Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή, 7 Αυγούστου 2011

Δραστηριότητες για την εκμάθηση του ονόματος στο νηπιαγωγείο

Ζήση Ανθή : Εκπαιδευτικό - εποπτικό υλικό , καρτέλες  , ιδέες και δραστηριότητες για το πως μαθαίνουμε το όνομα στο νηπιαγωγείο .

Παίζω , γράφω και μαθαίνω το όνομά μου στο νηπιαγωγείο !


Τα νήπια μαθαίνουν να γράφουν το όνομά τους στο νηπιαγωγείο μέσα από ευχάριστες και ποικίλες δραστηριότητες και πολλά παιχνίδια . 
Πριν ξεκινήσουμε οποιαδήποτε δραστηριότητα , ζητάμε από τα νήπια να γράψουν σε ένα χαρτί , αν γνωρίζουν το όνομά τους . Δεν έχει σημασία , αν το γράψουν με ορθογραφικά λάθη ή αν γράφουν μόνο σύμφωνα ή σχέδια κι όχι γράμματα . Το σίγουρο είναι ότι στο τέλος της σχολικής χρονιάς όλα τα νήπια θα γνωρίζουν να γράφουν από μνήμης το όνομά τους .
Από τις πρώτες μέρες της σχολικής χρονιάς ξεκινούν οι δραστηριότητες εκμάθησης του ονόματος . Όταν δημιουργούμε το παρουσιολόγιο της τάξης είναι απαραίτητο να γραφούν τα ονόματα των παιδιών . Αν τα ονόματα γραφούν στον υπολογιστή με πεζά γράμματα , θα πρέπει να προσέξουν οι συναδέλφισσες /οι τη γραμματοσειρά που θα χρησιμοποιήσουν , για να μη μάθουν το όνομά τους εσφαλμένα τα νήπια .(Το πρόβλημα εντοπίζεται στη γραφή του γ.)
Σε κάθε συρταράκι , που θα βάζει το κάθε παιδί τις εργασίες του , κολλούμε μια καρτελίτσα με το όνομά του . Δίνουμε μια καρτέλα του ονόματός του στο  κάθε παιδί και ζητούμε να προσπαθήσει να το γράψει αυτό που βλέπει . Πολλά παιδιά γράφουν τα γράμματα σ' ολόκληρο το χαρτί χωρίς κάποια σειρά , μη γνωρίζοντας τον τρόπο που πρέπει να γράψουν . 
Μπορούμε να κόψουμε μια άλλη καρτέλα του ονόματος του κάθε παιδιού  , χωρίζοντας το κάθε γραμματάκι και , αφού τα μπερδέψουμε , ζητάμε από αυτά , έχοντας ως σταθερό σημείο την άλλη καρτέλα , να βάλουν τα γραμματάκια στη σωστή σειρά , τοποθετώντας το κάθε γράμμα κάτω από το αντίστοιχο γράμμα της αρχικής καρτέλας . 
Επίσης , μπορούμε να δώσουμε στα νήπια καρτελίτσες με γραμματάκια , τα οποία θα πρέπει να τα εκτυπώσουμε αρκετές φορές , γιατί ορισμένα ονόματα έχουν το ίδιο γράμμα πολλές φορές , όπως το όνομα Αναστασία . Με αυτές τις καρτελίτσες μπορούν να παίξουν και να προσπαθήσουν να συνθέσουν το όνομά τους . Αν θέλουν τα νήπια μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις καρτέλες αυτές και στις αυθόρμητες δραστηριότητες .





