Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα, 1 Αυγούστου 2011

70 Καρτέλες για φωνολογική ευαισθητοποίηση των νηπίων

Ζήση Ανθή : 70 Καρτέλες με λέξεις που έχουν ίδια κατάληξη . Παιδαγωγικό παιχνίδι - εποπτικό υλικό,  που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από νηπιαγωγούς , λογοθεραπευτές , γονείς , δασκάλους Ά Δημοτικού και εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής .


Παίζουμε με τις καταλήξεις ;


Το παιχνίδι με τις καταλήξεις συμβάλλει στη φωνολογική ευαισθητοποίηση των νηπίων . Τα νήπια αντιλαμβάνονται ότι ο προφορικός λόγος διακρίνεται σε μικρότερα τμήματα , όπως οι καταλήξεις και οι συλλαβές . 
Επίσης , αντιλαμβάνονται ότι αν αλλάξουμε μια φωνούλα - ένα γραμματάκι - ένα φώνημα δηλ. προκύπτει άλλη λέξη . Για παράδειγμα στη λέξη ρόδι , αν βγάλουμε το φώνημα ρ και προσθέσουμε κάποιο άλλο , μπορεί να γίνει πόδι , βόδι .


Η νηπιαγωγός σχεδιάζοντας ένα πρόγραμμα φωνολογικής ενημερότητας θα πρέπει να ξεκινά από τα ευκολότερα στα δυσκολότερα ( βασική αρχή της διδασκαλίας ) . 


Είναι πολύ πολύ συνηθισμένη δραστηριότητα στο νηπιαγωγείο και μπορούμε να παίξουμε με τις καταλήξεις κάθε φορά που μας δίνεται η ευκαιρία . Έτσι , όταν μιλάμε για τη θάλασσα  , μπορούμε να παίξουμε με τις καταλήξεις λέξεων που έχουν σχέση με τη θάλασσα και να φτιάξουμε ζευγαράκια λέξεων , όπως :
γλάρος - φάρος 


σαρδέλα - ομπρέλα 
γαύρος-ταύρος 
αθερίνα - καρδερίνα
μύδι - κρεμμύδι
δελφίνι - φινιστρίνι 
βάρκα - πάρκα
γοργόνα - βελόνα


χταπόδι - ρόδι 
ψάρι - σφουγγάρι ...
Επίσης , στο νηπιαγωγείο μπορούμε να παίξουμε με τις καταλήξεις των λέξεων και των ονομάτων των παιδιών και να φτιάξουμε μικρά αυτοσχέδια  ποιηματάκια για το καθένα . Για παράδειγμα:
Γεια σου Μαρίνα, 
με την ωραία κασετίνα !

Καλωσόρισες Κατερίνα , 
τρέξε αμέσως στην κουζίνα , 
τράβηξε και την κουρτίνα 
για να δεις μια καρδερίνα! 

Ήρθε και η Λίτσα , 
σαν την Κοκκινοσκουφίτσα !

Στο νηπιαγωγείο δε μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα η ορθογραφία μιας λέξης κι έτσι μπορούμε να φτιάξουμε στιχάκια που ακούγονται ίδια στο τέλος , όπως στο παρακάτω παράδειγμα:

Να τη κι η Καλλιόπη , 
μέσα στο σιρόπι !

Φτιάχνοντας ποιηματάκια για το κάθε όνομα μπορούμε να αναζητήσουμε και λεξούλες που έχουν την ίδια κατάληξη , όπως :Στέλλα , έλα , γέλα , Λέλα , καραμέλα , ταραντέλα , προπέλα ...
ομπρέλα - καραμέλα


Τα νήπια μπορούν αν θέλουν να ζωγραφίσουν δίπλα λέξεις με την ίδια κατάληξη που έχει το όνομά τους και φυσικά ... να γράψουν το όνομά τους .
Μπορούμε όταν παίζουμε με τις καρτέλες να δείξουμε στα παιδιά 3 καρτέλες , οι 2 από αυτές με την ίδια κατάληξη και με μια διαφορετική. Για παράδειγμα : παγάκι - κολοκυθάκι και ντομάτα και ζητάμε από τα νήπια να μας πουν ποια λέξη δεν ταιριάζει . 


Τα νήπια με αυτό τον τρόπο μαθαίνουν να ακούν κι όταν εξασκούνται τακτικά με τέτοιου είδους φωνολογικές ασκήσεις , βελτιώνεται η φωνολογική τους ενημερότητα , πράγμα που θα τους  οδηγήσει στο να μάθουν να διαβάζουν ευκολότερα .
Μπορείτε να δείτε παρακάτω τις καρτέλες σε ζευγάρια .
αρκούδα - πεταλούδα

μέλισσα - μάγισσα 

 τσεκούρι - γλειφιτζούρι 

τραγούδι - λουλούδι 

υπνοβάτης - ορειβάτης 

χυμός - θυμός 

ζάρι -μανιτάρι 

σκούφος - μπούφος

αστέρι -κασέρι 

πίτσα - κοκκινοσκουφίτσα

μπισκότο - καρότο 

πατάτα - ντομάτα 

μελιτζάνα - μπανάνα  

λεμόνι - πεπόνι

κεφάλι - κουτάλι 

μητέρα - ημέρα  

αχλάδι - λάδι 

γουρούνι - πιρούνι

παλάτι - μάτι  

σπίτι - σπουργίτι  

κουρτίνα - κασετίνα 

ξυπνητήρι - ποτιστήρι 

χειμώνας - αγώνας
 χάρακας - πίνακας 

μολυβοθήκη - βιβλιοθήκη

βροχή - εποχή 

ρακέτα - πετσέτα  

καπέλο - τσέλο 

μαρμελάδα - αγελάδα  

Κι επειδή υπάρχουν πολλές ακόμη  καταλήξεις ... σίγουρα κάποια άλλη χρονική στιγμή θα δημοσιεύσω κι άλλες καρτέλες .