
Μπορούμε όταν παίζουμε με τις καρτέλες να δείξουμε στα παιδιά 3 καρτέλες , οι 2 από αυτές με την ίδια κατάληξη και με μια διαφορετική. Για παράδειγμα : παγάκι - κολοκυθάκι και ντομάτα και ζητάμε από τα νήπια να μας πουν ποια λέξη δεν ταιριάζει .
Τα νήπια με αυτό τον τρόπο μαθαίνουν να ακούν κι όταν εξασκούνται τακτικά με τέτοιου είδους φωνολογικές ασκήσεις , βελτιώνεται η φωνολογική τους ενημερότητα , πράγμα που θα τους οδηγήσει στο να μάθουν να διαβάζουν ευκολότερα .
Μπορείτε να δείτε παρακάτω τις καρτέλες σε ζευγάρια .
αρκούδα - πεταλούδα
μέλισσα - μάγισσα
τσεκούρι - γλειφιτζούρι
τραγούδι - λουλούδι
υπνοβάτης - ορειβάτης
χυμός - θυμός
ζάρι -μανιτάρι
σκούφος - μπούφος
αστέρι -κασέρι
πίτσα - κοκκινοσκουφίτσα
μπισκότο - καρότο
πατάτα - ντομάτα
μελιτζάνα - μπανάνα
λεμόνι - πεπόνι
κεφάλι - κουτάλι
μητέρα - ημέρα
αχλάδι - λάδι
γουρούνι - πιρούνι
παλάτι - μάτι
σπίτι - σπουργίτι
κουρτίνα - κασετίνα
ξυπνητήρι - ποτιστήρι
χειμώνας - αγώνας
χάρακας - πίνακας
μολυβοθήκη - βιβλιοθήκη
βροχή - εποχή
ρακέτα - πετσέτα
καπέλο - τσέλο
μαρμελάδα - αγελάδα
Κι επειδή υπάρχουν πολλές ακόμη καταλήξεις ... σίγουρα κάποια άλλη χρονική στιγμή θα δημοσιεύσω κι άλλες καρτέλες .
Πολύ ωραία δουλειά...μπράβο!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάρα πολύ χρήσιμο !!!! :) Μπράβο!
ΑπάντησηΔιαγραφήanaptixipaidiou@blogspot.gr