Μπορούν να γράψουν με μεγάλα γράμματα το όνομά τους σε ένα χαρτί Α4 , να το στολίσουν με ωραία χρώματα και ζωγραφιές και να το κόψουμε σε 8 κομμάτια και να γίνει ένα παζλ που θα μπορούν να το συνθέσουν .
Στο νηπιαγωγείο πολλές φορές υπάρχουν παιδιά με το ίδιο όνομα . Έτσι , όταν φτιάχνουμε το παρουσιολόγιο , όταν υπάρχουν κοινά ονόματα , γράφουμε και το αρχικό του επιθέτου ή και ολόκληρο το επίθετο κάποιες φορές . Για να μάθουν τα νήπια που θα βάζουν την καρτελίτσα το πρωί που θα έρχονται στο νηπιαγωγείο , δίνουμε στο κάθε παιδί την καρτέλα του ονόματός του και του λέμε να βρει την αντίστοιχη καρτέλα  στο παρουσιολόγιο  και να  τη βάλει δίπλα από αυτή .
Μια άλλη δραστηριότητα που κάνουμε με το παρουσιολόγιο είναι το να ρίξουμε όλες τις καρτελίτσες των παιδιών στο χαλί και ένα = ένα να αναζητήσει τη δική του και να την τοποθετήσει στο παρουσιολόγιο . Μπορεί να κάνει ενδεχομένως λάθος , παίρνοντας κάποια άλλη καρτέλα με το ίδιο αρχικό γραμματάκι . Πολλά παιδιά πιστεύουν ότι το όνομά τους θα είναι πιο μεγάλο , γιατί είναι πιο ψηλά από κάποια άλλα και απογοητεύονται !!!
Μια ακόμη δραστηριότητα , που έχει σχέση με το παρουσιολόγιο είναι κι η ακόλουθη . Δίνουμε στα νήπια την καρτέλα κάποιου άλλου παιδιού και ζητούμε να τις τοποθετήσουν στη σωστή θέση . Αυτή η δραστηριότητα δε  πρέπει να γίνει στην αρχή της σχολικής χρονιάς .
Τα νήπια μπορούν να σκεφτούν από που μπορεί να προήλθε το κάθε γραμματάκι του ονόματός τους .Για παράδειγμα για το όνομα του  Παναγιώτη και της Μαρίνας μπορούμε να βρούμε λεξούλες που αρχίζουν από το ίδιο γραμματάκι . 
Παναγιώτης : παπαγάλος , αετός , νυχτερίδα , αλεπού , γάτα , ιππόκαμπος , ώρα , τριαντάφυλλο , ήλιος , σκαντζόχοιρος .


Μαρίνα :μήλο , αχλάδι , ροδάκινο , ιππόκαμπος , ναύτης , αστερίας .


Η επιλογή των λέξεων μπορεί να γίνει από το ίδιο το παιδί μαζί με τη νηπιαγωγό . Την ιδέα για αυτή τη δραστηριότητα μου την έδωσε το βιβλίο της Αγγελικής Βαρελλά , Πώς γράφεται η λέξη μητέρα ; 
Τα νήπια μπορούν  να κολλήσουν σε ένα χαρτί καρτελίτσες που θα τους δώσει η νηπιαγωγός με λεξούλες από τις οποίες αρχίζει το κάθε γραμματάκι . 


Για ορισμένα γραμματάκια έχω φτιάξει περισσότερες καρτελίτσες , γιατί ορισμένα ονόματα έχουν γράμματα που επαναλαμβάνονται , όπως : Άννα , Γιάννης , Στέλλα , Μαρία , Αλέξανδρος ...





Δείχνουμε στα νήπια διάφορα γραμματάκια και λέμε : Όποιος έχει το γράμμα αυτό να σηκωθεί στο λεπτό !
Δίνουμε φύλλο εργασίας με τα ονόματα όλων των παιδιών , για να βρουν το δικό τους και να το κυκλώσουν . Στο τέλος της σχολικής μπορούμε να δυσκολέψουμε αυτή τη δραστηριότητα , γράφοντας τα ονόματα όλων τα παιδιών σε κρυπτόλεξο και ζητώντας πάλι να κυκλώσει το καθένα το δικό του .
Γράφουμε το όνομα του κάθε παιδιού και παραλείπουμε κάποιο γραμματάκι .
Μπορούμε να δώσουμε κι ένα φύλλο εργασίας στα παιδιά , ανά τρίμηνο , το οποίο μπορείτε να το τοποθετήσετε στον ατομικό φάκελο - portfolio του κάθε παιδιού . Σ' αυτό μπορεί να φανεί και η εξέλιξη της γραφής του παιδιού .


Κι ένα ποιηματάκι για το όνομα :
Το όνομά μου γράφω στον αέρα ,
Κοίτα με και χαμογέλα .

Το όνομά σου γράψε στο χαρτί ,
ας χαιρετηθούμε εγώ κι εσύ !

Ονόματα μου τριβελίζουν το μυαλό
Έλα να παίξουμε κρυφτό !

Τα νήπια είναι απαραίτητο να βλέπουν το όνομά τους σε κεφαλαία και πεζά και σε διαφορετικές γραμματοσειρές .


Το επώνυμο δεν το μαθαίνουμε από τις πρώτες ημέρες της σχολικής χρονιάς στο νηπιαγωγείο . Μια δραστηριότητα ταύτισης ονόματος και επιθέτου μπορεί να γίνει το χειμώνα , γράφοντας σε γαντάκια , στο ένα το όνομα και στο άλλο το επίθετο .